Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en sofagris... og vet jo at det ikke er det beste å være.

Jeg har forsøkt treningsenter og jeg gruer meg så voldsomt til hver gang, og bruker mesteparten av tida der på å glede meg til jeg kan gå hjem. Da mener jeg sånne apparater og sånt, trening i sal har jeg ikke prøvd på årevis. Bare tanken på en som står og roper "kom igjen nå, en, to, tre..." gjør meg kvalm. Og, jada, jeg har hørt den der at hvis man bare holder ut noen måneder så går motviljen over, den gjør ikke det, ikke på 8 måneder i hvertfall. Liker ikke stemningen der, liker ikke at andre ser at jeg svetter og blir rød i trynet, og jeg synes faktisk heller ikke det er deilig å bli svett og sliten. Ikke særlig fan av fellesdusjer og iskalde garderober heller.

Så hvordan kan en treningshater få trent litt? Gå tur selvfølgelig, og det gjør jeg jo også. Og sykler om sommeren. Må legge til at jeg eier minimalt med sportsutstyr, ikke ski eller skøyter, når jeg tenker meg om har jeg faktisk ikke engang skikkelige joggesko :sjenert: Fryktelig blakk og veldig arbeidsledig, så jeg får ikke kjøpt så mye greier heller, i hvertfall ikke på flere måneder. Jeg har en yogamatte, sånn treningsstrikk, liten ball, vanlig innetrapp og en ettåring og mange kilo for mye, så noe av det må jeg vel kunne bruke, eller?

Noe sted jeg kan finne enkle øvelser som kan gi meg litt styrke? Og ikke 70 forskjellige, da detter jeg ut, blir forvirra og gir opp...

For det er vel bedre å gi en rask tur og gjøre noen øvelser hjemme enn å ikke gjøre det? Hvordan kommer jeg i gang med sånt? Og holder på mer enn i tre dager?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg har null greie på trening, men hva med hoppetau ? Jeg blir i allefall sliten av det X)

Men så skal det sies at jeg blir sliten av det meste, har elendig kondis. Jeg hater trening selv, liker å gå tur ( men ikke på vinteren) men hoppetau går ann, selvom det blir rimlig kjedelig å hopp opp og ned i en time.

Men jeg skal begynne å bruke trappen, skal gå og løpe litt opp og ned en time de dagene jeg får ha huset for meg selv ( vil helst være alene da, haha)

Men ellers så er vel ikke et hoppetau så galt ? Man blir sliten, det kan gjøres inne og et hoppetau kan man kjøpe på Europris til 20 kr.

^^

Skrevet (endret)

Løft rundt på ettåringen din(går ut fra at det er et barn du mener ;) ), sett på noe gøy musikk og dans med h*n! :)

Yogamatte: "Planken" er en veldig bra statisk kjernemuskulatur-øvelse, men viktig at du gjør det riktig(rett i ryggen og hold inn magen). Sett en klokke foran deg og se hvor lenge du klarer å holde posisjonen - gjør det til en konkurranse med deg selv ;)

Ikke ta for hardt i med det du gjør i starten, da blir du fort demotivert. Sett opp en skriftlig ukeplan for deg selv med noen få grunnøvelser, og fyll eventuelt på med en eller to ekstra aktiviteter du vil gjøre hver dag for variasjon. Sett planen din synlig, så du alltid husker hva du har å gjøre i dag, og du kan se fremgangen din.

Eksempelprogram for en dag kan da være 5 turer opp og ned trappa, danse én sang sammen med barnet og planken så lenge du orker.

Det er gøy å gjøre ting sammen med barnet, og det synes h*n også. Vil virkelig anbefale at du prøver å danse med h*n, det elsker min treåring! Ellers kan du gjøre litt morsomme øvelser for barnet med å løfte h*n opp og ned foran deg mens du gjør grimaser, bruk barnet som vekt(bare pass på at du klarer øvelsen og ikke mister h*n) ;)

Kryss av når du har utført dagens program(eller for hver del du får gjennomført) - konkurrer med deg selv som jeg har sagt tidligere, sett oppnåelige mål og gi deg selv belønning når du har nådd dem. Eksempel på mål kan være å få gjennomført ukeprogrammet "godt nok".

Etter en uke, sett opp nytt program og bruk erfaringene fra uken. Blir en øvelse kjedelig - finn en ny! Føler du at programmet ditt blir kjempegreit og piece of cake - gi deg selv en utfordring (+2 turer opp og ned trappa, eller sett opp tempoet - eller kanskje bære med deg barnet?).

Nei, dette blir du ikke supertrent av, men små, kortvarige og gjennomførbare aktiviteter er MYE enklere å få til enn fullstendige omveltninger. Dessuten gir gjerne mestringsfølelse motivasjon til å gjøre det enda bedre, noe du kan komme frem til etter hvert. Babysteps :)

Lykke til uansett hva du velger :)

Endret av Ember
  • Liker 3
Skrevet

Takk for fine svar!

Jeg skal absolutt ta til meg flere av tipsene. Dansing og herjelek med ungen gjør jeg jo allerede, men kan helt sikkert gjøre mer av. Det er jo så moro.

Nå har jeg laget meg treningsplan, til å krysse av for utført. Lagde små trinn, hehe, så får jeg noen kryss per dag. Det som funker på småunger må jo funke på meg også, hehe. Holder meg til kryss da, ikke klistremerker. :ler:

Og hoppetau skal jeg se etter, husker det som moro og slitsomt. Maaaange år siden sist der ja.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Slutt å ta heis, uansett antall etasjer. Ikke kjør bil eller ta buss uten at du virkelig må. apostlenes hester gjør underverker. Gå skikkelige turer i skog og fjell. Sånn at du blir svett og har det _litt_ vondt, men ikke så vondt at du ikke nyter naturopplevelsen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke liker treningsstudio så er det greit å finne noe som er gøy, en idrett/sport eller lignende som du ikke tenker på som trening, men som gøy.

• Liker 1
Skrevet

Slutt å ta heis, uansett antall etasjer. Ikke kjør bil eller ta buss uten at du virkelig må.

Hehe, nå har jeg skummet forumet for treningstips og sett denne flere steder. Hva får deg til å tro at alle tjukke kjører heis hele dagen? Eller bil? Jeg går både hit og dit jeg, også sammen med ettåringen ;) Har en bil, til bruk når man "må", men fyller ikke bensin hver måned for å si det sånn. I mine øyne er ikke det å gå/sykle til butikk/jobb/hvor-man-nå-skal trening, det er hverdag. Det var tips utover hverdagen jeg ønsket.

Men igjen, det er jo mange som kjører overalt de skal, uten å tenke på om de kunne ha gått istedetfor.

Skrevet

Ser at du har lite penger for øyeblikket, så dette er kanskje ikke noe du kan få gjort umiddelbart, men når økonomien bedrer seg litt vil jeg anbefale swing-kurs.

Det koster 450 kr. for 6 ganger og det er super trening - du blir virkelig sliten (forebrenner 200 kcal på 15 minutter!) I tillegg er det gøy, så det oppleves ikke som trening.

Anbefaler deg å prøve selv om du ikke synes det ser så artig ut - det er mye gøyere å danse selv enn å se på.

Skrevet

Hvis man ikke liker treningsstudio så er det greit å finne noe som er gøy, en idrett/sport eller lignende som du ikke tenker på som trening, men som gøy.

Min erfaring er at det ikke funker så bra. Hater man trening så spiller det ingen rolle hva man gjør. Det er kjedelig uansett. Hvis man trener med høy nok intensitet er det et slit uansett.

Hvis du vil ha en aktiv og sunn livsstil så må du ofre noe.

Selv om TS ikke tror på det, så vil en fast treningsrutine etter hvert blir en vane.

• Liker 1
Skrevet

Selv om TS ikke tror på det, så vil en fast treningsrutine etter hvert blir en vane.

Joda, tror på at det blir en vane, men ikke søren om det nærmer seg lystbetont for min del i hvertfall. For meg ble treningssenterperiodene mine bare fæle, følte jeg brukte all energi resten av tiden på å grue meg og å liksomfinnepå unnskyldninger overfor meg selv, og så måtte jeg jo ta meg sammen og gå på trening. Orker ikke å leve i en evig grue-seg-verden, derfor må jeg finne aktiviteter som passer meg. Har ingen ambisjoner om å bli supersprek, heller ikke om å begynne å elske trening. Men jeg håper jeg får til å miste noen kg og bli generellt sunnere.

Skrevet

Hva med ergometersykkel foran tven? Det har jeg hørt andre har gjort, og jeg har lyst til å få til det selv også en gang.

Skrevet

Jeg HATET å trene før. Det var bare et ork, og syntes det var veldig kjedelig. Vekten økte, og selvtilliten gikk ned. Til slutt tok jeg meg selv i nakken og bare satt i gang. Motivasjonen kom når resultatene kom. Jeg fant ting jeg liker å gjøre, som spinning og step. Ja, det går jo opp og ned for meg også, og jeg har perioder der jeg ikke trener. Jeg må si at jeg liker best de periodene jeg er motivert og er aktiv, lykkerusen av å ha gått ned flere kilo er jo helt fantastisk!

Du må egentlig bare prøve deg frem. Jeg tror å gjøre forskjellige øvelser hjemme bare vil bli kjedelig etter hvert. Meld deg på noe, dans f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Til slutt tok jeg meg selv i nakken og bare satt i gang.

Helt essensielt :) Bra jobba!

Skrevet

Jeg har tro på det Yngvar Andersen sier her; trening er ikke nødvendigvis gøy, iallefall ikke i starten. Det er å betrakte som en jobb, kanskje ikke særlig artig men det gir raskt resultater. Etterhvert blir det artigere også, nesten uansett hvilken treningsform man prøver, bare fordi man gidder mer.

• Liker 1
Skrevet

Ser at du har lite penger for øyeblikket, så dette er kanskje ikke noe du kan få gjort umiddelbart, men når økonomien bedrer seg litt vil jeg anbefale swing-kurs.

Det koster 450 kr. for 6 ganger og det er super trening - du blir virkelig sliten (forebrenner 200 kcal på 15 minutter!) I tillegg er det gøy, så det oppleves ikke som trening.

Anbefaler deg å prøve selv om du ikke synes det ser så artig ut - det er mye gøyere å danse selv enn å se på.

Du bruker ikke 800 kcal/2400 kJ på en time med swing. Swing ville i så fall vært mer krevende per time enn det Bjørndalen og Hushovd driver med på heltid. Swing og annen dans med raskt tempo gir en METs på ca 5.0 for en 70 kg tung voksen mann, mens langrenn i godt tempo gir en verdi på 10-16 METs. Dans er supert, og er en gøy måte å trene på, men det blir feil å si at det forbruker x mengde energi når selv de beste beregninger har feilmarginer.

Signerer ellers Supraspinatus og antibac; fokus, motivasjon og overskudd kommer med resultater og mestringsfølelse. Og jeg kan med hånda på hjertet si at det ofte føles dass å dra seg ut på trening, men det tar ikke mange minutter før jeg atter en gang er glad for at jeg tvang meg selv ut og opp. Treningssenter passer ikke alle (og godt er det), og om sommeren så er jeg så mye utendørs som mulig.

Se om du kan finne deg en bakke (en bratt og lang en) som du tar sikte på å gå kjapt opp en , to eller ti ganger. Du kan variere på hvor tungt det er med enkle hjelpemidler som f.eks å dytte barnevogna opp mens ungen sover, ha ungen i bæremeis på ryggen, ta på deg gradvis tyngre ryggsekk, gå med høye kneløft, bruke ankelvekter osv.

Flottat du hr satt opp en liten "timeplan", slik at du selv med stolthet kan krysse av når økta er gjennomført :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tro på det Yngvar Andersen sier her; trening er ikke nødvendigvis gøy, iallefall ikke i starten. Det er å betrakte som en jobb, kanskje ikke særlig artig men det gir raskt resultater. Etterhvert blir det artigere også, nesten uansett hvilken treningsform man prøver, bare fordi man gidder mer.

Jeg er helt uenig i den fyren der. Lett for han å si, som har trening som livsstil, og som sikkert alltid har elsket trening. For en som hater å trene og er i dårlig form, kan slike utsagn være helt drepen for motivasjonen. Det var vel han som bablet om at lett trening ala gåturer nærmest var verdiløst også. Skulle man komme i god form, var det ikke noe annet enn hardtrening som gjalt liksom. :sjokkert:

For en som aldri har likt trening, kan gåturer og rolig mosjon være veldig avgjørende i forhold til helsen. Å komme med slikt bullshit sier jo litt om hvor korka han er. Den fyren virker jo helt besatt av trening... :fy_fy: Tror ikke det nødvendigvis er så sunt heller.

Skrevet

Jeg er helt uenig i den fyren der. Lett for han å si, som har trening som livsstil, og som sikkert alltid har elsket trening. For en som hater å trene og er i dårlig form, kan slike utsagn være helt drepen for motivasjonen. Det var vel han som bablet om at lett trening ala gåturer nærmest var verdiløst også. Skulle man komme i god form, var det ikke noe annet enn hardtrening som gjalt liksom. :sjokkert:

For en som aldri har likt trening, kan gåturer og rolig mosjon være veldig avgjørende i forhold til helsen. Å komme med slikt bullshit sier jo litt om hvor korka han er. Den fyren virker jo helt besatt av trening... :fy_fy: Tror ikke det nødvendigvis er så sunt heller.

Har du lest det han sa? Jeg siterer bl.a.

Å starte opp for ambisiøst kan også ende med at det blir med nettopp ambisjonene.

- Noen starter med en voldsom treningsmengde. Dette fører ofte til skader, men også en mental nedtur når man plutselig ikke får til seks timer i uka, sier han.

Det han faktisk sier er at man må være forberedt på at trening (i starten) ikke nødvendigvis er kjempegøy, men at det ikke er noen god grunn til å slutte. Mange må faktisk holde på en stund før det føles artig og givende å trene. Jeg tror dette er en mye mer realistisk tilnærming enn å sitte hjemme å vente på at den oh store motivasjonen skal komme og hente en ut av sofaen ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Hans anbefalinger er det motsatte - ikke begynn for hardt, ikke gjør det komplisert! Han anbefaler faktisk noe så overkommelig som bare 3 timer i uka, det skal de fleste klare å gjøre i starten.

Men konsekvensen av denne holdningen er at mange definerer seg som mosjonister fordi de rusler en tur med hunden en halvtime to ganger i uka. Når de så ikke merker noen virkning, gir de opp og tenker at det ikke er poeng i å trene, sier Andersen.

Jeg har uthevet det jeg oppfatter som poenget med artikkelen - folk har for høye forventninger til det de gjør, og det har med mangel på kunnskap å gjøre. Klart - om du er vant til å sitte i sofaen, så vil 30 min gåtur hver ettermiddag gi resultater til en viss grad, men hva slags resultater? Først må man sette seg mål, deretter må man finne ut av hva man skal gjøre for å nå de målene. Det er poenget hans.

Men jeg er enig i at overskriften er teit. Men det er ikke Andersens feil.

• Liker 2
Skrevet

:snurt:

Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Hans anbefalinger er det motsatte - ikke begynn for hardt, ikke gjør det komplisert! Han anbefaler faktisk noe så overkommelig som bare 3 timer i uka, det skal de fleste klare å gjøre i starten.

Jeg har uthevet det jeg oppfatter som poenget med artikkelen - folk har for høye forventninger til det de gjør, og det har med mangel på kunnskap å gjøre. Klart - om du er vant til å sitte i sofaen, så vil 30 min gåtur hver ettermiddag gi resultater til en viss grad, men hva slags resultater? Først må man sette seg mål, deretter må man finne ut av hva man skal gjøre for å nå de målene. Det er poenget hans.

Men jeg er enig i at overskriften er teit. Men det er ikke Andersens feil.

Jeg hadde først og fremst hans uttalelser fra programmet 'Puls' i tankene når jeg skrev innlegget. Og i programmet ga han et klart inntrykk av å ha denne holdningen som jeg beskrev her. Synes i det hele tatt at den fyren er ganske så uspiselig. Pføy! :angry:

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor , men fjellturer og turer i marka er flott trening (spesielt om det er mye bakker). Det finnes mange treningsformer foruten treningssenter, feks lagsport, kampsport, dans, squash.

Hvis du primært er interessert i hjemmetrening kan kanskje noen gode treningsDVDer være nyttige. Det finnes enormt mange typer: dans, pilates, striptease (ja faktisk), styrke, kondis etc. Hvis man ikke er veldig motivert selv så kan det være lett å gi opp når man blir lei eller sliten, men hvis du har et fast program på en DVD du følger, så er forhåpentligvis sjansen større for at du fullfører programmet. Disse bør du kunne få tak i rimelig, det samme med hoppetau som er nevnt over her.

Noe som koster litt mer er feks Nintendo Wii og treningsspill til denne. Det finnes enormt mange forskjellige, og de er supre for å få en sofagris opp av sofaen: igjen kan man velge mellom dans feks zumba, styrke, utholdenhet, kampsport, yoga etc. Jeg har et par, og spesielt det ene får tiden til å fly og jeg bare fortsetter fordi det er gøy - treningen kommer på kjøpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...