Gå til innhold

Kirkedilemma

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Planen vår er augustbryllup neste år, men nå begynner ting å haste veldig, føler jeg. Vi må booke lokaler og kirke veldig snart.

Problemet er at vi ikke aner hvilken kirke vi vil gifte oss i. Vi gifter oss i Oslo, der vi bor nå og jeg er oppvokst. Kirken vi tilhører nå der vi bor er en typisk arbeidskirke, og det samme er kirken der foreldrene mine bor og jeg er oppvokst.

Hva gjør andre i samme situasjon? Velger en tilfeldig kirke som er fin? Jeg har egentlig litt lyst til å velge en kirke som jeg på en eller annen måte har et forhold til, men jeg har jo ikke noe slikt forhold.

Det vil si, jeg har litt forhold til en kirke, men den er så altfor stor. JEg har lyst på en liten og intim og fin kirke, som samtidig ligger i vår del av byen.

Noen råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken kirke er det du har et lite forhold til, men som er for stor da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen.

Av kirkene i Oslo, er det kanskje Grorud som fyller flest av mine kriterier. Den er veldig flott, og jeg føler en viss tilhørighet til den av forskjellige grunner, men vi bor ikke i nærheten nå. (Er det ikke der du skal gifte deg Arwen?).

Men jeg synes den er altfor stor. Har vært i bryllup der tidligere, og selv om det er mange gjester tilstede, ser det jo nesten tomt ut inne i kirken.

Skrevet

Jo det er den jeg skal gifte meg i. Var og tittet der for noen uker siden og fikk gåsehud på ryggen - så fint var det :D

Skjønner hva du mener med at den lett kan virke tom. Jeg e rså heldig å ha hele familien min i Oslo, så jeg håper at det kommer flere for å titte en de som er invitert. Har sendt de mail nå for å spørre om hvor mange det er plass til.

Skrevet

Mange kirker i Oslo er slik at du ikke får gifte deg i dem med mindre du kan bevise en sterk tilknytnig til kirken.

Kirken "vår," Bekkelaget, er en av dem.

Skrevet

Man får gifte seg i Grorud uansett. Presten sa hvertfall at hvis man ikke hørte til menigheten kostet det 3500 kroner, og hvis man hørte til var det gratis.

Skrevet
Mange kirker i Oslo er slik at du ikke får gifte deg i dem med mindre du kan bevise en sterk tilknytnig til kirken.

Kirken "vår," Bekkelaget, er en av dem.

Tror dette gjelder for flere kirker, ja.

Da vi ringte til vår, Gamle Aker, var det første de spurte om hvor vi bodde. Kirken var stengt for alle som ikke tilhørte menigheten.

Tror de har innført dette for endel veldig populære kirker som Gamle Aker, Ris og Holmenkollen kapell (dette er de jeg vet om).

Skrevet

Bekkelaget er den mest populære kirken på hele østsiden av Oslo, i tillegg til Nordstrand kirke, da....

Man må nok si stopp et sted. At sønnen vår er døpt der hadde ingenting å si....

Skrevet

Hvordan fikk dere plass da, hvis ikke det var tilknytning nok? (nysgjerrig...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar, men problemet mitt er at vi ikke føler for å gifte oss i kirken vi sogner til nå, eller kirkene jeg har hørt til i oppveksten min. Det er ingen som gifter seg i de typiske arbeidskirkene i Groruddalen. (Bor ikke der nå, men vi har arbeidskirke her jeg bor også...)

Og jeg har ikke lyst til å velge en helt tilfeldig kirke heller. Mulig løsningen blir å velge "nabokirken". Den er jo ganske fin, og jeg har vært i et bryllup i familien der tidligere.

Vet at man ikke kan velge fritt på øverste hylle, men de kirkene som er mest aktuelle er ikke blant de aller mest populære i Oslo, så jeg regner med at det går.

Noen som har erfaring fra Østre Aker kirke?

Skrevet

Østre Aker kirke er alldeles nyyydelig!!!!

Mitt eneste dilemma der er at jeg har vært der i en barnebegravelse, og det var så trist at det er uaktuelt å bruke den som vigselskirke.....

Skrevet
Hvordan fikk dere plass da' date=' hvis ikke det var tilknytning nok? (nysgjerrig...)[/quote']

Vi fikk trumfet igjennom allikevel, siden min tilkommende mann har trådt sine barnesko på Bekkelaget i alle år... så sammen med dåpen gikk det for denne gang.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk, Tex.

Jeg tror Østre Aker er det beste alternativet for oss. Ikke altfor langt unna der vi bor. Jeg synes egentlig kirka ligger litt dumt til med mye industri/næring rundt, men det er jo fint når man kommer inn på området.

Vi har egentlig sjekket litt for å finne ut om det er aktuelt å ha vielsen i et av kapellene i Marka, feks. Østmarkskapellet, men jeg tror det blir for vanskelig med transporten inn og ut, så vi gjør det nok mer tradisjonelt.

Andre tips til kirker i den delen av byen?

(Tror nok jeg må få et nick snart også, forresten. Er jo nesten blitt avhengig av bryllupssidene her.)

Skrevet

Nordstrand kirke er flott, da.....

Høybråten kirke er flott....

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig at Høybråten er flott. Nordstrand vet jeg ikke hvordan ser ut.

Og hvis du lurer: Det er Oppsal kirke vi egentlig hører til.

Skrevet

Og hvis du lurer: Det er Oppsal kirke vi egentlig hører til.

Jeg holdt på å si, stakkars dere.....

Vi hører også til en kirke som ikke er spesielt pen, nemlig Skårer kirke på Lørenskog. den er alldeles grusom!!

Ellers kunne vi fått Lørenskog kirke men den har bare plass til 140 stykker, og jeg går ut ifra at det blir mer enn det i kirken denne dagen.....

synd hvis ikke alle får plass..... :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Da skjønner du kanskje dilemmaet mitt. I oppveksten har jeg sognet til Bredtvet og Tonsen. Heller ikke akkurat noen arkitektoniske perler.

Den kommende brudgommen kommer fra en annen del av landet, og bryllupet skal stå i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...