AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=304 sett litt på denne siden og lurer enkelt og greit på hva som er forskjellen mellom borgerlig og religiøs vigsel Mitt problem er at jeg er ikke særlig kristen, men vil allikevel gifte meg i kirken! Jeg vil helst unngå å høre så mye om Gud og alt det der, men kan allikevel tåle noe..Jeg vil bare rett og slett ha den seremonien i kirken og den stemningen som følger med. Så leste jeg på denne siden og slik jeg forstod det(mulig jeg har forstått helt feil) så kan man ha borgerlig vigsel i kirken også? Men da uten innslag av det kristne osv.... Stemmer dette? Noen som kan forklare meg?`
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Du har misforstått fullstendig. Dette er et tilbud til dem som gifter seg borgerlig ("på tinghuset"), men som ønsker seg en kristen seremoni etterpå. Det som det åpnes for, er at ohså andre element bringes inn, om f.eks. den ene av partene tilhører en annen kulturell tradisjon, men det betyr ikke at man tar bort det kristne.
Gjest Spinell Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Som AB sier: det du lenker til handler om "velsignelsen" som en del personer som av ulike grunner gifter seg borgerlig ønsker å ha i kirken. Det finnes andre som tilbyr høytidelige vielser, også, slik at du slipper å bruke et lokale som tilhører et livssyn du ikke identifiserer deg med som fest- og staslokale. En vielse i kirken handler både om den formelle kontrakten et ekteskap er, og "Gud og Jesus og sånn".
Amazed Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 En kristen sermoni bygger på det som står i Bibelen om å bli velsignet og sammenføyd av Gud, altså noe en ikke burde skilles, og å forlate sin far og mor for å leve som ektepar, i kjærlighet til hverandre. En borgelig sermoni, har fokus på den juridiske avtalen mellom hverandre og samfunnet, og feirer kjærligheten samtidig. Jeg skjønner meg virkelig ikke vitsen med å gifte seg med en kristen sermoni hvis du ikke er kristen! Kirken sitt syn på kirkebygget er at det blir symbolisert som "Guds hus". Tror du virkelig de ville være enig i at du ønsker å "kaste ut" Gud fra "hans hus" for at du skal inngå en borgelig vigsel? (skrevet billetlig). Nei, en skal ha bein nok i nesa til å stå for det en mener. 2
Mallavallavine Skrevet 26. februar 2011 #5 Skrevet 26. februar 2011 En kristen sermoni bygger på det som står i Bibelen om å bli velsignet og sammenføyd av Gud, altså noe en ikke burde skilles, og å forlate sin far og mor for å leve som ektepar, i kjærlighet til hverandre. En borgelig sermoni, har fokus på den juridiske avtalen mellom hverandre og samfunnet, og feirer kjærligheten samtidig. Jeg skjønner meg virkelig ikke vitsen med å gifte seg med en kristen sermoni hvis du ikke er kristen! Kirken sitt syn på kirkebygget er at det blir symbolisert som "Guds hus". Tror du virkelig de ville være enig i at du ønsker å "kaste ut" Gud fra "hans hus" for at du skal inngå en borgelig vigsel? (skrevet billetlig). Nei, en skal ha bein nok i nesa til å stå for det en mener. Enig.
mp84 Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 En kristen sermoni bygger på det som står i Bibelen om å bli velsignet og sammenføyd av Gud, altså noe en ikke burde skilles, og å forlate sin far og mor for å leve som ektepar, i kjærlighet til hverandre. En borgelig sermoni, har fokus på den juridiske avtalen mellom hverandre og samfunnet, og feirer kjærligheten samtidig. Jeg skjønner meg virkelig ikke vitsen med å gifte seg med en kristen sermoni hvis du ikke er kristen! Kirken sitt syn på kirkebygget er at det blir symbolisert som "Guds hus". Tror du virkelig de ville være enig i at du ønsker å "kaste ut" Gud fra "hans hus" for at du skal inngå en borgelig vigsel? (skrevet billetlig). Nei, en skal ha bein nok i nesa til å stå for det en mener. norge er i bunn ett kristent land, og har lange tradisjoner for kirkebryllup. derfor er det mange par som velger å gifte seg i kirken selv om de ikke er kristne. 1
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #7 Skrevet 27. februar 2011 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=304 sett litt på denne siden og lurer enkelt og greit på hva som er forskjellen mellom borgerlig og religiøs vigsel Mitt problem er at jeg er ikke særlig kristen, men vil allikevel gifte meg i kirken! Jeg vil helst unngå å høre så mye om Gud og alt det der, men kan allikevel tåle noe..Jeg vil bare rett og slett ha den seremonien i kirken og den stemningen som følger med. Så leste jeg på denne siden og slik jeg forstod det(mulig jeg har forstått helt feil) så kan man ha borgerlig vigsel i kirken også? Men da uten innslag av det kristne osv.... Stemmer dette? Noen som kan forklare meg?` Nei, du kan ikke ha borgerlig vigsel i kirken. Vil du ha en ikke-religiøs vigsel må du kontakte Human-Etisk Forbund eller Tinghuset. Førstnevnte kan foreta vigsler hvor som helst (i hagen, på stranda, you name it). Vil du absolutt ha vigselen i kirka må du høre om Gud, dvs det blir bedt bønner, lest fra Bibelen, holdt andakt og religiøse salmer. Du får vurdere om dette er noe du kan akseptere for å få stemningen i kirken. Stemningen i kirken er for øvrig satt sammen av gamle minner fra kirken, opplevelse av et annerledes rom og det religiøse aspektet som ofte har en opphøyet og "hellig" stil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå