AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #1 Skrevet 8. januar 2011 Datteren vår er nå 2 år og 9 mnd. Hun er en trygg og god jente og helt normal i utviklingen på alle plan, men vi sliter med bleieavvenningen. Vi begynte litt rundt toårsalderen med at hun kunne sitte på potta. Hun viste ingen interesse til å begynne med. Vi kjøpte doring og hun viste mer interesse. Satte henne på do etter middag og det fungerte fint. Hun gikk på do fast etter middag. Så begynte vi å sette henne på do med en gang vi sto opp. Hun tisset litt. Jeg så nå for meg at i sommer kom hun til å bli bleiefri :)Dogåing begynte å bli fast rutine etter måltider. Så plutselig begynte hun å nekte å gå på do. Hun ville rett og slett ikke. Jeg ville ikke presse henne, men forsøkte å lokke med nye truser. Da tok det seg opp igjen en liten stund. Barnehagen har vært meget hjelpsomme med å sette henne på do ifm hvert bleieskift, men det er bare når vi er hjemme at hun bruker truse. Nå etter 9 mnd fram og tilbake har hun begynt å insistere veldig på at hun vil gå uten bleie, men hun nekter at hun må på do. Jeg kan spørre ofte, men hun svarer alltid benektende. 2 minutter etterpå kan hun gjemme seg unna og tisse i trusa istedet. Da forteller hun at hun har tisset. Dette kan også skje med bæsjing. Jeg prøver å forklare henne at hun må si fra før hun tisser eler bæsjer slik at jeg kan følge henne på do, men det virker ikke som det går inn?? Noen ganger er det nesten så jeg tror hun gjør det med vilje.. (Kan også nevne at hun har blitt veldig baby igjen de siste par mnd. Hun later ofte som hun er baby og vil bæres og mates osv) hun skal bli storesøster i disse dager. Vi har egentlig ikke brukt noen form for belønning når hun har gått på do annet en mye ros og gode ord. Kanskje dette ikke lenger er nok? Det kan da ikke være normalt å bruke så lang tid på bleieavvenning av et så stort barn som i utgangspunktet virker klar for det? Noen som har gode råd og oppskrifter?
EmmaW Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 (Kan også nevne at hun har blitt veldig baby igjen de siste par mnd. Hun later ofte som hun er baby og vil bæres og mates osv) hun skal bli storesøster i disse dager. Akkurat dette kan være nøkkelen til problemet. Det er selvfølgelig ikke sikkert, men det er en normal reaksjon hos små barn når de får en "konkurrent". Når babyen er født, kan det hende at dette løser seg selv etter en stund, når hun observerer at babyen også bruker bleie. La henne være "liten" til hun selv er klar for å bli stor, er mitt tips. Selv har jeg tre sønner, og ingen har blitt bleiefrie etter samme mønster. Nummer én er den lille pedanten, som elsker å mestre. Han var bleiefri på dagen som toåring. Nummer to og tre var tre år gamle, de er litt mer avslappede i sin tilnærming til hele bleiestyret. Det aller beste tipset jeg har fått ifht både mat og bleieslutt, var at man skal aldri, aldri fokusere på at barnet er "flink" som spiser eller går på toalettet. Man er ikke "flink" når man går på toalettet, det er normal oppførsel. Det kan lett misforstås, og barnet kan komme til å gjøre den koblingen at hun er det motsatte av flink når hun får et uhell. Dobesøk skal ikke belønnes med annet enn "yay, idag havnet tisset i do"! Det er også individuelt hvor lang tid de bruker for å kunne koble selve følelsen av å være tissetrengt mot det faktum at det er på tide å komme seg til toalettet. Kanskje det hadde passet å vente til det er vår/sommer, slik at det er mindre klær å vaske om det skjer et uhell? (Og for noen barn skjer det maaaaange uhell, venn deg til å ha med et par skift i bilen/vesken når du skal ut på handletur i avvenningsperioden, hehe.) Om du har hage, kan hun kanskje få løpe naken og ha en potte på plenen, så får hun gjøre seg litt mer kjent med "mekanismene"? Uansett er det viktigste at alt omkring bleieslutt er uten tvang og går i barnets takt. Ifht bleieslutt er det ganske store variabler, og en liten periode med tilbakesteg kan lett snu seg til at hun plutselig er tørr. Bare hun slipper noe press. Lykke til! 1
Alvina Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Dotrening på vinteren er ikke så enkelt. Jeg ville sagt at du synes dere skal vente til sommeren med å slutte med bleie når man ikke trenger så mye tøy. Da blir det lettere for henne å rekke toalettet og ordne med det meste selv. Men tilby hjelp og si at hun må si fra når hun trenger hjelp. Uhell skjer ofte og barn glemmer at de egentlig må på do når de er opptatt av lek. Jeg ville brukt bleie frem til sommeren og kuttet ut dotrening hvis hun ikke selv forlanger å fortsette med det. Tror det er vanlig at mange barn bruker bleie til cirka 3-årsalderen, i alle fall hvis de ikke ble tørr sist sommer og det er litt vanskelig å planlegge. Vet ikke om det er riktig å sette barnet på do hver gang det skiftes bleie. Da kan dotrening ofte forbindes med bleie og det bør kanskje være motsatt. Hvis barnet har regelmessig avføring er det beste å vente til det har gjort i bleia og litt senere ta av bleien uten å forklare om hvorfor bleie nå og ikke etterpå, bare bemerke at hun må si fra hvis hun må på do og trenger hjelp. En ting er å bli våt i klærne, men barn føler ikke det behagelig og da forbindes lett dotrening med uhell. Endret 8. januar 2011 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Tusen takk for svar. Vi får se det an og se om hu viser mer interesse, hvis ikke venter vi nok til i sommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå