AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Et merklig spørsmål, jeg vet. Men jeg lurer på om det kanskje bor en rotte i veggen min. Jeg har en radiator som lager en del "klikke"-lyder. Noen av lydene er jeg sikker på at er radiotoren, men noen, som også kommer ca. fra hvor radiatoren står, begynner jeg å bli usikker på. Lydene høres litt ut som når man tråkker på en løs gulvplanke, det knirker litt. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om det kan høres ut som gnaging også. Jeg har prøvd å trampe i gulvet/slå i veggen, så en evt. rotte skal bli skremt. Noen ganger stopper lydene, andre ganger ikke. Jeg vet jeg sikkert bare burde ringe husvert eller skadedyrutrydder(?), men jeg bor i et land hvor få mennesker snakker engelsk og husverten kan et ord eller to, så jeg vil være litt mer sikker på at det er rotter før jeg setter i gang med det prosjektet:P Så dere som har hatt rotter/mus i hus, hvordan i all verden høres de ut?
Tabris Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Da jeg vokste opp så hadde vi mus i veggene (før vi fikk oss katt). Det hørtes ut som skraping og tassing inne i veggene. Mus lager vel også noen knirkeaktige pipelyder, jeg vet ikke om rotter gjør det.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Da jeg vokste opp så hadde vi mus i veggene (før vi fikk oss katt). Det hørtes ut som skraping og tassing inne i veggene. Mus lager vel også noen knirkeaktige pipelyder, jeg vet ikke om rotter gjør det. Så dere kunne faktisk høre dem bevege seg rundt? Det har jeg ikke hørt noe til her.
Tabris Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Ja, vi kunne høre litt bevegelse. Men nå var dette en trehus som var bygget rett etter krigen, og etter vi pusset opp (og som sagt fikk oss katt) så hørte vi det aldri igjen.
sebastianen Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Der det er lite isolasjon i tak eller vegger vil du kunne høre dem , tasse rett på treverket. Om jeg var deg ville jeg prøvd meg med felle før jeg begynner med skadedyrutrydder , se om det skjer noe . Dersom det er mus eller rotter vil og en lukket pose med havregryn plassert på gulvet være en god indikator på om de er der . De kan såklart være i veggene uten at de kommer inn , men mus kommer inn de utroligste steder , Rotter kommer ikke så lett inn , naturlig nok ....
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Der det er lite isolasjon i tak eller vegger vil du kunne høre dem , tasse rett på treverket. Om jeg var deg ville jeg prøvd meg med felle før jeg begynner med skadedyrutrydder , se om det skjer noe . Dersom det er mus eller rotter vil og en lukket pose med havregryn plassert på gulvet være en god indikator på om de er der . De kan såklart være i veggene uten at de kommer inn , men mus kommer inn de utroligste steder , Rotter kommer ikke så lett inn , naturlig nok .... Bygningen er ganske gammel, så jeg tror ikke det er så mye isolasjon her. Men jeg har ikke hørt noe tassing. At en mus eller rotte faktisk kan komme innenfor har jeg ikke tenkt på... Trodde de kom til å holde seg i veggen til jeg evt. så et synlig hull. Det er helt tett rundt gulvlisten (pga. lag på lag med maling). Hvor små gliper kan mus komme igjennom!? Nå kommer jeg til å sove dårlig i natt, eller få mareritt om å våkne med en rotte senga Tror jeg skal sette opp noen feller der hvor lydene kommer ifra. Sånn for sikkerheten og nattesøvnens skyld..
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Bygningen er ganske gammel, så jeg tror ikke det er så mye isolasjon her. Men jeg har ikke hørt noe tassing. At en mus eller rotte faktisk kan komme innenfor har jeg ikke tenkt på... Trodde de kom til å holde seg i veggen til jeg evt. så et synlig hull. Det er helt tett rundt gulvlisten (pga. lag på lag med maling). Hvor små gliper kan mus komme igjennom!? Nå kommer jeg til å sove dårlig i natt, eller få mareritt om å våkne med en rotte senga Tror jeg skal sette opp noen feller der hvor lydene kommer ifra. Sånn for sikkerheten og nattesøvnens skyld.. Det er ikke sikkert du hører noe lyd selv om det er mus og rotter i huset. Tassing var også det første jeg tenkte på, men jeg oppdaget mus i kjøkkenet og i stua og uten en lyd. Sett opp feller med lokkemat. Da får du svar på om det er et problem. Jeg har ikke noe i mot mus og rotter men i et hus vil jeg ikke ha de. Der blir de lett skadedyr pga isolasjonen som de spiser opp og bygger rede av osv.
Independent_ Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Det høres vel heller ut som knirking i treværket. Du vet at tre er et levende materiale og trekker seg sammen og utvider seg heletiden. Dessuten så er disse knirkelydene veldig vanlige når det er vind ute. Prøv å hør om disse lydene er mest når det er vind ute, i så fall kan du være sikker på at det er treværket som beveger seg.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 Det høres vel heller ut som knirking i treværket. Du vet at tre er et levende materiale og trekker seg sammen og utvider seg heletiden. Dessuten så er disse knirkelydene veldig vanlige når det er vind ute. Prøv å hør om disse lydene er mest når det er vind ute, i så fall kan du være sikker på at det er treværket som beveger seg. Det høres ut som om lydene kommer fra under gulvet, rett ved veggen, og gulvet sitter helt fast, knirker overhodet ikke. Det blåste storm her rett før jul og da kan jeg ikke huske å ha hørt noen lyder. Men i kveld, når det er vindstille, har jeg hørt det. Men jeg skulle ønske du hadde rett, at det var treværket. Kommer til å sove dårlig i natt merker jeg..
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #10 Skrevet 17. desember 2015 Må man få katt for å bli kvitt mus som går i veggene? Det virker som de graver seg gjennom fra utsiden under grunnmuren og inn i veggen at det er slik de kommer inn. Og at de har spist opp isolasjonen? Kan man gjøre noenting med problemet? Er det veldig farlig?Takk for svar. Anonymkode: 4decb...00b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #11 Skrevet 17. desember 2015 Må man få katt for å bli kvitt mus som går i veggene? Det virker som de graver seg gjennom fra utsiden under grunnmuren og inn i veggen at det er slik de kommer inn. Og at de har spist opp isolasjonen? Kan man gjøre noenting med problemet? Er det veldig farlig?Takk for svar.Anonymkode: 4decb...00bKontakt skadedyrfirma som feks Boss asap! Anonymkode: 8dc35...452
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #12 Skrevet 17. desember 2015 Må man få katt for å bli kvitt mus som går i veggene? Det virker som de graver seg gjennom fra utsiden under grunnmuren og inn i veggen at det er slik de kommer inn. Og at de har spist opp isolasjonen? Kan man gjøre noenting med problemet? Er det veldig farlig?Takk for svar.Anonymkode: 4decb...00bJa man kan gjøre noe:Skadedyrfirma kan kontaktes og hjelpe deg.Deretter tettes de stedene musene kommer innMusene må ut av huset slik at de ikke ligger inniveggene og dør= store ødeleggelser (muselikstank + stank fra ekskrementene deres har i flere tilfeller ført til at hus må rives)Gjør noe med problemet raskt, før det blir verre Anonymkode: 8dc35...452 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #13 Skrevet 17. desember 2015 Ok det er så alvorlig ja. Det kan passe med hvor ekstremt med angst jeg fikk når jeg fant utav dette. Ugla bak huset har flyttet og tydeligvis grevlingene også, så ingenting er holdt i sjakk av økosystemet lenger. Herregud. Var det jeg visste. Og ingen i familien tar dette alvorlig. Jeg er faen så lei av å være den eneste som bryr meg om huset vi bor i. Er det faktisk mulig å bli så sløv. Jeg var nødt for å sørge for at maurene forsvant, de ville faktisk ha de der. Sykt men sant. Nå er det altså rotter og mus. I tillegg gjør de ingenting med den elektriske kjølevifta den står ute i hardt vær dag og natt. Men gjester og fester og feire bryllup og dra på utenlandsferier har de råd til. Det er så sløvt. Jeg blir helt sprø. Anonymkode: 4decb...00b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #14 Skrevet 17. desember 2015 PsDersom du ikke eier men kun leier er det huseiers ansvar, og han må kontaktes og få info fra deg Anonymkode: 8dc35...452 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #15 Skrevet 17. desember 2015 PsDersom du ikke eier men kun leier er det huseiers ansvar, og han må kontaktes og få info fra degAnonymkode: 8dc35...452Sendte mail, han bryr seg ikke. Anonymkode: 4decb...00b
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. desember 2015 #16 Skrevet 17. desember 2015 Det høres omtrent sånn ut: tripp tripp tripptripptripptripp tripp dunk trippetitripp tripptripptripp.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #17 Skrevet 17. desember 2015 Det høres omtrent sånn ut: tripp tripp tripptripptripptripp tripp dunk trippetitripp tripptripptripp. Bare at det går helt ekstremt fort, så høres det enda mindre ut i størrelsen, mulig det er et enda mindre dyr. Huff. Anonymkode: 4decb...00b
Vox_populi Skrevet 17. desember 2015 #18 Skrevet 17. desember 2015 Musene må ut av huset slik at de ikke ligger inni veggene og dør= store ødeleggelser (muselikstank + stank fra ekskrementene deres har i flere tilfeller ført til at hus må rives)Dette gjelder husmus. Heldigvis stanker ikke de to vanligste museartene i hus (i Sør-Norge): stor og liten skogmus (stor pleier like seg på loftet, liten i kjelleren). 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #19 Skrevet 17. desember 2015 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har nå funnet skadedyrfirma på nettet, og funnet ut at det muligens kan dekkes av forsikringen. Hvis vi har akkurat den typen forsikring. Hvis ikke skal jeg spørre om et prisoverslag. Får isåfall spare til jeg får råd til det. Håper ikke det koster 80.000 eller noe. Da får jeg ikke råd på før om 1 år. Anonymkode: 4decb...00b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Men det er jo ikke ditt hus? Anonymkode: 84853...a9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå