Gå til innhold

Hva har man lov til som assistent i hjemmesykepleien?

Anbefalte innlegg

Gjest Naenia
Skrevet

Hei! Har ekstrajobb som tilkallingsvakt i hjemmesykepleien i en liten kommune. Jeg har ingen formell utdannelse på området og ingen kurs. Har fått noe opplæring, men det har for det meste gått på å bli kjent med brukerne.

Det jeg lurer på er, hva kan de egentlig sette meg til å gjøre? Jeg har blant annet blitt bedt om å gi medisiner som ligger i dosetter, sette på urodom og smøring/behandling av hemoroider med stikkpiller. De har også sagt at jeg kan lære meg forstøverapparat og innsetting av kateter ved å bare være med og se på et par ganger.

Jeg er komfortabel med strømper, tilsyn og stell. Men disse andre tingene er jeg veldig usikker på om jeg faktisk har lov til! Er det noen som vet?

Jeg skal på et firetimers medisinkurs snart, så da kan jeg vel i hvert fall dele ut medisiner. Men urodom, forstøver, stikkpiller, øyedråper og kateter?

I tillegg har jeg blitt veldig usikker på om dette egentlig er en type jobb som passer meg. Det er både alt ansvaret og den timen det tar hver vei å komme meg dit. Det blir litt lang pendletid på en deltidsjobb ved siden av universitetsstudier! Hvordan går jeg da frem for å informere om at jeg ikke lenger ønsker å være tilkallingshjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Bra at du har tenkt over dette!

Jeg mener du har lov til å sette på uridom. Men ikke sette inn kateter! Når det gjelder medisiner (i dosett og utenom feks. stikkpiller,forstøver,øyedråper) skal du ikke gi ut noe uten kurs. Spør på kurset hva det omfatter av medisin utdelig! Noen tilfeller feks da beboeren har multidose(medisinposer som er lagt opp av apoteket) og er "klar i toppen" kan en gi ut medisin uten kurs, MEN dette må du høre etter hos leder/fagkoordinator på arbeidsplassen.

Skjønner ofte at assistener blir satt til å gjøre ting de ikke har lov til pga av dårlig tid, men jeg synes det er ganske skummelt.

Hvis du ikke er fast ansatt er det bare å si at du ikke ønsker å ta på deg flere vakter enn de du allerede har sagt ja til. Ellers er det enten 1 eller 3 mnd oppsigelse...spørs hvor lenge du har jobbet.

Håper det var litt hjelp? :)

AnonymBruker
Skrevet

Assistenter har egentlig ikke lov til noe som helst som går utover stell og vanlig pleie.

Jeg er sykepleierstudent og jobber som assistent på et sykehjem. Der får ikke jeg lov til å dele ut medisiner fra multidose engang, selv om jeg nå faktisk kan hvis sjefen godkjenner det. Jeg er glad for at det er så strengt hos oss, for det er en sikkerhet for både pasienter og ansatte.

I hjemmesykepleien i samme kommune så gjør assistenten omtrent alt det samme som hjelpepleieren gjør, uten kurs. Det er jo helt uforsvarlig, for alle parter.

Vær klar over at det er du som er ansvarlig hvis noe galt skjer.

Skrevet

Jeg syns også dette er veldig vanskelig. Jeg jobber i hjemmesykepleien noen helger som de trenger vikar, men er uten utdannelse. Og jeg kommer stadig i ubehagelige situasjoner de helgene. Samtidig er det nesten umulig å si nei til å utføre oppgavene for det er ikke tid til at andre kan gjøre det og man føler seg veldig vanskelig og vrien. Oftest får jeg bare beskjed om at det "iblant blir sånn", at man kommer opp i situasjoner man ikke føler seg komptetent til. Men det er virkelig ubehagelig.

Gjest pepsimax
Skrevet

jeg er hjelpepleier og i sommer jobbet jeg i hjemmesykepleien. For og gjøre noe som helst som hadde med medisiner/forstøvere osv så måtte jeg ta et 12 timers medisinkurs, for derretter og ha opplæring på stedet jeg jobbet. Kateterisering (da kun av kvinner) kan jeg som hjelpepleier gjøre, mulig man kan gjøre det med opplæring som assistent? Du burde gi beskjed dersom du er ukomfortabel med det du får i oppgave og gjøre-fordi det kun er du som står til ansvar dersom det skjer noe som ikke burde ha skjedd. Jeg mener, dersom du går rundt og føler at nei, dette vil jeg ikke gjøre-så burde du ikke gjøre det heller.

det gjør ofte jeg på sykehjemmet jeg jobber, dersom jeg kommer i en situasjon med noe nytt - vil jeg helst vises nøye hvordan det skal gjøres,for og gjøre det skikkelig-Selvom jeg kanskje har gått gjennom det under utdannelsen, så er det individuelt hvor godt man føler at man får noe til-så du bør virkelig si ifra, for du virker veldig ukomfortabel med dette-og strengt tatt burde ikke stedet ha satt deg i denne situasjonen i det hele tatt.

er de veldig underbemmannet?

Skrevet

medisiner har man ikke lov å gi ut uten medisinkurs. Hvis det likevel skjer skal det sendes inn en avviks melding for hver gang.

uridom får ikke gjort noen skade så her er det nok ingen begrensninger.

Innsetting av kateter derimot er noe ganske annet! Dette er en lege/sykepleier oppgave og ikke noe noen andre skal gjøre! Hvis ikke det er kateterisering du mener?

hvis du ikke vil jobbe der lenger kan du bare si det, og grunnen. Er du bare tilkallingsvikar vil jeg tro du ikke har noen oppsigelses tid da du bare sier ja/nei utfra om du vil ha vaktene de spør om.

Skrevet

Da har jeg sagt opp jobben. Det var tungt, men det rette. Dessverre er de veldig underbemannet, men jeg måtte bare innse at det ikke er min oppgave å gjøre opp for dette.

Det jeg snakket om var sånn kateterting for å tømme blæra ordentlig. De mente at det var godt nok med individuell opplæring fra dem, og at de har gjort dette tidligere uten problemer.

Jeg beundrer de som jobber i hjemmesykepleien, for det er virkelig ikke et yrke for alle!

Skrevet

Forstøverapparat har jeg også gitt uten medisinkurs... Etter 3 ganger kunne jeg det bedre enn flere av de andre som jobbet der, som hadde medisinkurs og 20 års erfaring... :klø:

Jeg trodde forøvrig ellers at man hadde lov til å gi pasienten medisinene så lenge en med godkjent autorisasjon hadde sjekket de på forhånd eller dosert de opp til deg. Men meget mulig at jeg tror det fordi jeg jobbet på fryktelig underbemannede steder, hvor bemanningen var av variende kvalitet...

Skrevet

Forstøverapparat har jeg også gitt uten medisinkurs... Etter 3 ganger kunne jeg det bedre enn flere av de andre som jobbet der, som hadde medisinkurs og 20 års erfaring... :klø:

Jeg trodde forøvrig ellers at man hadde lov til å gi pasienten medisinene så lenge en med godkjent autorisasjon hadde sjekket de på forhånd eller dosert de opp til deg. Men meget mulig at jeg tror det fordi jeg jobbet på fryktelig underbemannede steder, hvor bemanningen var av variende kvalitet...

Nei det holder ikke. Selv med multidose poser får ikke assistenter lov til å gi.

Hos oss (sykehjem) så får ikke assistentene medisinkurs heller, du må være hjelpepleier e.l

Feilmedisinering er den største feilen i helsevesenet, det blir gitt feil medisin til feil pasient, feil dose, feil styrke osv.

Skrevet

Det er noen andre regler på utdeling av medisiner i hjemmet enn på sykehjem, men jeg husker ikke noe av det.

Men det å si nei er viktig. For du gjør ting på eget ansvar og blir stilt ansvarlig om du ikke har godkjenning og lov til å gjøre det du blir satt til.

Skulle det skje noe og det blir sak av det tror jeg neppe kommunen tar ansvaret for deg.

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien og det er ikke lett det der. Men jeg er omsorgsarbeider og fikk lov til endel med opplæring, men gjorde sikkert litt jeg ikke skulle også.

Men jeg har også jobbet på sykehjem der assistenter på enkelte avd fikk dele ut med fra dosett. Da måtte de ha kurs og godkjenning på hvert beboer de skulle dele ut til.

Og ang feilmedisineringer så vil jeg ikke si at noen yrkesgrupper skiller seg mer ut i å gjøre flere feil enn andre.

Gjelder også assistentene.

Reglene på hvem som får gi bestemmes av virksomhetsleder på hvert sted eller om kommunen har felles retningslinjer. Derfor vil det variere fra sted til sted.

Sykehjem er ofte mindre presset til å gjøre oppgaver man ikke føler seg kompetent til. Kanskje det kan være noe istedet?

Skrevet

I utgangspunktet er det faktisk slik at det er sykepleier eller vernepleier som skal gi ut medisiner, selv om det er både hjelpepleiere/omsorgsarbeidere på jobb.

Skrevet

du gjorde nok riktig og si opp når det ikke føltes riktig for deg. jeg er selv hjelpepleier, og er jeg ukomfortabel med noe-så vil jeg ikke gjøre det før jeg er blitt vist det skikkelig.

og medisiner nekter jeg og gi før jeg har fått opplæring (har kurs). De skal ha riktige medisiner de gamle også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...