Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg går tredjeåret på vgs - er altså et halvt år igjen til jeg får frie tøyler.. Men det blir alt for fritt, det blir så mye at jeg blir helt forvirret. Jeg er altså utrolig usikker på hva jeg skal gjøre etter vgs.

Jeg er ei jente på snart 19 år. Jeg får høre at jeg er en humørspreder, er åpen for folk, er veldig snill og hjelpsom, og kan samtidig være sta og diskuterende. En god blanding. Jeg er sosial og har et behov for å ha mennesker rundt meg. Jeg har tegneegenskaper og er kreativ.

Jeg liker mennesker, spesielt barn/unge og eldre. Jeg liker å analysere mennesker, og egentlig alt mulig. Liker å gruble på ting. Syns feks det er spennende å prøve å forstå andre mennesker. Nå på tredjeåret har jeg blant annet faget sosiologi og sosialantropologi. Jeg merker at jeg er ganske engasjert i dette faget. Jeg syns også kulturer er veldig interessant.

Jeg føler at jeg vil gjøre noe givende. Vil hjelpe mennesker og bety noe for noe/noen. Vil ha variasjon i arbeidet, altså ikke bare en kontorjobb.

Det er mulig jeg er kravstor, men vil jo gjøre noe som interesserer meg. Lurer bare på hvilke yrke som kan være "mitt" yrke.. med en ikke alt for tung utdannelse? Hvilke alternativer har jeg?

Noe som plager meg litt, er at jeg alltid har liten tro på meg selv. Hvis jeg får kjempeskryt for noe, tror jeg likevell ikke på det. Jeg er omtrent en 5er-elev på skolen, men er heller aldri fornøyd med det, for føler det ikke er noe å juble for med mindre jeg får 6. Så derfor syns jeg - til tross for interessen min for det - at det blir litt skummelt og skal hjelpe andre mennesker når jeg selv føler at jeg ikke duger til noe. Tror dette påvirker tankene mine rundt yrkesvalg..

Hjelp!

Endret av heiaheiaheia
Skrevet

Hei!

Du høres ut som en psykologstudentspire ;)

Hilsen psykologstudent

Skrevet

Om du er usikker, hvorfor ikke bare ta et friår? Reise rundt, jobbe litt, sortere tanker, kanskje ta noen kortere kurs på Folkeuniversitetet eller lignende.

Synes en del studenter kunne ha nytte av å ta et friår, i og med at det er så mye frafall og så mange som angrer valgene sine.

Skrevet

Reise eller gå på folkehøgskole! Ingen jeg kjenner som har gjort det ene eller det andre eller begge deler har angret! Voksen livet kommer fort nok! Jeg gikk på Folkehøgskole og hadde et helt utrolig år! :danse:

Skrevet

Ta eit friår. Eg gjekk ut av vidaregåande i fjor, var også kjempeusikker, noko som førte til at eg begynte på eit studium berre for å ha noko å gjere.

Det angrar eg kjempemasse på no. Eg mistrivdes, fekk ikkje til studiumet, og eg følte meg umotivert og skulelei allereie frå fyrste dag.

So eg blei drop-out.

Gjest Naenia
Skrevet

Lærer/lektor kan også være noe for deg! :)

Har du tatt sånne interessetester? :)

Skrevet (endret)

Ja, har tenkt på friår eller folkehøgskole. Men føler at det blir å kaste bort tid! Føler at alle har funnet ut hva de skal gjøre med livene sine, også blir jeg sittende igjen..

Ja, har tatt sånne tester. De resulterer vell mest i psykolog, lærer, sykepleier... ;p

Endret av heiaheiaheia
Skrevet

Ja, har tenkt på friår eller folkehøgskole. Men føler at det blir å kaste bort tid! Føler at alle har funnet ut hva de skal gjøre med livene sine, også blir jeg sittende igjen..

Ja, har tatt sånne tester. De resulterer vell mest i psykolog, lærer, sykepleier... ;p

Eg og følte at eg kom til å kaste vekk tid, og alle rundt meg sa at eg kom til å kaste vekk tid ved å ta friår/folkehøgskule.

So eg begynte å studere, og i stedet for å kaste vekk litt tid, kasta eg vekk masse pengar, opparbeida meg rundt 20.000 i studielån og hadde det heilt jævleg.

Medan dei som drog på folkehøgskule hadde, og har det fortsatt dritkjekt. Dei har blitt kjende med masse nye folk, dratt på kjempeflotte turar til både inn- og utland, og har det kjempekjekt! Og gjett om eg føle meg dum, og er utruleg sjalu?

Skrevet

Det er nok ikke alle som egentlig har gjort det. Og hva som er verre - å studere noe man ikke egentlig vil, eller få flere erfaringer?

Et friår er heller ikke så lang tid, er ikke sååå veldig stor forskjell om man er ferdig utdannet som 24 eller 25 eller hva det skulle være - viktigst er at man har funnet noe man brenner for.

AnonymBruker
Skrevet

Et friår kan jo godt bety at man jobber, kanskje prøver seg i en eller to områder som kan virke interessante å utdanne seg innenfor? Da tjener du også penger du kan spare til utdanning, depositum etc. Folkehøyskole er også et godt forslag, selv om ikke alle er like fornøyd med det året er det også en veldig viktig erfaring for mange (meg selv inkludert, men jeg var eldre enn 19 da jeg gikk på fhs).

Det er IKKE spesielt smart eller viktig å begynne rett på utdanning, særlig ikke når man er veldig usikker på hva man vil studere. Du bør jo selvsagt prøve å finne ut litt mer om retninger som kan være interessante, og du får sikkert noen gode svar her og om du søker rundt på nettet :) Og hvis du merker at noe virker interessant nok er det jo greit å begynne å studere. Men hvis du fortsatt føler deg helt i villrede når søknadsfristene nærmer seg, kan det altså være lurere å på en eller annen måte ta et "friår".

Skrevet

Hehe, sant. Nå kjente jeg at jeg ble litt mer gira på friår egentlig. Er jo mye man kan gjøre, og studier kan alltids vente litt.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...