Gå til innhold

skatt og overgangstønad

Anbefalte innlegg

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Så var det da et nytt år med nye regler.

Jeg blir litt sånn forvirret av det skatte opplegget i år 2011. Jeg får OS men frem til desember 2010 har jeg gått beskjed om å ikke skatte av den inntekten siden det er den eneste inntekten jeg får, (bortsett fra de derre skatte fri barnetrygd, bidrag og bostøtte da...)

Først ble jeg satt på klasse 1 som jeg så flere hadde blitt gjort av de som får OS, så fikk ejg rettet dette å fikk klasse 2 men alikevel må jeg betale 11%skatt som jeg har fått streng beskjed om før at jeg ikke skal gjøre det?

Får jeg i såfall disse ut igjen til sommeren 2012?

Pliiis svar :sukk:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ikke skatte, overg.stønad er en skattepliktig ytelse...

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Pga de regner kun OS som inntekgt og det tilsvarer 12606 og det var for lite å skatte av mente de. Har også snakket med flere offentlige kontorer når jeg har lest gjenom mange tråder på hvorfor de betaler skatt og ikke jeg, men er også flere som ikke betaler skatt av os.

Er alenemor med full omsorg det var alt liksom, ikke ved jeg. Har opplyst vært år til skatte kontor, og tidligst på mandag så snakket jeg med skatte kontoret sør. Tviler på at man får sær behandlig av staten akkurat.!

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

FIkk fri kort kanskje det har noe å si?

AnonymBruker
Skrevet

Da har vel beregningsgrunnlag osv endret seg da, slik at du må skatte litt likevel. 11% er jo uansett ikke mye da.

Skrevet

Pga de regner kun OS som inntekgt og det tilsvarer 12606 og det var for lite å skatte av mente de. Har også snakket med flere offentlige kontorer når jeg har lest gjenom mange tråder på hvorfor de betaler skatt og ikke jeg, men er også flere som ikke betaler skatt av os.

Er alenemor med full omsorg det var alt liksom, ikke ved jeg. Har opplyst vært år til skatte kontor, og tidligst på mandag så snakket jeg med skatte kontoret sør. Tviler på at man får sær behandlig av staten akkurat.!

Dèt har du helt rett i. OS er en skattepliktig ytelse som nevnt lenger opp i tråden. Har du fått f.eks feil skattekort tar du ny kontakt med Skatt Sør. Det siste du trenger er en restskatt til neste år...

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Nei for all del er ikke 11% skatt mye en plass for dem som har litt vel større inntekt. Så januar blir en tøff måned, men det er det i grunnen for alle :)

Men tror det har noe med det visse alenforeldre som kun har OS som eneste inntekt kan skatte frivillig og da får dem det tilbake til "sommerpenger" året etterpå. Det blir jo i grunnen greit.

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Tok en kjapp skatteberegning med skattekl. 2 og overgangsstønad på 2 x G som eneste inntekt, og beregningen sier ca. 11% skatt.

Her kan man selv gjøre en slik utregning for 2010: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Det du kan søke om, er skattebegrensning.

Jeg var på likningskontoret idag å fikk det skattefritt, fikk et skatte kort og kunne bestemme selv om jeg ville skatte, mn kommer til å skatte noe, greit å spare opp litt penger til minsten, får alt tilbake til sommeren neste år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...