Gå til innhold

Er det mulig å studere/ta en bachelorgrad på deltid/bruke lengre tid?

inga:)

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter deltidsstudier på norske universiteter og høyskoler,

men finner kun fulltidsstudier.

Noen som vet om det er mulig å ta en bachelorgrad/ bruke den tiden man trenger,

uten å bli ekskludert fra studiet?

Det er så mye snakk om at staten ønsker å få uføretrygdede tilbake i jobb. Men de fleste uføretrygdede som ønsker å jobbe og har restarbeidsevne på 20-50% og ønsker å studere, greier ikke følge opp et fulltidsstudium. Og med over 100.000 arbeidsledige. Jeg har søkt over 100 jobber de siste to årene uten å lykkes i å få en jobb selv med kompetanse. Arbeidsgivere har en sperre for å ansette folk med funksjonshemning. De gir jobbene heller til en funksjonsfrisk uten utdanning enn til en funksjonshemmet med.

Eneste muligheten jeg ser akkurat nå for å få jobb er å starte firma selv, men jeg trenger kompetanse og dermed studier, og siden jeg er syk/funksjonshemmet og uføretrygdet så er det umulig for meg å studere fulltid.

Er det noen som vet om universitetene/høyskolene er fleksible i forhold til de som ikke klarer å følge vanlig studieløp og trenger lenger tid? Hvilke muligheter har man da i så fall?

Endret av inga:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at både lærer og sykepleier går det ann å ta på deltid. Sykepleierutdanningen er internettbasert, men praksis må man jo gjennomføre da. Utdanningen er over 4 år. Jeg tror også at de fleste høyskoler/universitet er fleksible med tanke på å hjelpe gjennom studier (de får jo tross alt betaling pr.student som gjennomfører studiet), spes hvis det er sykdom som ligger bak at man ikke kan gjennomføre på "vanlig tid".

Ta direkte kontakt med den høyskolen/universitetet du ønsker å bruke, og snakk med en studiekoordinator. Da vil du få den informasjonen du trenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går sykepleien på deltid over fire år, og vi har vanlige timer på skolen to dager i uken, ikke noe er internettbasert.

Vernepleien har også noen skoler begynt med som deltid.

De aller fleste utdanningene som kan tas deltid har mye praksis. Praksisen hos oss er 100% i åtte uker hver gang, fem ganger i løpet av fire år. Teorien er 50%. Om du skal ta et teoretisk fag på halvetiden så vil du bruke seks år og det tror jeg ikke noen skoler gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at både lærer og sykepleier går det ann å ta på deltid. Sykepleierutdanningen er internettbasert, men praksis må man jo gjennomføre da. Utdanningen er over 4 år. Jeg tror også at de fleste høyskoler/universitet er fleksible med tanke på å hjelpe gjennom studier (de får jo tross alt betaling pr.student som gjennomfører studiet), spes hvis det er sykdom som ligger bak at man ikke kan gjennomføre på "vanlig tid".

Ta direkte kontakt med den høyskolen/universitetet du ønsker å bruke, og snakk med en studiekoordinator. Da vil du få den informasjonen du trenger :-)

Tusen takk for svar Lulle,

jo det er nok best å kontakte studieinstansene direkte.

Grunnen til at jeg ikke har gjordt dette til nå,

er at jeg ikke vet hvem jeg skal spørre etter, hvem som har svar på dette spørsmålet.

Er det ansvarlige for de spesifikke utdanningene eller skoleadministrasjon jeg skal spørre? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien på deltid over fire år, og vi har vanlige timer på skolen to dager i uken, ikke noe er internettbasert.

Vernepleien har også noen skoler begynt med som deltid.

De aller fleste utdanningene som kan tas deltid har mye praksis. Praksisen hos oss er 100% i åtte uker hver gang, fem ganger i løpet av fire år. Teorien er 50%. Om du skal ta et teoretisk fag på halvetiden så vil du bruke seks år og det tror jeg ikke noen skoler gjør.

Tusen takk for svar. Nei jeg forstår godt at skolene ikke tilbyr "100års utdanning" i fag for enhvermann. Spørsmålet blir nok mer om de er villig til å la en (eller noen) studenter som ikke greier å følge normert tid, få lov til å bruke lenger tid.

Før var det sånn at en studerte enkeltfag og samlet poeng. I dag inngår fagene i en bachelorgrad med eget opplegg hele veien, og dette kompliserer studieløpet for de som ikke har full kapasitet av helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går et studium som i følge oversiktene fra universitetet og Samordna Opptak kun er heltids, men vi har ei i klassen som tar det på deltid (avhengig av jobb pga utdanning fra før og familie). Lånekassa gir ofte ikke så gode betingelser for deltidsstudenter, en må studere 50% eller mer, og risikerer å måtte begynne å betale på lånet mens man fortsatt studerer (i hvert fall når man har lån fra før). Men hvis du klarer deg økonomisk uten Lånekassa, er det mulig du kan ta studiet du ønsker på deltid. Hør med studieadministrasjon/veileder ved de aktuelle instituttene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg tar en bachelorgrad ved UIT, og den er fulltid. Likevel sa de at jeg kunne ta den som deltid om jeg ville (krevde ingen grunn for dette), eneste kravet var at jeg ga beskjed til dem, slik at de hadde det i systemet sitt at jeg tok det på deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som har svart. Det virker som om studieinstansene er mer fleksible enn først antatt. Verre med lånekassen, men skal ta kontakt med universitetet og forhøre meg litt mere ang de spesifikke studiene jeg vurderer :romeo:

Endret av inga:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har gått på et Bachelor program på UIO, men fullførte bare første året fulltid og har etterpå tatt enkeltfag med studieretten jeg har på programmet. Fortsatt ingen som har kastet meg ut, men det kan jo hende det er en glipp ;)

Men man har også muligheten til å søke seg inn på en fulltid Bachelor, for så å søke om deltidsstudier etter opptak hos UiO.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info Wolfmoon :)

Noen som har erfaringer med universitetet i Bergen forresten?

Ser UIOslo tilbyr tett oppfølging/støtte til funksjonshemmede.

Finner ingen tilsvarende info på sidene til Universitetet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende de ikke har so god informasjon på nettsidene?

Her nevnes det at Informasjonssenteret gir også rådgivning om tilrettelegging, så det finnes sikkert muligheter der også :)

Lykke til og håper virkelig det ordner seg, dumt hvis noe sånt skulle stå i veien for å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer ved UiB, og går fra fulltid til deltid etter sommeren. Ikke noe problem det, men de krever at man studerer minimum 50%. Nå skal det sies at jeg studerer ved HF, og ikke kjenner så godt til rutinene ved de andre fakultetene, men jeg tror nok ikke det skal være noe problem å finne en løsning på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ved UiB, og går fra fulltid til deltid etter sommeren. Ikke noe problem det, men de krever at man studerer minimum 50%. Nå skal det sies at jeg studerer ved HF, og ikke kjenner så godt til rutinene ved de andre fakultetene, men jeg tror nok ikke det skal være noe problem å finne en løsning på det :)

Åh det var godt å vite. Takk :)

Er det sånn at for eks i stedet for å ta hele exphil/fac på ett semester, så kan jeg ta en bolk før jul og en etter? Morsomt sammentreff, men det er faktisk HF jeg har tenkt å søke ved selv - så hyggelig å høre fra noen der at det faktisk er mulig å studere 50%. Er det som er ønsket :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende de ikke har so god informasjon på nettsidene?

Her nevnes det at Informasjonssenteret gir også rådgivning om tilrettelegging, så det finnes sikkert muligheter der også :)

Lykke til og håper virkelig det ordner seg, dumt hvis noe sånt skulle stå i veien for å studere.

Tusen takk for linken Bond.

Denne infoen fant jeg ikke når jeg leita selv,

så dette var supert.

Skal ta kontakt med de og høre hvilken støtte/hjelp/tilpasning de kan tilby :klemmer::romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel ta det over to semester, men siden det består av 3 10studiepoengfag må du da ta f.eks. ex.phil + et ex.fac på høsten og så ta det siste ex.fac emnet sammen med et ekstra på våren, sånn at du kommer over 15 studiepoeng hvert semester. Jeg vil uansett anbefale deg å sende en mail til en studieveileder, de er kjempegreie på HF og det er alltid hjelp å få!

http://www.uib.no/hf/kontakt/infosenteret-ved-hf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ta det over to semester, men siden det består av 3 10studiepoengfag må du da ta f.eks. ex.phil + et ex.fac på høsten og så ta det siste ex.fac emnet sammen med et ekstra på våren, sånn at du kommer over 15 studiepoeng hvert semester. Jeg vil uansett anbefale deg å sende en mail til en studieveileder, de er kjempegreie på HF og det er alltid hjelp å få!

http://www.uib.no/hf/kontakt/infosenteret-ved-hf

Tusen takk igjen. Ja skal maile de first thing tomorrow. Dette blir spennende. Kanskje det ordner seg likevel. Jeg har såå lyst til å studere, men tidligere forsøk har mislyktes ved at jeg ikke har greid å henge med grunnet for høyt tempo/for stor belastning. Kan jeg studere 50% så er det faktisk en stor sjangs for at jeg kommer til å greie det. Hurra! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...