AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Del Skrevet 7. januar 2011 Kan man bruke en oppskrift på brøddeig til å lage rundstykker? For mange av dere er dette sikkert et kjempedumt spørsmål, men jeg kjenner noen stolte bakere som er ekstremt detaljerte og nøye og kunnskapsrike og for alt jeg vet er det like åpenlyst at det ikke går an. Dessuten er jo mange brøddeiger ganske løse i seg, og det går jo ikke så bra som rundstykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har brukt oppskrifter om hverandre, men min erfaring er som du sier at veldig løse/våte brøddeiger ikke egner seg noe særlig til rundstykker. De blir bare flate. Du bør nok ha en god andel (kanskje ca 50%? jeg bruker ofte mindre og får ganske klissete deiger) fint hvetemel (evt spelt) for å få nok gluten til mer seige/elastiske rundstykker som hever bra uten å ha form rundt seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nella123 Skrevet 7. januar 2011 #3 Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg har ihvertfall greid det med suksess! Hvis brøddeigen er for løs vil det vel strengt tatt heller bli flatsykker, men det vil jo fortsatt være spiselig. Bare husk å ikke steke de like lenge som et brød, 10-12 minutter holder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 8. januar 2011 #4 Del Skrevet 8. januar 2011 Det går fint. Men pass på det som de andre skriver - at deigen må være fast nok til å kunne formes uten at de ligger i form og at steketiden reduseres. Ellers består gjærdeig som skal blir til brød eller rundstykker stort sett av de samme ingrediensene, og det er sammensetningen av vått, tørt og gjær som har mest å si. Dersom deigen er for løs, er det bare å ha litt mer mel i. Hva slags type mel man bruker påvirker også hvor mye de hever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå