Gå til innhold

Snart tenåring- hvordan få bedre kontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på snart 13 som nå viser veldig avstand fra meg. Prater lite, sier stygge ting, vil svært sjelden bli med på ting jeg foreslår osv. Vet jo at dette er ganske normalt hos tenåringer. Det som allikevel sårer meg mest er at hun nekter å få en klem når hun feks. reiser bort en helg til faren sin. Hun har aldri vært veldig kosete og jeg har aldri presset henne her. En kos skal jo være for man har lyst. Ser nå at hun plutselig er veldig raus med kos til faren sin og til venninner, så det er ikke det at hun generelt tar avstand fra all fysisk kontakt. Prøver virkelig å prioritere henne når hun først snakker. Det hender at hun uoppfordret setter seg på fanget mitt (alltid med ryggen til, og forteller om dagligdagse ting). Noen som har noen gode råd for å gjenopprette kontakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en datter på snart 13 som nå viser veldig avstand fra meg. Prater lite, sier stygge ting, vil svært sjelden bli med på ting jeg foreslår osv. Vet jo at dette er ganske normalt hos tenåringer. Det som allikevel sårer meg mest er at hun nekter å få en klem når hun feks. reiser bort en helg til faren sin. Hun har aldri vært veldig kosete og jeg har aldri presset henne her. En kos skal jo være for man har lyst. Ser nå at hun plutselig er veldig raus med kos til faren sin og til venninner, så det er ikke det at hun generelt tar avstand fra all fysisk kontakt. Prøver virkelig å prioritere henne når hun først snakker. Det hender at hun uoppfordret setter seg på fanget mitt (alltid med ryggen til, og forteller om dagligdagse ting). Noen som har noen gode råd for å gjenopprette kontakten?

Tror man egentlig bare trenger å fortsette med å være seg selv. Har 2 døtre selv, ei på 18 og ei på 11 år. Hun elste var veldig "utbryter". Hun hadde også ett stort arkiv med stygge ord. det ble aldri bra med at jeg gjerne ville være sammen med eller prate med henne. Jeg ble selvfølgelig lei meg, mange ganger. Men jeg følte jeg vile snu situasjonen, så jeg ventet til hun ville komme til meg. Jeg viste henne hele veien at jeg absolutt var der, men jeg spurt ikke så mye lengre.Roste henne der det var naturlig å overhørte stygge ord og dårlig oppførsel fulstendig. Jeg holdt fast på mine gode holdninger og var rettferdig, å jeg lot henne absolutt ikke behandle meg dårlig. Jeg tror faktisk det tok bort det verste trykket den gangen. Hun lurte nok sikkert litt på hvorfor jeg ikke "maste" mere, men hun sa ingenting. Hun forholdt seg roligere og greiere mot meg etter hvert. I dag har vi en kjempe fin kontakt. Nå sier hun til og med at det er jeg som er hennes forbilde. Men, jeg husker ganske godt selv hva "unge damer" føler, mener og tror om alt mulig:)( kansje spes. foreldre) Så jeg tror at du bare skal ta det helt med ro og slappe av. En dag står hun der igjen, med sine egne erfaringer, fra venner, slek og ellers bekjente. Da vil dere nok kunne ha en god og fin komunikasjon, og hun vil ha dine råd etterfulgt av en diger klem og ett Tusen takk:)) Lykke til:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger nok rett og slett å ta avstand fra deg en stund, det er nok bare et steg mot å skulle finne seg selv. Prøv å gi henne tid, ikke mase, men rose og komme med positive kommentarer der det er naturlig, så kommer hun "tilbake" etterhvert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...