AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Jeg er utdannet spesialpedagog men har hittil ikke arbeidet direkte i skolen, selv om jeg har noe samarbeid med skole gjennom jobben min. Jeg har ledererfaring og er vant til lange dager med vanskelige problemstillinger og at dagen ikke blir som man hadde tenkt. Nå har jeg blitt oppfordret til å søke en inspektørstilling som det ligger i kortene at jeg er en god kandidat til å få. Er det noen her som har kjennskap til hva det innebærer i praksis å være inspektør? Noen som har erfaringer eller kjenner noen? Er så i tvil og trenger alle innspill jeg kan få.
Kanutte Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Det varierer veldig hvordan inspektørstillingene er. Jeg jobber for tiden som undervisningsinspektør på en stor barneskole i Oslo. Hos oss er ledelsen distribuert og arbeidsoppgavene går litt om hverandre (men er fordelt). For eksempel er ansvaret for elever og ansatte fordelt på de som jobber i ledelsen. Jeg er bare vikar og har ikke direkte personalansvar, men har en del oppfølging av elevsaker, har ansvar for ulike arrangementer ved skolen, fått ansvar for å sjekke halvårsvurderinger osv. Hovedansvaret mitt nå er overfor en spesifikk elev og ett trinn. Det krever mye tid. Det jeg liker med jobbene er å få oversikt over hva som foregår på skolen og jeg er med på viktige beslutningsprosesser. Skulle jeg fortsatt i stillingen ville jeg også fått mer personalansvar (men det er jeg glad jeg slipper foreløpig). Det er spennende å være pådriver for det pedagogiske arbeidet ved skolen. Skulle jeg fortsatt utover våren ville jeg også vært med på å planlegge neste skoleår. Hvordan de ulike trinnene så ut i forhold til pedagoger og andre ansatte osv. Det store puslespillet som legges hver vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå