Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden begynte jeg plutselig å reagere veldig kraftig på sminke rundt øynene, og jeg fant ut at jeg reagerer på sminke som inneholder nikkel. Jeg reagerte også på sminkefjernere, og prøvde veldig mye forskjellig (både fra apotek og parfymeri) uten å finne noe jeg tålte. Jeg fikk tips av en venninne, som også sliter med allergi, om å prøve babyolje. Til min store glede fjernet babyoljen sminken effektivt, uten at jeg fikk noen allergisk reaksjon rundt øynene, og jeg har siden brukt babyolje som sminkefjerner.

I dag var jeg på et parfymeri og skulle kjøpe ny mascara. Jeg begynte å snakke med selgeren om sminkefjerner, og jeg fortalte at jeg bruker babyolje. Hun så på meg med store øyne og sa at det burde jeg slutte med, for det kan skade øynene. Jeg fortalte at jeg tar litt babyolje og litt vann på bomullet, før jeg forsiktig fjerner sminken. Jeg prøver å unngå å få oljen inn på øyet, men skyller alltid godt med vann etterpå, slik at ikke blikket er slørete. Hun mente likevel at jeg at jeg burde bruke noe annet.

Er det virkelig farlig å bruke babyolje som sminkefjerner?? Jeg har vært så fornøyd med å kunne bruke det, da det både er skånsomt, billig og effektivt. Jeg fikk med en prøve på en mild sminkefjerner fra Shiseido som hun anbefalte. Problemet er at jeg har reagert på alle sminkefjernerne jeg har prøvd etter at jeg utviklet allergi, til og med de "superskånsomme" fra Clinique osv. Hvis jeg bruker en jeg ikke tåler, våkner jeg opp neste dag med hovne øyelokk og med utslett rundt øynene. Ser rett og slett helt forferdelig ut, og det tar vertfall en hel dag før reaksjonen har gått bort. Derfor er det egentlig litt stress å teste om jeg tåler den.

Nå har jeg søkt litt på nettet, og ser at mange mener babyolje er farlig, både for øyne og hud, og at de aldri ville brukt det. Men det er ingen som skriver hva grunnen til at det er så farlig er..

Hvorfor bør man ikke bruke babyolje som sminkefjerner?? Er det farlig eller ikke??

Håper noen kloke sjeler der ute kan gi meg et fornuftig svar! :) Og selvfølgelig, er det noen med samme problem som kan anbefale andre sminkefjernere, tar jeg gjerne i mot tips :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med legen min en gang på den tiden jeg selv brukte babyolje (bruker jojobaolje nå). Han sa at det gikk greit så lenge det var en ren olje. Vil nok tørre og påstå at ingrediensene i en vanlig maskara eller øyenskygge er langt verre enn i en slik olje. Disse kassdamene har ikke peiling.

Skrevet

Det finnes jo mange forskjellige babyoljer, og det KAN jo hende at noen av dem inneholder ting som ikke er bra å få inn i øynene. Men jeg vet ikke, jeg. Med et så dra-alle-babyoljer-over-en-kam-uttalelse fra hun damen, så kan det nesten virke som at hun sa det for at du heller skulle kjøpe sminkefjernerne som hun solgte...

• Liker 1
Skrevet

Mor mi har hatt betre suksess med Kanebo enn mange andre sminkemerker. Har du prøvd den? Har også høyrt om andre som bruker babyolje. Det er neppe farleg. Om det er så innmari gunstig/ugunstig aner eg ikkje.

Skrevet

Nei, jeg har vanskelig med å forstå hvorfor det skal være så farlig.. Hvorfor skal det være så mye verre enn vanlig sminkefjerner, liksom??

Har ikke prøvd Kanebo, er den spesielt mild?

Jojobaolje har jeg aldri hørt om før, men det ser jo veldig bra ut. Hvor kjøper man den billigst? :)

Skrevet

Det er fordi olje kan tette igjen tårekanalene dine og gi deg infeksjoner, grunnen til at det helst ikke skal brukes i ansiktet er fordi det inneholder mineraloljer som kan tetter porer og ikke gjør huden noe særlig happy. Akkurat det er ikke farlig, men tette tårekanaler er ikke noe å ønske seg akkurat.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva med å prøve en babyolje fra Neutral, godkjent av både Norges Astma- og Allergiforbund, Svannemerket og inneholder ingen allergifremkallende eller hormonforstyrrende stoffer, selges i dagligvare butikker eller på Vita. :)

ps, inneholder ingen mineraloljer.

Endret av RedFox81
  • Liker 1
Skrevet

Det er fortsatt olje i den da, og det er det som kan tette tårekanalene.

• Liker 1
Skrevet

Har du noe dokumentasjon på at en ren vegetabilsk olje, sånn som olivenolje og liknende, kan tette tårekanalene?

• Liker 1
Skrevet

De sminkefjernerene som skal fjerne vannfast sminke er jo oljete de også, er mer bekymret for mineraloljen. Finne en babyolje uten mineralolje kanskje.

• Liker 3
Skrevet

babyolje fra Neutral er en ren vegetabilsk olje.

Skrevet

Nei, jeg har vanskelig med å forstå hvorfor det skal være så farlig.. Hvorfor skal det være så mye verre enn vanlig sminkefjerner, liksom??

Har ikke prøvd Kanebo, er den spesielt mild?

Jojobaolje har jeg aldri hørt om før, men det ser jo veldig bra ut. Hvor kjøper man den billigst? :)

Trur det skal vere ein greit merke. Veit berre at mor mi pleier å bruke produkter der i frå pga. dei reagerer ho ikkje på. Veit ikkje om det er alt av Kanebo, men ho har reagert på ein del andre produkter iallfall. Kanskje du kan be om ein test hos eit parfymeri?

Ellers så har eg høyrt at enkelte har gått tilbake til butikken med produkter dei har reagert på og får bytte dei. Det kan jo vere ein rimelig måte å finne ut kva som går bra, og kva som ikkje går bra. Du får teste produktene ein dag du tilbringer dagen inne på sofaen og ikkje trenger å vise deg ute i offentligheten ;)

AnonymBruker
Skrevet

MAC og Shu uemura blant annet selger jo sminkefjerneroljer.. Tviler på de hadde gjort så om det faktisk kunne tette tårekanalene. Bare unngå mineralolje som nevnt her.

Skrevet

For noen år siden begynte jeg plutselig å reagere veldig kraftig på sminke rundt øynene, og jeg fant ut at jeg reagerer på sminke som inneholder nikkel. Jeg reagerte også på sminkefjernere, og prøvde veldig mye forskjellig (både fra apotek og parfymeri) uten å finne noe jeg tålte. Jeg fikk tips av en venninne, som også sliter med allergi, om å prøve babyolje. Til min store glede fjernet babyoljen sminken effektivt, uten at jeg fikk noen allergisk reaksjon rundt øynene, og jeg har siden brukt babyolje som sminkefjerner.

I dag var jeg på et parfymeri og skulle kjøpe ny mascara. Jeg begynte å snakke med selgeren om sminkefjerner, og jeg fortalte at jeg bruker babyolje. Hun så på meg med store øyne og sa at det burde jeg slutte med, for det kan skade øynene. Jeg fortalte at jeg tar litt babyolje og litt vann på bomullet, før jeg forsiktig fjerner sminken. Jeg prøver å unngå å få oljen inn på øyet, men skyller alltid godt med vann etterpå, slik at ikke blikket er slørete. Hun mente likevel at jeg at jeg burde bruke noe annet.

Er det virkelig farlig å bruke babyolje som sminkefjerner?? Jeg har vært så fornøyd med å kunne bruke det, da det både er skånsomt, billig og effektivt. Jeg fikk med en prøve på en mild sminkefjerner fra Shiseido som hun anbefalte. Problemet er at jeg har reagert på alle sminkefjernerne jeg har prøvd etter at jeg utviklet allergi, til og med de "superskånsomme" fra Clinique osv. Hvis jeg bruker en jeg ikke tåler, våkner jeg opp neste dag med hovne øyelokk og med utslett rundt øynene. Ser rett og slett helt forferdelig ut, og det tar vertfall en hel dag før reaksjonen har gått bort. Derfor er det egentlig litt stress å teste om jeg tåler den.

Nå har jeg søkt litt på nettet, og ser at mange mener babyolje er farlig, både for øyne og hud, og at de aldri ville brukt det. Men det er ingen som skriver hva grunnen til at det er så farlig er..

Hvorfor bør man ikke bruke babyolje som sminkefjerner?? Er det farlig eller ikke??

Håper noen kloke sjeler der ute kan gi meg et fornuftig svar! :) Og selvfølgelig, er det noen med samme problem som kan anbefale andre sminkefjernere, tar jeg gjerne i mot tips :)

hei:)

for det første så er det jo ikke farlig, langt ifra. men bra for huden rundt øynene, finnes det bedre alternativer

for super sensitive øyne, anbefaler jeg Decleor cleansing water. bruk en bomull pad med litt vann og så clansing water. den er super. den er i tilegg ikke uttørkende på huden rundt øynene:)

fås billig på feelunique.com

Skrevet

Angående supersensitive øyne, så må jeg i såfall ha superdupersensitive øyne. For Decleor cleansing water svir ihvertfall noe voldsomt i øynene mine, og litt ellers i ansiktet.

• Liker 1
Skrevet

Decleor Cleansing Water må være tidenes mest opphypede produkt. Ikke fjerner den mascara særlig bra (og jeg bruker hverken særlig mye, eller vannfast), og den svir som fy, samt at den legger igjen en hinne på huden. :forvirret:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve en babyolje fra Neutral, godkjent av både Norges Astma- og Allergiforbund, Svannemerket og inneholder ingen allergifremkallende eller hormonforstyrrende stoffer, selges i dagligvare butikker eller på Vita. :)

ps, inneholder ingen mineraloljer.

Ja, den har jeg prøvd og den liker jeg veldig godt! Den har en mer geleaktig konsestens enn oljen til natusan, noe som gjør det enklere å unngå å få oljen inn på øynene. Desverre er det ikke alltid butikkene har den her jeg bor.. Men jeg skal se om de har den på apoteket, og da kan jeg jo spør de som jobber der i samme slengen om hva de mener om saken :)

Skrevet

Trur det skal vere ein greit merke. Veit berre at mor mi pleier å bruke produkter der i frå pga. dei reagerer ho ikkje på. Veit ikkje om det er alt av Kanebo, men ho har reagert på ein del andre produkter iallfall. Kanskje du kan be om ein test hos eit parfymeri?

Ellers så har eg høyrt at enkelte har gått tilbake til butikken med produkter dei har reagert på og får bytte dei. Det kan jo vere ein rimelig måte å finne ut kva som går bra, og kva som ikkje går bra. Du får teste produktene ein dag du tilbringer dagen inne på sofaen og ikkje trenger å vise deg ute i offentligheten ;)

Jo, hun på apoteket sa jeg kunne komme inn igjen med produkter jeg reagerer på, så det er jo greit sånn sett :) Er vertfall veldig kjipt å bruke masse penger på produkter en ikke tåler! Hehe, spørs om jeg må ta meg en testrunde en helg jeg har tenkt å tilbringe innendørs ;)

Decleor Cleansing Water må være tidenes mest opphypede produkt. Ikke fjerner den mascara særlig bra (og jeg bruker hverken særlig mye, eller vannfast), og den svir som fy, samt at den legger igjen en hinne på huden. :forvirret:

Hm, da høres det ikke ut som noe for meg.. :/ Jeg tror som sagt jeg skal ta meg en tur på apoteket og høre hva de sier. Neutral har jeg vertfall vært veldig fornøyd med tidligere :)

Skrevet

Hei, mitt tips er ikke angående sminkefjerner, men mascara:

Blinc mascara! Jeg er også hyperallergisk mot nikkel, og måtte i flere år droppe sminken. Til bryllupet mitt måtte jeg imidlertid ha noe, og denne reagerer jeg ikke på.

Det som er så flott med denne, er at den danner "tuber" rundt hver øyenvipp, som sklir av idet du tar på vann på dem (varmere enn tårer og svette). Ingen gniing, ingen produkter. Den klumper ikke, den drysser ikke.

Hvis du bruker øyenskygge må du sikkert bruke produkter uansett, men min erfaring har i alle fall vært at det er mascaraen som er verst å få bort. Og med Blinc står du praktisk talt med "tubene" i hånden etter å ha hatt vann i øynene. Den er helt fantastisk, og jeg forstår nesten ikke at det fortsatt eksisterer andre mascara-typer. Denne danker ut enhver konkurrent, hvis du spør meg.

Du får den bla på netonnet.no, til omkring 150 kr.

Skrevet

Hei, mitt tips er ikke angående sminkefjerner, men mascara:

Blinc mascara! Jeg er også hyperallergisk mot nikkel, og måtte i flere år droppe sminken. Til bryllupet mitt måtte jeg imidlertid ha noe, og denne reagerer jeg ikke på.

Det som er så flott med denne, er at den danner "tuber" rundt hver øyenvipp, som sklir av idet du tar på vann på dem (varmere enn tårer og svette). Ingen gniing, ingen produkter. Den klumper ikke, den drysser ikke.

Hvis du bruker øyenskygge må du sikkert bruke produkter uansett, men min erfaring har i alle fall vært at det er mascaraen som er verst å få bort. Og med Blinc står du praktisk talt med "tubene" i hånden etter å ha hatt vann i øynene. Den er helt fantastisk, og jeg forstår nesten ikke at det fortsatt eksisterer andre mascara-typer. Denne danker ut enhver konkurrent, hvis du spør meg.

Du får den bla på netonnet.no, til omkring 150 kr.

Tusen takk for godt tips! Jeg er alltid på utkikk etter tips når det gjelder nikkelfri sminke! Denne må jeg sjekke ut :) Vanligvis bruker jeg Clinique High Definition mascara, og det funker fint å fjerne den med vann også :) Men nå når jeg skulle kjøpe ny hadde de selvfølgelig ikke den, og jeg måtte ta en annen fra Clinique som ikke kan fjernes med vann.. Typisk! Selv om jeg er relativt fornøyd med babyoljen, er det litt greier å bare bruke vann ;)

Vet du forresten om noen nikkelfrie øyenskygger?? Jeg har noen få fra Clinique og Body Shop, men reagerer på noen av de også :(

Forøvrig var det liten vits i å gå på apoteket. Hun som jobbet der visste ikke at de gikk an å bruke babyolje som sminkefjerner, og ante ikke om det er farlig eller ikke.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...