Gå til innhold

Valp som fiser

Anbefalte innlegg

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg har en nydelig liten valp som desverre har blir omtalt som "fiseguri" de siste ukene. Jeg har prøvd å gi henne ormekur og å bytte for, men ingenting hjelper. Jeg tror derfor at grunnen til all fisingen er fordi hun regelrett sluker maten sin, og sikkert svelger en god del luft samtidig. Kan dette være en grunn? er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å roe seg litt ned når hun spiser? (hun er en skikkelig matmums og sluker ned alt hun kommer over).

Skrevet

Tror dette er helt vanlig, vår valp har også en tendens til å fise en del, og noen lukter regelrett død :P Men "better out than in"?

Skrevet

I stedetfor å gi maten i skål så kan du spre den litt utover gulvet, det gjør jeg med min.

Skrevet

Jeg har en nydelig liten valp som desverre har blir omtalt som "fiseguri" de siste ukene. Jeg har prøvd å gi henne ormekur og å bytte for, men ingenting hjelper. Jeg tror derfor at grunnen til all fisingen er fordi hun regelrett sluker maten sin, og sikkert svelger en god del luft samtidig. Kan dette være en grunn? er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å roe seg litt ned når hun spiser? (hun er en skikkelig matmums og sluker ned alt hun kommer over).

Så lenge det er valp kan det kanskje være en idè å bløte opp fôret, om det er tørrfôr du bruker? Eller gjør du det kanskje fra før? Jeg tror ikke det er noe problem med at hun sluker maten sin, mye bedre enn at hun er matlei.

Nå veit jeg ikke hvordan fôr du bruker, eller hvordan du har byttet over til nytt fôr. Men husk at en valpemage er sart og at du skal venne valpen gradvis til det nye fôret.

Om det blir ille, og valpen gir noen tegn til smerter anbefaler jeg å oppsøke vetrinær.

Skrevet

Jeg har hørt at det er vanlig at valper fiser litt fordi tarmene skal "gå seg til". De er ikke helt ferdig utviklet ennå.

Skrevet

tørrfor skal vel bløtes uansett. står vel det på posen.

Skrevet

Ikke for voksene hunder? Men veit det er veldig vanlig for valper å bløte opp fôret, og det gjorde vi når min golden tispe var valp. Men nå går hun på RC og vi bløter ikke opp fôret. Så nei, tror ikke det står på posen at man skal bløte det opp?

AnonymBruker
Skrevet

Skal det da ikke? Hvor dårlig tenner tror du ikke hundene får om de ikke får spise skikkelig

• Liker 2
Skrevet

Ble usikker, men min får eggeplomme oppi måltidet på kvelden så det blir litt oppbløtt lell. Frokosten hans bløter jeg opp, men det er fordi han mangler tenner, men trodde det var noe man gjorde uansett:)Men med tanke på tannstein og sånt så er det kanskje greit å ikke bløte det.

Skrevet

Skal det da ikke? Hvor dårlig tenner tror du ikke hundene får om de ikke får spise skikkelig

Tror faktisk tørrfôr hjelper mot tannstein, en liten smule. Er ikke sikker.

• Liker 1
Skrevet

Måtte ut i boden og sjekke RC posen, ingen kan påstå jeg ikke er åpen for å lære ihvertfall haha:D Men det er en tabell der som viser at det skal bløtes opp altså.

Skrevet

Måtte ut i boden og sjekke RC posen, ingen kan påstå jeg ikke er åpen for å lære ihvertfall haha:D Men det er en tabell der som viser at det skal bløtes opp altså.

Så rart, kanskje jeg burde begynne å lese posen? :rolleyes: Men kommer nok ikke til å begynne å bløte opp fôret nei, har aldri hatt noe problemer med uoppbløtet fôr, har fått det i over 5 år nå.

OT: Hva slags type RC er det hunden din går på? Bikkja her får Dermacomfort, spørr av ren nysgjerrighet.

Skrevet

Dermacomfort her også:D

Nettopp begynt på det så er på første posen, han gikk på vanlig RC for minihunder før.

Hva slags rase er det du har?

Skrevet (endret)

Dermacomfort her også:D

Nettopp begynt på det så er på første posen, han gikk på vanlig RC for minihunder før.

Hva slags rase er det du har?

Jeg har ei Golden Retriever tispe, så hu går jo på maxi. Veldig fornøyd med dette fôret, da hu er helt fin i magen. Det eneste jeg kunne ønske var litt blankere pels, men hun får som regel omega 3 ved siden av. Hunden min står veldig mye ute, så hun har bygd seg kraftig vinterpels. Veldig morsomt å se hu med den strie tykke pelsen, så blir hun også veldig mørk. Usj, skulle ønske hu var mørk hele året :rolleyes:

Endret av Platina
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Bikkja mi var en fiseguri når hun var liten, husker ikke helt når det ble borte, men hun sliter ikke med dette i dag. Hun får tørrfôr to ganger om dagen. Jeg tror ikke voksne hunder bør få kun oppbløtt fôr, fordi de bør få litt harde ting for å unngå tannstein.

Annonse
Skrevet (endret)

valper burde få oppbløtt for,voksne skal helst ha tørt da dette hjelper til å fjerne plakk.Men smak og behag når det kommer til voksne hunder.Min får litt bløtt og noe tørt.

At valpen fiser mye,kan være sluking av luft,spiser for fort,mageproblemer eller mark.

Valper skal fores oftere ,gjerne 2-3 ganger pr.dag (kommer litt ann på alder)

Du kan prøve å gi zoolac som skal roe ned magen

En sluker har godt av å få foret rolig og i små porsjoner .Du gir 1/3 og venter litt før du gir 1/3 osv til hele måltidet er gitt.Dette tar litt tid men etterhvert vil valpen skjønne at maten ikke blir borte og det ikke er behov for å kaste i seg denne. Om du ser på et valpekull,kaster alle valpene seg over maten og de må kjempe om hver bit.Så denne slukhandlingen sitter igjen fra dette tror jeg.

Noen raser er autoslukere,uansett hvor gamle de blir ,så sluker de maten.Da kan det lønne seg å dele opp de 2 måltidene om dagen til flere små. Frokosten kan du kaste ut på gulvet (tørrfor ....)

og da må hunden bruke tid på spise.Dette gir litt mindre luft og stimulerer søk/nese.

Samme kan gjøres med middagen.Fordel det i mindre porsjoner,la noe ligge i skålen,noe på gulvet og resten kan du håndmate med.Bare bruk tid på matingen.

Det anbefales å fôre hunder 2 ganger pr.dag ,litt for å hindre sluking men mest for å unngå mageomdreining som kan være dødlig

Endret av Kårky
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Takk for mange gode ideer =) Jeg skal prøve å dele opp måltidene litt mer (og kanskje spre litt mat utover gulvet) for å se om det blir bedre.

Hun fikk oppbløtt for før, men nå som hun begynner å bli større (7 måneder og 20kg) har vi gått gravis over til tørrfor.

Skrevet

Nå var det vel snakk om valper da, og valptenner detter ut.

Skrevet

Det kan være at valpen ikke enda har utviklet gode nok bakterier i tarmene. Det hadde ikke valpen vår og det resulterte i at hun fikk en rekke symptomer, som bl.a. luft i magen. Luften stoppet da opp istedet for å komme ut og hun fikk magesmerter.

Jeg ville anbefalt deg å faktisk gi hunden litt flere måltider om dagen, men med samme mengde som den ville fått i to måltider. Hvis den spiser veldig fort som du sier, kan det selvsagt være årsaken til all prompingen. Du bør også passe på at valpen får tilstrekkelig med trim sånn at fordøyelsen holdes i sjakk.

Hvordan tørfòr får valpen forresten?

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Hun får Eukanuba large breed valpefor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...