Gå til innhold

Lesetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 5 1/2 år som ikke har knekt lesekoden. Vi øver litt hver gang vi har muligheten, men han leser ikke selv enda.

Han har lært seg de fleste bokstavene, og han kjenner igjen mange ord. Han skriver også sitt eget navn samt navn på lillebroren.

Noen som har gode tips på hvordan vi hjelper han til å knekke lesekoden?

Jeg vil så gjerne at han skal kunne lese selv når han begynner på skolen til høsten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du at han skal kunne lese før han begynner på skolen? Det er jo meningen at de skal lære det på skolen?

Jeg har en jente som går i andre klasse nå. Hun kunne alle bokstavene før hun begynte på skolen, men kunne ikke lese. Det var vel en jente av en klasse på 16 som kunne lese før de begynte. Min knakk lesekoden i høstferien i første klasse, da oppdaget hun plutselig at bokstavene ble ord. I dag leser hun "leseløve"-bøker stille på sengekanten, leser ut bøker på 75 sider på to kvelder..

At dere ser på bokstaver, og leser på logoer for eksempel, eller finner navnet hans i en tekst, er selvfølgelig bare gunstig. Men jeg ville ikke stresset med å knekke lesekoden, det kan fort bli lite lystbetont. I stedet ville jeg fokusert på å lese gode bøker for ham, slik at han får lysten til å lese selv. Etterhvert kan jeg også anbefale Donald Duck junior (fås bare i abonement), de er fine å lese for dem som nettopp har knekt lesekoden. Men enn så lenge: Slapp av du, det ordner seg plutselig!

• Liker 1
Skrevet

Motiver masse og gjør det til en lek. Hva enn du gjør, ikke press! :)

- Hvordan kjenner han bokstavene?

Har du lært han hvordan de uttales eller hva de heter? For eksempel bokstaven B heter /be/ når man sier det - men det er ingen e-lyd når man leser ordet bil. Det er viktig at man lærer dem lydene og ikke navnet på bokstavene - siden det tross alt er lydene de skal trekke sammen.

- Les masse høyt for han! Høytlesning stimulerer masse! Å knekke lesekoden tar tid, så det er bare å være tålmodig. Noen knekker den raskt, andre sakte. Det finnes utallige fantastiske bøker rundt omkring. Gutter liker vanligvis bøker om gutter på samme alder eller eldre ;)

- Kjøp bokstavmagneter til kjøleskapet. La han leke med de forskjellige bokstavene. Prøv å skriv et kort nytt ord (lek, gøy, snø, jul, lys, hei, sol, hund) hver dag - som han kan prøve å finne ut av hva er mens dere lager middag for eksempel.

- Avislek er også morsomt. Finn en avis og si at på hver side er det runding rundt bokstaver som blir et ord. På en side tar du runding rundt A P E - så må han finne rundingene og prøve å dra ordet sammen. Barn elsker slike ting. Etter hvert kan du jo lage mye lengre ord og setninger. Nevøen min lo kjempemye av at jeg sirklet inn "Onkel snorker høyt" på en side.

Det er uendelig mye moro man kan gjøre :) Bare pass på at det er moro og at han har interesse for det. Synes det er flott at dere motiverer han!

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor vil du at han skal kunne lese før han begynner på skolen? Det er jo meningen at de skal lære det på skolen?

Hvorfor skulle hun ikke lære gutten sin å lese? Det er ikke dumt å kunne lese før man begynner på skolen. Så lenge mor og sønn gjør dette med glede er det vel ikke noe problem :jepp:

Skrevet

Tror barn som kan lese før de begynner på skolen lett kan kjede seg litt på skolen, så det er ikke noe å stresse med at han ikke kan det enda. Ellers var det gode forslag ovenfor. Selv lærte jeg å lese Donald blader, læreren min likte det aldri, men det er bedre lesing enn ingen lesing...

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi lærte seg å lese; av seg selv da hun var 4.5 år. Hun var veldig interessert, og vi lærte henne bokstavene fortløpende. Har alltid lest mye for henne, helt siden hun var baby. Da hun begynte på skolen i en alder av 6 leste hun bl.a bøkene til Roald Dahl selv...

Og hun holdt på å kjede seg ihjel på skolen! Likedan snakker hun engelsk flytende (engelsk far), så det var og ekstremt kjedelig. Hun fikk heldigvis etter ei stund lesebøker for tredje klasse.

Vi har ikke drevet henne frem, hun bare tar ting ekstremt lett.

Så jeg tror at barnet ditt "knekker" lesekoden når han er klar for det! Bare fortsett å tilrettelegge.

Men; jeg tror ikke det er dumt at barna kan å lese når de begynner på skolen. Har et tantebarn som begynte i skolen nå, og hun kunne ikke å lese. Likevel hadde de ukentlige leselekser, der barna skulle lese en tekst tre ganger hver dag. Skjønner ikke helt lærerens logikk når det var et fåtall i klassen som kunne å lese fra før..

Skrevet

Ikke tenk på det. Bare fortsett å ha det gøy med bokstaver og ord.

Det kommer nok når det kommer.

Skrevet

han kan bare knekke koden, når den tiden kommer. uansett hvor gira foreldrene er på lesingen, løser barna det bare når de er klare. ikke bekymre deg, barna skal først og frmst lære seg å lese og skrive på skolen. skjønner ikke helt greia med at alle sammen skal læare det FØR skolen begynner. kan skjønne det hvis barna er ekstra interesserte, men blir i grunn litt oppgitt over disse foreldrene som er i overkant pedagogiske.

• Liker 1
Skrevet

han kan bare knekke koden, når den tiden kommer. uansett hvor gira foreldrene er på lesingen, løser barna det bare når de er klare. ikke bekymre deg, barna skal først og frmst lære seg å lese og skrive på skolen. skjønner ikke helt greia med at alle sammen skal læare det FØR skolen begynner. kan skjønne det hvis barna er ekstra interesserte, men blir i grunn litt oppgitt over disse foreldrene som er i overkant pedagogiske.

Man trenger ikke være i overkant pedagogiske for å ville lære barnet sitt å lese før skolealder, det kan og ha noe med å ha lyst til å stimulere lesegleden så tidlig så mulig.

Skrevet

Vi lærte å lese siste året i barnehagen vi, gjør ikke unger det lengre? Det er bare 20 år siden... oi gud det ER lenge siden det! *småpanikk*

Unansett, ja siste året i barnehagen kunne alle i min klasse lese.

Skrevet

Motiver masse og gjør det til en lek. Hva enn du gjør, ikke press! :)

- Hvordan kjenner han bokstavene?

Har du lært han hvordan de uttales eller hva de heter? For eksempel bokstaven B heter /be/ når man sier det - men det er ingen e-lyd når man leser ordet bil. Det er viktig at man lærer dem lydene og ikke navnet på bokstavene - siden det tross alt er lydene de skal trekke sammen.

-

Det som skrives her er et helt sentralt poeng. Jeg husker nemlig selv den dagen jeg knakk lesekoden. Og det var den dagen jeg ble fortalt "leselydene" på bokstavene og ikke navnene på bokstaven som be for B, ær for R osv. Da skjønte jeg alt på en gang og kunne lese ordentlig i løpet av 1-2-3. Og jeg husker at jeg lurte veldig på hvorfor ikke moren min hadde fortalt meg akkurat dette før.

Skrevet

Lærte mine til å kjenne igjen ord, ikke bare bokstaver.

Skrevet

Man trenger ikke være i overkant pedagogiske for å ville lære barnet sitt å lese før skolealder, det kan og ha noe med å ha lyst til å stimulere lesegleden så tidlig så mulig.

Stimulere leseglede gjør man også ved å lese høyt for barnet og la det finne gleden ved bøker. Som andre har sagt, lek med ord og bokstaver, men ikke press. La han for eksempel øve på å forme bokstavene i navnet sitt, både med blyant og andre materialer. Barn lærer best ved å få bruke flere sanser. Men det viktigste tror jeg er at du leser masse høyt for han!

Barn begynner forresten på skolen et år tidligere nå enn for 20 år siden.

Skrevet

Det viktigste du kan lære sønnen din for å forberede han til skolestart er praktiske ting som å få av på klær (inkludert votter og strikker under skoene) og å tørke seg selv på do. I tillegg er det viktig å kjenne til de sosiale kodene som gjelder for å bli kjent med klassekamerater.

Å lese lærer de på skolen og det er vanlig at alle i en klasse har lært å lese ila annet skolehalvår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...