Gjest Armule Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Når skiller dere mellom bloggere som har skrevet innlegg etter eget hode og innlegg skrevet etter inspirasjon fra andre lignende bloggere? Tilfeldigheter kan ha gjort at man har skrevet om det samme som en annen med kort mellomrom, og det kan bli oppfattet som "stjålen" inspirasjon. Jeg kom nettopp over en skjønnhetsblogger som har postet to innlegg iløpet av en dag, som har hatt samme tema som det en annen blogger skrev om en og to dager før disse. Den eneste som kan si noe for sikkert om det er snakk om herming og "kopiering" er jo selvfølgelig bloggeren selv. Men i dette tilfellet ville kanskje de fleste tenkt, uansett hva bloggeren hadde sagt, at slikt var kopiering? edit: ser at jeg kanskje har vært litt uklar. Jeg er ikke så interessert i hva folk mener om lovverket, akkurat det er ikke så mye å diskutere. Jeg tenker heller på hva dere personlig hadde tenkt når dere hadde kommet over noe lignende. Det er jo tross alt lesere (og også hatere) av blogger som starter (usanne) rykter. Endret 8. januar 2011 av Arnøy
Gjest Koala Skrevet 8. januar 2011 #2 Skrevet 8. januar 2011 Nja... juridisk er det ikke plagiat før noe er omtrent direkte avskrift. Det å skrive noe om noe som andre også har vært innom tror jeg man bare må leve med. Bilder er noe annet, der er det greiere å se hva som er stjålet. Uansett så tror jeg du må angi at noe er copyright på en eller annen måte. Hvis du bare legger ut ting på nettet er det i utgangspunktet public domain. Ikke alt som ligger på nettet er opphavsbeskyttet. Om det finnes generelle copyrightregler som sier at alt på en konkret blogg er beskyttet vet jeg ikke.
Anglofil Skrevet 8. januar 2011 #3 Skrevet 8. januar 2011 Vel, jeg tenker som så at det er såpass mange blogger der ute at det blir vanskelig at to (eller flere) ikke skriver om det samme. Derimot er ikke direkte avskrift ok, men jeg ser ikke hva som er galt med å skrive om samme tema som en annen blogger. Jeg har gjort det samme selv, dvs å ta utgangspunkt i tema jeg vet andre bloggere har skrevet om. Ta f.eks mobbing, dette skrev jeg en del om, men det har også andre bloggere skrevet om, i tillegg til på forum osv. Så lenge jeg skriver mine tanker og med mine egne ord, så blir allikevel innlegget mitt eget. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #4 Skrevet 8. januar 2011 Så lenge bilder og tekst ikke er det samme eller veldig likt så hadde nok ikke jeg tenkt noe over kopiering.
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Nja... juridisk er det ikke plagiat før noe er omtrent direkte avskrift. Det å skrive noe om noe som andre også har vært innom tror jeg man bare må leve med. Bilder er noe annet, der er det greiere å se hva som er stjålet. Uansett så tror jeg du må angi at noe er copyright på en eller annen måte. Hvis du bare legger ut ting på nettet er det i utgangspunktet public domain. Ikke alt som ligger på nettet er opphavsbeskyttet. Om det finnes generelle copyrightregler som sier at alt på en konkret blogg er beskyttet vet jeg ikke. Var kanskje litt uklar, men jeg tenker ikke på det juridiske med tanke på åndsverklov og lignende. Jeg tenker heller på hvilke meninger du hadde gjort deg om du hadde kommet over slikt. Det er jo tross alt leserne og gjerne "mobben" som kommer med (usanne) rykter som spres raskt og gjerne holder seg aktive selv om de ikke er sanne. Vel, jeg tenker som så at det er såpass mange blogger der ute at det blir vanskelig at to (eller flere) ikke skriver om det samme. Derimot er ikke direkte avskrift ok, men jeg ser ikke hva som er galt med å skrive om samme tema som en annen blogger. Jeg har gjort det samme selv, dvs å ta utgangspunkt i tema jeg vet andre bloggere har skrevet om. Ta f.eks mobbing, dette skrev jeg en del om, men det har også andre bloggere skrevet om, i tillegg til på forum osv. Så lenge jeg skriver mine tanker og med mine egne ord, så blir allikevel innlegget mitt eget. Mvh Yvonne Ja, det er det jeg og tenker. Og at inspirasjon finner man hvorsomhelst. Samtidig som det på mange måter er begrenset hva man kan skrive om. Om du hadde sett at noen skrev om nøyaktig de samme tingene som deg (rett etter at du selv har skrevet om det) flere ganger, hvordan hadde du reagert? Så lenge bilder og tekst ikke er det samme eller veldig likt så hadde nok ikke jeg tenkt noe over kopiering. Neida, det er lovstridig ifølge åndsverkloven. Men det var ikke helt det jeg siktet til. Se svar til Koala. Enig med anonym over. Se svar til anonym over
Anglofil Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Ja, det er det jeg og tenker. Og at inspirasjon finner man hvorsomhelst. Samtidig som det på mange måter er begrenset hva man kan skrive om. Om du hadde sett at noen skrev om nøyaktig de samme tingene som deg (rett etter at du selv har skrevet om det) flere ganger, hvordan hadde du reagert? Jeg synes ikke det er så mye å reagere på, for å være helt ærlig, så lenge formuleringene og meningene er ens egne. Mvh Yvonne
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #8 Skrevet 8. januar 2011 Jeg synes ikke det er så mye å reagere på, for å være helt ærlig, så lenge formuleringene og meningene er ens egne. Mvh Yvonne Du hadde ikke engang reagert positivt på det? Jeg hadde nok selv blitt irritert at andre hadde brukt mine ideer, men så lenge det ikke er snakk om avskrift så hadde jeg nok etter å ha tenkt meg litt om sett på det som smiger. En liten bekreftelse på at det man selv gjør og tenker kan inspirere andre.
Anglofil Skrevet 8. januar 2011 #9 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Du hadde ikke engang reagert positivt på det? Jeg hadde nok selv blitt irritert at andre hadde brukt mine ideer, men så lenge det ikke er snakk om avskrift så hadde jeg nok etter å ha tenkt meg litt om sett på det som smiger. En liten bekreftelse på at det man selv gjør og tenker kan inspirere andre. Jo, jeg kunne nok ha reagert positivt, men det jeg mente var at jeg hadde ihvertfall ikke reagert negativt. Men uansett: hvordan kan du vite at man tar dine idéer? Med mindre det er små og "ukjente" temaer, så er det stor sjanse for at noen skriver om det samme som deg. Man eier ikke emner eller temaer, og er det noe som engasjerer mange så forstår jeg godt at flere ønsker å skrive om det. For meg er det helt greit, og jeg synes bare det er positivt og hyggelig i så måte om jeg faktisk inspirerer noen. Mvh Yvonne Endret 8. januar 2011 av Yvonne
Jade Skrevet 8. januar 2011 #10 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har en haug med skjønnhetsbloggere i Google Reader. Og jeg ser stadig vekk blogginnlegg fra flere bloggere som er fra samme tema. F.eks. Reviews av et nytt produkt. Palett f.eks. Looks fra denne paletten. Rosa makeup (rosa sløyfe-aksjonen), kim kardashian-looks, dyretesting-yay-or-nay's, osv, osv, osv. Fra leserens synspunkt, så synes jeg det er greitt å få flere synspunkter/vinklinger på en sak. Eller forskjellige looks fra en populær palett. Jeg tenker ikke at blogger A har stjelt ideen fra blogger B, med mindre du kan se at det er mer eller mindre avskrift, eller kopiering av bilder. Som regel har gjerne mange bloggere skrevet sin versjon av samme sak, og da er det vanskelig å se hvem som er inspirert av hvem. For både blogger A og B kan jo begge ha blitt inspirert av blogger Z som vi aldri har hørt om.
Gjest Serena Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 I akademiske verden er det noe som heter å stjele tanker og ideer. Du vet, en person skriver en novelle om en gutt som nesten drunker på sjøen i det han får motorstopp i en liten rød båt,også kommer en annen forfatter og bruker eksakt samme premisse, bare at gutten er 15 istendenfor 16, nordlandsdialekt istedenfor vestlandsdialekt, osv.
Gjest Bond Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 (endret) For min del spørs det litt. Én ting er om noen blir inspirert å skrive om noe generelt - som for eksempel mobbing. I slike tilfeller er det jo nærmest umulig å vite hvor man har hentet inspirasjon fra. Det finnes så mye informasjon, så mange blogger og tekster der ute at det er ganske sannsynlig at folk har noen lignende erfaringer eller meninger. Men om det er snakk om noe mer spesifisk med en ganske spesiell vinkling? Tja. Om jeg hadde blitt inspirert av en annen, hadde jeg faktisk ganske sikkert linket til vedkommendes blog også. Blir liksom mer riktig å henvise til kildene. Så lenge man er åpen over at man har blitt inspirert synes jeg at det er helt greit. Synes det er alltid viktig at folk gjør premissene til sine ideer klare. De som sier noe om kildehenvisninger i den akademiske verden - er ikke helt svart hvitt det der heller. Ja, man skal henvise. Men man skiller mellom "generell kunnskap" og "originale ideer" og den skillelinjen er nok ikke alltid like klar. /og nå så jeg at det var undertittel her også at det hele her ligger på Velvære. Vel, leser dessverre ingen skjønnhetsblogger. Endret 8. januar 2011 av Bond
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 Jo, jeg kunne nok ha reagert positivt, men det jeg mente var at jeg hadde ihvertfall ikke reagert negativt. Men uansett: hvordan kan du vite at man tar dine idéer? Med mindre det er små og "ukjente" temaer, så er det stor sjanse for at noen skriver om det samme som deg. Man eier ikke emner eller temaer, og er det noe som engasjerer mange så forstår jeg godt at flere ønsker å skrive om det. For meg er det helt greit, og jeg synes bare det er positivt og hyggelig i så måte om jeg faktisk inspirerer noen. Mvh Yvonne Neida, jeg sier heller ikke at man eier temaer. Spesielt ikke større temaer som vold, mobbing, ++. og man merker jo fort om en person hermer, når det skjer mer enn en og to ganger.
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #14 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har en haug med skjønnhetsbloggere i Google Reader. Og jeg ser stadig vekk blogginnlegg fra flere bloggere som er fra samme tema. F.eks. Reviews av et nytt produkt. Palett f.eks. Looks fra denne paletten. Rosa makeup (rosa sløyfe-aksjonen), kim kardashian-looks, dyretesting-yay-or-nay's, osv, osv, osv. Fra leserens synspunkt, så synes jeg det er greitt å få flere synspunkter/vinklinger på en sak. Eller forskjellige looks fra en populær palett. Jeg tenker ikke at blogger A har stjelt ideen fra blogger B, med mindre du kan se at det er mer eller mindre avskrift, eller kopiering av bilder. Som regel har gjerne mange bloggere skrevet sin versjon av samme sak, og da er det vanskelig å se hvem som er inspirert av hvem. For både blogger A og B kan jo begge ha blitt inspirert av blogger Z som vi aldri har hørt om. Ja, jeg syns også det kan være greit å få flere synspunkter om produkter. Helt klart! Noen ganger kan det jo også hende at en blogger tenker at h*n skriver om det, da kan ikke jeg være noe dårligere og må også skrive om det. Uten at det handler om inspirasjon, men generelt hva man burde skrive om.
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #15 Skrevet 8. januar 2011 I akademiske verden er det noe som heter å stjele tanker og ideer. Du vet, en person skriver en novelle om en gutt som nesten drunker på sjøen i det han får motorstopp i en liten rød båt,også kommer en annen forfatter og bruker eksakt samme premisse, bare at gutten er 15 istendenfor 16, nordlandsdialekt istedenfor vestlandsdialekt, osv. Ja, vil også si at det ikke bare gjelder i den akademiske verden. Noen ganger er det kanskje begrenset hva man kan skrive om. Men da mangler man kanskje noe essensielt som andre eventuelt har - fantasi.
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 For min del spørs det litt. Én ting er om noen blir inspirert å skrive om noe generelt - som for eksempel mobbing. I slike tilfeller er det jo nærmest umulig å vite hvor man har hentet inspirasjon fra. Det finnes så mye informasjon, så mange blogger og tekster der ute at det er ganske sannsynlig at folk har noen lignende erfaringer eller meninger. Men om det er snakk om noe mer spesifisk med en ganske spesiell vinkling? Tja. Om jeg hadde blitt inspirert av en annen, hadde jeg faktisk ganske sikkert linket til vedkommendes blog også. Blir liksom mer riktig å henvise til kildene. Så lenge man er åpen over at man har blitt inspirert synes jeg at det er helt greit. Synes det er alltid viktig at folk gjør premissene til sine ideer klare. De som sier noe om kildehenvisninger i den akademiske verden - er ikke helt svart hvitt det der heller. Ja, man skal henvise. Men man skiller mellom "generell kunnskap" og "originale ideer" og den skillelinjen er nok ikke alltid like klar. /og nå så jeg at det var undertittel her også at det hele her ligger på Velvære. Vel, leser dessverre ingen skjønnhetsblogger. Det er forsåvidt ikke så viktig hvorvidt det er skjønnhetsblogger, mer for å illustrere. Det med kildehenvisninger kan være litt tricky ja. Jeg har møtt på dem som henviser til forelesningsnotater og powerpointpresentasjoner fra professor. Som jo egentlig strengt tatt regnes som allmenn kunnskap, med mindre professoren selv uttrykker at det er snakk om en egen og original tolkning fra hans side. ..men da har han gjerne skrevet eller sagt noe om dette andre steder. Anywho. Jeg også hadde nok henvist til en "kilde" om jeg hadde fått inspirasjon til å skrive om noe. Innlegg starter ofte med "Etter å ha lest...".
Xaphan Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Jeg gjør som Bond, blir jeg inspirert av et blogginnlegg nevner jeg det i innlegget og linker, men jeg prøver også å gjøre min egen vinkling på det, så det ikke blir for likt. Jeg gjorde nettopp dette i mitt siste innlegg, ble inspirert, linket og lagde noe nytt av det Endret 8. januar 2011 av Xaphan
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 Tror jeg vet hvilke bloggere og blogginnlegg det er snakk om. Reagerte på det selv, og når man ser på bildene, som tydelig er redigert sammen på samme måte, så ser man at denne bloggeren har blitt inspirert av den andre bloggerens innlegg. Teksten og budskapet med innleggene er derimot veldig ulikt, og jeg vil heller se på det som at bloggeren har blitt inspirert av den andre bloggeren, og ikke at hun kopierer. Men jeg ville som dere andre ha foretrukket om det i alle fall ble nevnt at hun var inspirert av andre. Når det gjelder det andre innlegget så så jeg at hun ble spurt av en leser om å skrive dette, og tilfeldigheter kan jo gjøre at dette omhandler det samme produktet som den andre bloggeren også har blogget om.
Gjest Armule Skrevet 8. januar 2011 #19 Skrevet 8. januar 2011 Tror jeg vet hvilke bloggere og blogginnlegg det er snakk om. Reagerte på det selv, og når man ser på bildene, som tydelig er redigert sammen på samme måte, så ser man at denne bloggeren har blitt inspirert av den andre bloggerens innlegg. Teksten og budskapet med innleggene er derimot veldig ulikt, og jeg vil heller se på det som at bloggeren har blitt inspirert av den andre bloggeren, og ikke at hun kopierer. Men jeg ville som dere andre ha foretrukket om det i alle fall ble nevnt at hun var inspirert av andre. Når det gjelder det andre innlegget så så jeg at hun ble spurt av en leser om å skrive dette, og tilfeldigheter kan jo gjøre at dette omhandler det samme produktet som den andre bloggeren også har blogget om. Hvorvidt vi tenker på de samme har ikke så mye å si. Men ditt tilfelle viser jo at leserne styrer litt og at mye er tilfeldigheter.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #20 Skrevet 8. januar 2011 Uansett så tror jeg du må angi at noe er copyright på en eller annen måte. Hvis du bare legger ut ting på nettet er det i utgangspunktet public domain. Ikke alt som ligger på nettet er opphavsbeskyttet. Om det finnes generelle copyrightregler som sier at alt på en konkret blogg er beskyttet vet jeg ikke. Nei. Alle åndsverk har en opphavsperson, og selv om det ikke STÅR at det er copyright på f.eks et bilde, betyr ikke det at det er fritt frem å kopiere det og bruke det! Da må man alltid anta at eieren ikke vil at noen andre skal bruke det uten samtykke. Skummelt å spre slik misinformasjon! Faktisk er det slik at om åndsverket kan brukes av andre, da står det som regel spesifisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå