Auri Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Heisann. Først situasjonen vår. Vi overtok leiligheten første desember i fjor, og hadde da ettårskontrakt. Leiligheten var det eierne som bodde i frem til de leide ut; de skulle flytte til hjemstedet sitt for å prøve å få jobb, noe de ikke fikk her. Dette er en leilighet i blokk i borettslag, som de da eier. Vi fikk vite i sommer en gang at de skulle selge leiligheten, de hadde fått seg jobber og kom ikke til å flytte tilbake. Salget tok lang tid å komme igang, og det tok lang tid å få bud. I mellomtiden hadde vi funnet en leilighet vi skulle kjøpe selv. Pga div. omstendigheter tok det ganske lang tid før vi kunne overta denne. Selv om kontrakten vår gikk ut, fikk vi lov til å bli boende en stund til, siden ingen hadde kjøpt leiligheten og fordi det var jo sabla praktisk for huseiern at vi var der og kunne ordne med visninger og fotograf og sånt... Plutselig skjedde alt veldig fort. Leiligheten var solgt, det var satt overtagelsesdato og vi fikk beskjed om alt dette en knapp uke før vi da skulle være ute... Vi var jo ganske ferdigpakka siden vi hadde visst om dette i en god stund at vi skulle ut etterhvert. Så til uka skal vi da møte huseierne for å gå over leiligheten for å få ut depositumet... Jeg regner med endel problemer med de pga ting jeg ikke vil gå inn på her, og lurer da på om vi har noe som helst å slå i bordet med... Spørsmålet mitt er vel egentlig; har vi noen rettigheter i det hele tatt lenger? Jeg har lest i husleieloven og greier ikke helt å tolke disse paragrafene ift. vår situasjon: Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt. Håper noen kan hjelpe meg litt her.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 det er veldig vanskelig å svare direkte på spm ditt når du ikke sier hva problemet egentlig er... men i det store å det hele er det tvilsomt at dere har noe å slå i bordet med. viss ikke skadene er noe som hadde skjedd uansett, og ikke noe dere har gjort. men er det tilfelle skulle dere i så fall meldt fra til eier når skaden oppstod. viss ikke det ble gjort kan det godt hende at dere må betale uansett...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Salg er saklig grunn. OM leieavtalen er å anse som tidsubestemt, så har dere jo uansett mottatt oppsigelse over tre måneder i forkant. Du kan forøvrig ikke blande sammen dette med om de kan trekke beløp for evt. skader fra depositumskontoen, det er et helt annet spørsmål.
Auri Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2011 Jeg merker at setningen min her: eg regner med endel problemer med de pga ting jeg ikke vil gå inn på her, og lurer da på om vi har noe som helst å slå i bordet med... Ble veldig dum. Jeg var utslitt i går etter flytting og tenkte ikke helt klart. Så jeg kan gå litt dypere inn på den. Jeg har ingen god logisk grunn til å forvente problemer. Men jeg sliter med paranoia og angst, og det skaper endel ubehagelige situasjoner; jeg er totalt forberedt på at de skal greie å finne noe å bruke mot oss på et eller annet vis for å beholde depositumet. Jeg har ingen logisk årsak til denne tanken, det er et problem jeg sliter med. Og en av måtene jeg håndterer det på er å finne mulige løsninger i forkant, som da å sjekke ut om kontrakten vår i det hele tatt er gyldig. Men jeg ser at hele førsteinnlegget mitt er utrolig dårlig formulert og forklart (note to self: ikke skriv innlegg nærmere midnatt når du er utslitt) og nå har jeg ikke tid til å omformulere, så da skal jeg prøve å slå meg til ro med at det som skjer, det skjer.
Gjest *Twinklestar* Skrevet 8. januar 2011 #5 Skrevet 8. januar 2011 Jeg merker at setningen min her: Ble veldig dum. Jeg var utslitt i går etter flytting og tenkte ikke helt klart. Så jeg kan gå litt dypere inn på den. Jeg har ingen god logisk grunn til å forvente problemer. Men jeg sliter med paranoia og angst, og det skaper endel ubehagelige situasjoner; jeg er totalt forberedt på at de skal greie å finne noe å bruke mot oss på et eller annet vis for å beholde depositumet. Jeg har ingen logisk årsak til denne tanken, det er et problem jeg sliter med. Og en av måtene jeg håndterer det på er å finne mulige løsninger i forkant, som da å sjekke ut om kontrakten vår i det hele tatt er gyldig. Men jeg ser at hele førsteinnlegget mitt er utrolig dårlig formulert og forklart (note to self: ikke skriv innlegg nærmere midnatt når du er utslitt) og nå har jeg ikke tid til å omformulere, så da skal jeg prøve å slå meg til ro med at det som skjer, det skjer. da burde det ikke bli noen problem det er bare viss det har oppstått store skader på leiligheten(som dere ikke har reparert) de kan kreve depositum for. evt manglende husleige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå