Morea Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Broren min har en golden på ett år. Den er verdens søteste "nevø" og er en ekstremt lykkelig, veltilpass og godlynnet hund som elsker mennesker og oppmerksomhet. Men jeg har lagt merke til at når han er ekstra glad så smiler han. Ikke på den måten at han viser mye tenner (som jeg har lest på nettet at noen hunder faktisk kan gjøre når de er glade), men han heiser munnvikene ekstra mye opp i et fett glis. Vi kan se at dette er noe han gjør når han er ekstra glad. Ser det på resten av kroppen, samt ofte hvis det er mange mennesker (som han digger) eller han har fått noe godt. Er det mulig, eller er det bare vi som tillegger stakkaren noen ekstra menneskelige egenskaper?? Moro er det i alle fall.
Fluffe Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Herre min hatt... Skulle tro du beskrev min golden rettriver. Ble litt bekymrett her ett sekund. Jeg er helt overbevist på at de smiler. Hunden min er skikkelig glad hund. Hu smiler og smiler og smiler (og loggrer)
Gjest C-C Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Min smiler, det er jeg sikker på Han har sikkert lært det av meg, han ser jo at jeg smiler når jeg er glad og vi leker, så kanskje det er hans måte å etterlikne et menneskelig "språk"
Gjest ThatWoodcut Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Hunder kan smile ja! Du ser det på hele hunden:) F.eks. når jeg roper på hunden min for å få henne inn er det nesten som å se det sleipe smilet til en liten unge som skjønner at dette er gøy og forbudt når hun løper i motsatt retning
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 En hund jeg passet før hadde et skikkelig stort glis med åpen munn. Men jeg tror det bare var kjeften hans som var formet sånn (det var en amstaff, og de har et veldig stort gap så det ser ofte ut som om de smiler). Men han hadde også skjønt at vi mennesker viser tennene når vi er glade, og derfor begynte han å herme etter det. Vi kunne bare vise tennene til han, så viste han fortennene sine til oss i et slags rart smil imens han omtrent slo knute på seg selv av glede. Det så helt ufattelig dumt ut, men akk så søtt! :rødme:
Morea Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2011 Så morro å høre! Familien min tar det med dyr veldig seriøst, og han er et likeverdig familiemedlem. Vi har også hatt mange dyr før. Også annen hunderase. Den smilte ikke, men vi kunne se når den var glad på annet vis. Men tassen smiler virkelig altså. Vi kan også si "smil" til ham for at han skal få noe godt (ikke at vi trenger det for han er glad 100 prosent av tiden), men vi er litt nøye med kosten. Så når han først får noe ekstra godt så setter han seg, gir lapp og smiler fra øre til øre. Herlig!
Gjest C-C Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 (endret) :gjeiper: Endret 8. januar 2011 av C-C
Fluffe Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Masse herlige bilder :D http://www.google.no/images?hl=no&q=golden%20retriever%20smiling&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1680&bih=870
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 kjenner en goldentispe, som virkelig gliser. Hun lager mye rare brummelyder og viser alle tenna i et stort glis. Mange kan nok bli forskrekka når de møter henne, men alle hundevante mennesker ser at dette er et oppriktig smil. Herlig :rødme:
Platina Skrevet 8. januar 2011 #10 Skrevet 8. januar 2011 Min golden er også slik. Så ja, jeg tror hunder kan smile. Og det går vel ett rykte om at goldener er ekstra flinke til slikt? Koselyder og nysing er også et tillegg. Goldenen min elsker snø så hu pleier å grave seg ned i snøen, eller dra seg bortover. Slår aldri feil, fått mange blikk da ja. Spesielt når vi er i byen.
Kine28 Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Broren min har en golden på ett år. Den er verdens søteste "nevø" og er en ekstremt lykkelig, veltilpass og godlynnet hund som elsker mennesker og oppmerksomhet. Men jeg har lagt merke til at når han er ekstra glad så smiler han. Ikke på den måten at han viser mye tenner (som jeg har lest på nettet at noen hunder faktisk kan gjøre når de er glade), men han heiser munnvikene ekstra mye opp i et fett glis. Vi kan se at dette er noe han gjør når han er ekstra glad. Ser det på resten av kroppen, samt ofte hvis det er mange mennesker (som han digger) eller han har fått noe godt. Er det mulig, eller er det bare vi som tillegger stakkaren noen ekstra menneskelige egenskaper?? Moro er det i alle fall. Har en labrador som helt klart smiler - uten å vise tenner. Han trekker munnvikene opp og legger hodet på skakke ... *smelt* Spesielt hvis han også lager rynker i panna ... Han har nok lært seg alle triksene i boka for å få kos
MissMas Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 De uttrykker at de er glade og i godt humør, så de "smiler" vel med kroppen. Men de gliser ikke "Smile: gi uttrykk for sinnsstemning ved å bevege munnvikene til side"
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 Bikkja mi peser ofte (med tunga ute), når hun er fornøyd, noe som gjør at hun "heiser" opp munnvikene, og ser ut som hun gliser bredt. Heftig logring, oppspilt kroppspråk etc. er andre tegn på at hun er glad
MissMas Skrevet 8. januar 2011 #14 Skrevet 8. januar 2011 Bikkja mi peser ofte (med tunga ute), når hun er fornøyd, noe som gjør at hun "heiser" opp munnvikene, og ser ut som hun gliser bredt. Heftig logring, oppspilt kroppspråk etc. er andre tegn på at hun er glad Min hund gjør også sånn! Men det er når han er sliten
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #15 Skrevet 8. januar 2011 Ja, hunder trekker gjerne munnvikene bakover og glipper med øynene når de er tilfredse og glade, men hos Golden Retrievere er det visstnok perfeksjonert til et tydelig smil som hundene bruker aktivt. Jeg har lest mye om hund og ser den påstanden fra utallige Golden-eiere, selv om jeg ikke har sett det selv.
Alvina Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Jeg har ikke erfaring med golden, og det kan være jeg tar feil, men har hørt at en hund som smiler egentlig har nervøse trekk. Det blir tolket som smil fordi hunden logrer og virker glad mens den bare viser underkastende oppførsel for å tekkes eieren men egentlig er den nervøs. En dårlig erfaring kan være nok til denne oppførselen. En nervøs hund kan virke veldig sosial og tillitsfull mens den egentlig er stresset og er sosial for å få belønning/ros som er det motsatte av straff. Ofte kan den virke oppmerksomhetskrevende fordi den er stresset og gjør alt den kan for å unngå noe som har skjedd før. Det trenger ikke være eier som har straffet hunden. Den kan ha dårlig erfaring i møte med andre. Hvis hunder kunne lære å smile ville de også smilt til andre hunder for å vise hengivenhet og glede. Men det gjør de faktisk ikke. Endret 8. januar 2011 av Alvina
Tabris Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har ikke erfaring med golden, og det kan være jeg tar feil, men har hørt at en hund som smiler egentlig har nervøse trekk. Det blir tolket som smil fordi hunden logrer og virker glad mens den bare viser underkastende oppførsel for å tekkes eieren men egentlig er den nervøs. En dårlig erfaring kan være nok til denne oppførselen. En nervøs hund kan virke veldig sosial og tillitsfull mens den egentlig er stresset og er sosial for å få belønning/ros som er det motsatte av straff. Ofte kan den virke oppmerksomhetskrevende fordi den er stresset og gjør alt den kan for å unngå noe som har skjedd før. Det trenger ikke være eier som har straffet hunden. Den kan ha dårlig erfaring i møte med andre. Hvis hunder kunne lære å smile ville de også smilt til andre hunder for å vise hengivenhet og glede. Men det gjør de faktisk ikke. Dette har jeg også hørt, men jeg skal ikke våge å påstå at det er riktig. Ei heller at det stemmer i alle tilfeller. Men selv stiller jeg meg litt skeptisk til å si at hunden smiler, det klinger altfor menneskeliggjørende i mine ører.
Fluffe Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har ikke erfaring med golden, og det kan være jeg tar feil, men har hørt at en hund som smiler egentlig har nervøse trekk. Det blir tolket som smil fordi hunden logrer og virker glad mens den bare viser underkastende oppførsel for å tekkes eieren men egentlig er den nervøs. En dårlig erfaring kan være nok til denne oppførselen. En nervøs hund kan virke veldig sosial og tillitsfull mens den egentlig er stresset og er sosial for å få belønning/ros som er det motsatte av straff. Ofte kan den virke oppmerksomhetskrevende fordi den er stresset og gjør alt den kan for å unngå noe som har skjedd før. Det trenger ikke være eier som har straffet hunden. Den kan ha dårlig erfaring i møte med andre. Hvis hunder kunne lære å smile ville de også smilt til andre hunder for å vise hengivenhet og glede. Men det gjør de faktisk ikke. Tviler på at det er tegn på at hunden min er nervøs. Da hadde hun død av nervøsitet... Så jeg tror nok ikke på den teorien.
Lalle Skrevet 10. januar 2011 #19 Skrevet 10. januar 2011 Jada, min Golden smiler han også Ligger ved siden av meg, og smiler, med tenner og munnvikene oppover. Han viser også med hele kroppen at han har det godt og er fornøyd
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. januar 2011 #20 Skrevet 10. januar 2011 Hvis hunder kunne lære å smile ville de også smilt til andre hunder for å vise hengivenhet og glede. Men det gjør de faktisk ikke. Det er fordi hunder bruker forskjellig språk seg i mellom, og når de kommuniserer med mennesker. Se denne BBC dokumentaren for mer informasjon rundt hvordan hunder har lært seg å kommunisere med mennesker, og hvordan de gjør det: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/697755/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå