Gå til innhold

Europeiske og amerikanske studier: språk, litteratur, område (bachelor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette hadde absolutt vært noe for meg, men hva kan jeg gjøre med en slik utdannelse? Bortsett fra å lære bort.

Skrevet

jeg har ikke brukt utdannelsen min en eneste dag siden jeg ble ferdig med hovedfag. Noen er mer heldig enn meg, regner jeg med

AnonymBruker
Skrevet

Hva er amerikanske studier? Altså, jeg klarer selv å gjette at det handler om å studere USA...Men hva slags jobb muligheter gir det bortsett fra lærer?

Skrevet

Det er nøyaktig det jeg lurer på.

Nå er det ikke bare USA man kan velge, men engelsk, italiensk, fransk osv.

Skrevet

jeg har ikke brukt utdannelsen min en eneste dag siden jeg ble ferdig med hovedfag. Noen er mer heldig enn meg, regner jeg med

Er du utdannet innenfor dette?

Skrevet

Er du utdannet innenfor dette?

mhm, fordypning i engelsk litteratur

Skrevet

mhm, fordypning i engelsk litteratur

OK. Men hva ville du bruke utdannelsen til, da? Hva slags jobber har du søkt på? Hva var hensikten din da du startet på studiet?

Og, bortsett fra at du ikke får jobb innenfor dette feltet, vil du anbefale andre dette studiet? Trivdes du? Kan du fortelle litt om opplegget?

Skrevet

OK. Men hva ville du bruke utdannelsen til, da? Hva slags jobber har du søkt på? Hva var hensikten din da du startet på studiet?

Og, bortsett fra at du ikke får jobb innenfor dette feltet, vil du anbefale andre dette studiet? Trivdes du? Kan du fortelle litt om opplegget?

nei, det var lenge siden, og jeg er utenlandsk, så jeg faller litt utenfor når det gjelder jobbsøking. Jeg kan ikke fortelle noen ting om opplegget, fordi jeg skrev bare hovedoppgave, det var bare "oppgradering" til noe som heter "English Philology" som jeg studerte i et annet land

Er det Blindern du tenker på? Jeg var kjempefornøyd med opplegget der, men som sagt, det er mange år siden jeg ble ferdig

Skrevet (endret)

Jeg studerer bachelor i engelsk. Jeg har tenkt til å bli lærer, så det er jo det jeg kommer til å bruke utdanningen min til. Men jeg vet at en del firmaer, f.eks der jeg jobber, setter pris på de med store kunnskaper innenfor språk, spesielt når det er et stort internasjonalt selskap. Kjenner noen med nesten samme utdanning som meg som fikk stilling innenfor kommunikasjon i firmaet h*n nå jobber for. Vet også at det bruk for denne utdanningen når det gjelder utvikling av produkter mot andre land (da dette selskapet er norsk) osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Dainty
Skrevet

Dette er et typisk studie hvor det lønner seg vanvittig å skaffe seg kontakter og erfaring underveis, slik at du kan få en relevant jobb etterpå. Det er få jobber å velge i, det er ikke slik som med f.eks. ingeniørutdanning hvor du nesten garantert finner noe så lenge karakterene er i orden.

Få en fot innenfor en avis gjennom litt freelancing (f.eks. bokanmeldelser om du fordyper deg i litteratur - jeg kjenner en som gjør nettopp dette ved siden av englitstudiet), ta på deg oversetteroppdrag etc. Så får man litt penger i kassa også, og tusen ganger bedre enn å sitte i kassa på Rimi eller som telefonterrorist hos SSB, ettersom man skaper kontakter som kan brukes senere i jobbsøking og erfaring som ser bra ut ved siden av vitnemålet.

Kort sagt, hva du skaffer deg av erfaring og kontakter er gjerne alfa omega når du studerer slikt som fører til få virkelig relevante jobber å søke på.

Skrevet

Har samme problemet selv.

Skal straks videre på høyere utdanning, men det virker som alt jeg brenner for å studere i teorien er "bortkastet" siden det virker umulig å få en jobb innenfor det området.

Det blir enda værre når jeg drømmer om en framtid i hjembyen, som er langt i fra en storby.

Skrevet

Dette er et typisk studie hvor det lønner seg vanvittig å skaffe seg kontakter og erfaring underveis, slik at du kan få en relevant jobb etterpå. Det er få jobber å velge i, det er ikke slik som med f.eks. ingeniørutdanning hvor du nesten garantert finner noe så lenge karakterene er i orden.

Få en fot innenfor en avis gjennom litt freelancing (f.eks. bokanmeldelser om du fordyper deg i litteratur - jeg kjenner en som gjør nettopp dette ved siden av englitstudiet), ta på deg oversetteroppdrag etc. Så får man litt penger i kassa også, og tusen ganger bedre enn å sitte i kassa på Rimi eller som telefonterrorist hos SSB, ettersom man skaper kontakter som kan brukes senere i jobbsøking og erfaring som ser bra ut ved siden av vitnemålet.

Kort sagt, hva du skaffer deg av erfaring og kontakter er gjerne alfa omega når du studerer slikt som fører til få virkelig relevante jobber å søke på.

Dette er kjempeviktig for den typen studier. Jeg tror der det går galt ikke nødvendigvis er at folk velger "unyttige" studier, men at de ikke forstår hvor viktig det er/er villige til å skape kontakter og få erfaring fra dag én. Få jobber å søke på betyr at den som har vist at h*n kan og vil og er interessert, får jobben. De som ikke har giddet skaffe seg den erfaringen under studiet sliter. Og det går på å gidde, for det er masse muligheter for frivillig arbeid i studentmiljøet som gir deg den erfaringen.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Jeg er fremdeles veldig, veldig usikker. Hadde egentlig bestemt meg for å søke på journalistikk på HIO, noe jeg i grunn enda har planer om å gjøre. Men jeg trenger en plan B, både fordi jeg kanskje ikke kommer inn på HIO og fordi jeg kanskje vil ombestemme meg iløpet av de neste månedene.

Litteratur, og da spesielt engelsk/amerikansk, er noe jeg virkelig brenner for. Drømmen er å skrive mine egne bøker, men jeg er realistisk og vet at jeg må ha en "dagjobb" mens jeg jobber med å realisere det målet.

Er det noen som vet om dette studiet foregår på engelsk? Det vil i så fall gjøre det enda mer interessant for meg.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Jeg er fremdeles veldig, veldig usikker. Hadde egentlig bestemt meg for å søke på journalistikk på HIO, noe jeg i grunn enda har planer om å gjøre. Men jeg trenger en plan B, både fordi jeg kanskje ikke kommer inn på HIO og fordi jeg kanskje vil ombestemme meg iløpet av de neste månedene.

Litteratur, og da spesielt engelsk/amerikansk, er noe jeg virkelig brenner for. Drømmen er å skrive mine egne bøker, men jeg er realistisk og vet at jeg må ha en "dagjobb" mens jeg jobber med å realisere det målet.

Er det noen som vet om dette studiet foregår på engelsk? Det vil i så fall gjøre det enda mer interessant for meg.

Ja, alt av undervisning og arbeid foregår på engelsk, inkl. oppgaveinnleveringer og eksamen.

Studiet har rykte på seg for å være veldig bra og spennende, med engasjerte forelesere, og de jeg kjenner som har tatt eller tar dette studiet er veldig fornøyde. Men man må nok være interessert i å lese, tolke osv.

Skrevet

Ja, alt av undervisning og arbeid foregår på engelsk, inkl. oppgaveinnleveringer og eksamen.

Studiet har rykte på seg for å være veldig bra og spennende, med engasjerte forelesere, og de jeg kjenner som har tatt eller tar dette studiet er veldig fornøyde. Men man må nok være interessert i å lese, tolke osv.

Blir mer og mer interessert i å søke, merker jeg :)

Skrevet

Blir mer og mer interessert i å søke, merker jeg :)

Hold the phone.

Hvorfor oppgis ikke poenggrensen til dette studiet på samordnaopptak.no?

Gjest fersk lærer
Skrevet

Vennina mi har gått to år på rettning Nord-Amerika. Allerede da så hun få jobbmuligheter med den utdannelsen, så hun bestemte seg for å avbryte. Man lærer språk, kultur og literatur, men blir ikke oversetter, ikke lærer heller... Det er et ganske tverfaglig program. Så bachelor i språk, literatur ellet samfunnsfag kan ofte gi deg like muligheter på arbeidsmarkedet.

Skrevet

Vennina mi har gått to år på rettning Nord-Amerika. Allerede da så hun få jobbmuligheter med den utdannelsen, så hun bestemte seg for å avbryte. Man lærer språk, kultur og literatur, men blir ikke oversetter, ikke lærer heller... Det er et ganske tverfaglig program. Så bachelor i språk, literatur ellet samfunnsfag kan ofte gi deg like muligheter på arbeidsmarkedet.

Jeg er enig i det du sier, men jeg er ikke interessert i allmenn litteraturvitenskap, som er, så vidt jeg kan se, det eneste alternativet jeg har hvis jeg vil studere litteratur i Oslo (å flytte er ingen mulighet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...