Gå til innhold

Egypt - vaksiner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal til sharm/kairo i juni og har lest noe om at enkelte vaksiner anbefales. jeg er oppdatert på stivkrampe og that's it, er det noe annet som bør tas ? og hvor lang tid i forveien bør de tas ?

halvdelen var i india for to år siden og fikk visst en del sprøyter da, aner ikke hva (og det gjør ikke han heller). noen som vet om dette er det samme eller om han må ta på nytt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitat fra VG's reisepanel:

For Egypt, anbefaler Folkehelsa disse vaksinene: Hepatitt A, Polio, og Difteri- og tetanusvaksine (Hvis det er over 10 år siden sist dere tok vaksinene)

Er det lenge siden du tok påfyll av stivkrampe? Jeg tok booster av denne for en månedsiden og fikk en vaksine som tok både stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Da er det mulig du slipper unna med kun Hepatitt A. :)

Skrevet

Sitat fra VG's reisepanel:

For Egypt, anbefaler Folkehelsa disse vaksinene: Hepatitt A, Polio, og Difteri- og tetanusvaksine (Hvis det er over 10 år siden sist dere tok vaksinene)

Er det lenge siden du tok påfyll av stivkrampe? Jeg tok booster av denne for en månedsiden og fikk en vaksine som tok både stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Da er det mulig du slipper unna med kun Hepatitt A. :)

tok ny stivkrampe i 2004 hvis jeg ikke husker helt feil, om det kun var den eller boosteren du nevner aner jeg ikke men jeg bestillte kun stivkrampe ihvertfall.

Skrevet

Såvidt jeg vet så holder stivkrampe i 10 år, med mindre du er aktiv i hestemiljø, da er det anbefalt med påfylling oftere. Så hvis du tok den i 2004 varer den sikkert enda.

Hepatitt A er som Smalltalk sier veldig grei å ha på reiser ut av Vest-Europa. Hvis du ikke har noen av hepatittvaksinene fra før er det lurt å ta kombinasjonsvaksinen (hepatitt A+B). Den skal tas 3 ganger over 6 måneder, og gir sannsynligvis livslang beskyttelse. Du trenger bare å rekke en sprøyte for å være beskyttet på ferien nå, de andre kan du ta når du kommer hjem. Med denne kombinasjonen slipper du unna 2 stikk, og en del penger. Vaksiner er jo ganske dyrt. Så om du ikke trenger hepatitt B på akkurat denne reisen, så kommer du kanskje til å trenge det en gang i fremtiden.

Ring ned på vaksinasjonskontoret og hør, så får du sikre svar :)

Skrevet

Såvidt jeg vet så holder stivkrampe i 10 år, med mindre du er aktiv i hestemiljø, da er det anbefalt med påfylling oftere. Så hvis du tok den i 2004 varer den sikkert enda.

Hepatitt A er som Smalltalk sier veldig grei å ha på reiser ut av Vest-Europa. Hvis du ikke har noen av hepatittvaksinene fra før er det lurt å ta kombinasjonsvaksinen (hepatitt A+B). Den skal tas 3 ganger over 6 måneder, og gir sannsynligvis livslang beskyttelse. Du trenger bare å rekke en sprøyte for å være beskyttet på ferien nå, de andre kan du ta når du kommer hjem. Med denne kombinasjonen slipper du unna 2 stikk, og en del penger. Vaksiner er jo ganske dyrt. Så om du ikke trenger hepatitt B på akkurat denne reisen, så kommer du kanskje til å trenge det en gang i fremtiden.

Ring ned på vaksinasjonskontoret og hør, så får du sikre svar :)

har drevet med hest i over 20 år men har aldri hørt om at stivkrampe anbefales oftere da ? verken lege eller rytterforbund har nevnt noe sånt ihvertfall.

og... eh... finnes det et vaksinasjonskontor i hver kommune ? har aldri hørt om det heller jeg, kun at sånt gjøres hos helsesøster/fastlege.

Skrevet

Hei

Sjekk f.eks. kartet her http://www.apotek1.no/reise/vaksinekart . Her får du opplysninger om hva som er anbefalt når det gjelder forskjellige land. Hvis du skal reise en del så er det like godt å ta noen av de vanligste sprøytene :-)

Skrevet

har drevet med hest i over 20 år men har aldri hørt om at stivkrampe anbefales oftere da ? verken lege eller rytterforbund har nevnt noe sånt ihvertfall.

og... eh... finnes det et vaksinasjonskontor i hver kommune ? har aldri hørt om det heller jeg, kun at sånt gjøres hos helsesøster/fastlege.

Stivkrampebakterien lever i bla hestemøkk, og om man får møkk i et åpent sår kan man være utsatt. Derfor skal man være mer påpasselig med å etterfylle stivkrampevaksinen når man er i det miljøet. Det blir nok mer riktig å si det sånn, enn å si at man skal ha den noe oftere. Men det ble veldig off topic :)

Vaksinasjonskontor er det da i de aller fleste kommuner mener jeg (det har ihvertfall vært det i de jeg har bodd i), men sjekk din kommunes hjemmeside, så finner du det sikkert. Ellers er det ofte private klinikker som driver med reisevaksiner, og det trenger ikke være noe dyrere. Sjekk gule sider, eller søk på nettet. Eller så ringer du bare til fastlegen din, og om ikke han gjør det der, så kan han sikkert fortelle deg hvor du kan gå. Vet faktisk ikke hvordan det er med leger og helsestasjoner, da vi alltid har brukt vaksinasjonskontoret.

Skrevet

Jeg reiser selv til Egypt om et par dager, og har forhørt meg litt rundt omkring angående dette med vaksiner.

Det rådes å ta alt dette som er nevnt ovenfor, men slik jeg har forstått det så er det hvis man skal oppholde seg i områder som ikke er turistområder. Så hvis man bare skal være i for eks. Sharm el Sheik med en dagstur til Kairo, så trengs det ikke.

Nå skal jeg ikke si at det ikke er umulig å få dette, men det er mye mindre fare for når man bare er i turistområder.

Men en vaksine jeg vil råde deg til å ta er drikkevaksinen mot ecoli og kolera. Egypt er et av landene der det er absolutt lettest å bli dårlig av maten/vannet. Og ingen vil vell ligge på hotellrommet hele ferien.

Jeg kjøpte drikkevaksine på apoteket til 350 kroner. Man blander den sammen og drikker det. Var faktisk ikke så verst på smak heller :D

Skrevet

Men en vaksine jeg vil råde deg til å ta er drikkevaksinen mot ecoli og kolera. Egypt er et av landene der det er absolutt lettest å bli dårlig av maten/vannet. Og ingen vil vell ligge på hotellrommet hele ferien.

Jeg kjøpte drikkevaksine på apoteket til 350 kroner. Man blander den sammen og drikker det. Var faktisk ikke så verst på smak heller :D

er denne reseptfri ?

må høre med legen om det finnes noe annet en drikkevaksine mot dette, jeg kan VIRKELIG ikke fordra sånne drikketing :gjeiper:

Skrevet

grøss... får tenke litt på det, sånne drikketing pleier å gå veldig dårlig for min del

Skrevet

Du burde absolutt vurdere det! Da vi var i Egypt ble 10 av 12 dårlige i magen. Hørte det samme med en kollega som var der nede nå i høst. 8 av 9 ble syke. Er verdt med en vond vaksine eller to for å unngå det! :)

Skrevet

det er ikke at det er vondt som er problemet, det er at det kommer rett opp igjen. hvordan er konsistensen på denne, tynn eller tyktflytende ? og er det mye man skal ta per drikkedose ? (milliliter, desiliter osv?)

Skrevet

Konsistensen er som vanlig saft/brus og det bruser litt fordi man heller oppi et pulveer med bringebær smak. Selve vaksinen en en knøttliten flaske som man blander inn i denne drinken...det er ikke snakk om med en ca 1,5 dl hvis jeg ikke husker helt feil.

Skrevet

Jeg var i egypt, sharm el sheikh, i september, og reisegruppa vår tok hepatitt A + boost av diverse om de manglet det. Jeg hadde alt fra før så slapp unna.

jeg og min samboer tok også drikkevaksinen, mens venneparet vi reiste med sverga til idoform både før og etter de reiste (tablettform) Ingen av oss slapp unna egyptsyka men diare. ingen ble nevneverdig dårlig, bortsett fra en av oss, som lå skikkelig dårlig den siste dagen vi var der, og ei uke etter at vi kom hjem. Vi måtte bare holde oss ved hotellet et par dager, og det var greit for oss, men vet ikke om drikkevaksinen gjorde det bedre for oss eller ikke.

Drikkevaksinen er på smak ganske grusom, men nå er også jeg veldig følsom for slike ting. Det smaker nesten som slike bringebærbrustabletter som man kan ha i vann for c-vitamintilskudd. kan jo være idoform er et like grei alternativ.

Skrevet

Jeg skal til Sharm el-Sheikh om en måned. Kan jeg ta drikkevaksinen allerede nå? (ellers kommer jeg nok til å glemme det, er jeg redd...)

Skrevet

Ta drikkevaksinen!!!! Da jeg var i Egypt var vi 16 stykker som reiste sammen og det var kun de som hadde tatt drikkevaksinen som slapp unna diare. Jeg hadde ikke tatt drikkevaksinen og ble syk. Jeg lå i en uke med omgangsyke x 10. Helt forferdelig!

Skrevet

Har heller verken hørt lege eller rytterforbundet anbefale stivkrampesprøyte ved hestehold. Men har hørt i miljøet at en bør ha stivkrampesprøyte når er driver med hest, men ellers skal det vist ikke være like nødvendig. Det er bare fordi vi er mer utsatt, enkelt og greit :)

Tror vaskiner gjøres hos fastlege eller helsesøster, tror i alle fall ikke vi har noe vaksinasjonkontor. Det er sikkert bare i større byer ;)

Skrevet

Har heller verken hørt lege eller rytterforbundet anbefale stivkrampesprøyte ved hestehold. Men har hørt i miljøet at en bør ha stivkrampesprøyte når er driver med hest, men ellers skal det vist ikke være like nødvendig. Det er bare fordi vi er mer utsatt, enkelt og greit :)

Tror vaskiner gjøres hos fastlege eller helsesøster, tror i alle fall ikke vi har noe vaksinasjonkontor. Det er sikkert bare i større byer ;)

Skrevet (endret)

grøss... får tenke litt på det, sånne drikketing pleier å gå veldig dårlig for min del

Google vaksinasjonskontor og stedet du bor på (eller kommunen) så finner du ut om det ekstisterer på ditt hjemsted.

Jeg bor i en ganske liten by og her har vi vaksinasjonskontor tilknyttet Helsestasjonen.

Endret av Lizzee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...