Gå til innhold

Hvordan utbetales lønn i butikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rundt oktober begynte jeg å jobbe litt deltid i en matbutikk i nærheten av universitetet der jeg studerer. Trives flott, perfekt beliggenhet osv.

MEN, jeg begynner å se meg rimelig lei av at jeg gjentatte ganger får utbetalt litt for lite i lønn. Der er ikke snakk om mye, men f.eks. om jeg en måned jobbet en time overtid en hektisk kveld, så har jeg bare fått lønn for de oppsatte timene.

Jeg føler det blir dumt å begynne å mase og klage for å få tilbake 130 kroner liksom, og det står liksom ikke så mye på pengene i seg selv. Men hvem er det som er ansvarlig for å utbetale meg lønnen? Vi stempler digitalt, slik at i teorien burde jo lønnen regnes ut derfra, men det kan jo ikke være når det f.eks. er akkurat én time for lite... Så tenker jeg det kanskje er butikksjefen, men hun er hyggelig og imøtekommende, så får meg ikke helt til å tro at det er henne heller.

Blir så frustrert :( Er skikkelig lite motiverende å si ja til å sitte en time ekstra på kveldstid innimellom når man aldri føler seg trygg for å få betalt for det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)

Butikker som inngår i norgesgruppen har eget lønningskontor, tror det ligger i oslo.

Jeg har selv opplevd manglende lønn flere ganger da jeg jobbet på meny, skikkelig irriterende!

Endret av Sandbekken
AnonymBruker
Skrevet

når jeg jobbet i butikk fikk vi all overtid å tilleggsbetaling ca 2 måneder på etterskudd

Skrevet (endret)

Da jeg jobbet i butikk fikk vi lønn den 25. i måneden. Vi fikk utbetalt for de faste timene den måneden pluss eventuelt ekstratimer fra forrige måned.

Altså:

25. september fikk vi utbetalt lønn for våre faste timer i september pluss eventuelt ekstratimer jobbet i august.

Jeg ville i første omgang tatt det opp med butikksjefen og dersom det ikke fører frem kan du jo gå videre til lønningskontoret, men de lønner deg sannsynligvis basert på lister godkjent av butikksjefe

Endret av Christiane_W
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Endret av Christiane_W
Skrevet

Jeg ville også som sagt ovenfor tatt det opp med butikksjef først, og deretter tatt det videre ved manglende resultater.

Jeg har aldri opplevd å få for lite i lønn selv (jobber i butikk), men jeg jobber i et stort verdensomspennende selskap, skulle bare mangle at de har litt orden på ting.

Skrevet

Overtid må godkjennes spesielt, og jeg vil tro at en del av de større konsernene har veldig strikte regler på hvordan godkjenningen skal foregå. I følge arbeidsmiljøloven har du ikke krav på å få lønn for ekstra jobbete timer som ikke er direkte pålagte av arbeidsgiver. Så dersom det var pålagt tid fra butikksjef, ville jeg tatt det opp med henne. Var det på eget initiativ, har du gitt butikken en time av livet ditt helt gratis.

Skrevet

Dersom du ikke har avtalt med butikksjef/avdelingsleder på forhånd at du skal jobbe overtid så har de faktisk mulighet til å endre på din utstempling til det tidspunktet som din vakt avsluttes.

Uansett så vil man ikke få overtidsbetalt før man har jobbet over 9 timer på en dag eller 40 timer i uka. Under det vil ekstra arbeidet tid bli utbetalt som vanlig timelønn.

Skrevet

ville tatt det opp med sjefen =)

vil bare kommentere det at overtid regner forskjellig på forskjellige steder.

Noen steder går utfra antall timer pr dag, noen uker og noen ufra mnd. så er ikke sikkert det telles som overtid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...