AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Er 26 år, er nest siste året mitt på studiene. Har ett år igjen, og vil bli helt ferdig våren 2012. Tjener kun 80 000 i mnd (deltidsjobb) og har 80 000 i studielån (kun lån,ikke stipend siden jeg bor hjemme) som jeg tok nå i høst 2010, siden lønnen ikke strekte til tmp på pensum,regnigner,etc. Er hjemmeboende. Har ikke BSU. Nå som jeg går mot slutten av studiene vil jeg flytte ut. Men så står jeg mellom valget å leie eller eie. Leie er jo det jeg kan ta meg råd til, men jeg vil jo helst eie en egen leilighet (don't we all). Det studielånet jeg har tatt opp vil jeg ta opp igjen neste høst (dvs nye 80 000). Da vil jeg ha litt under 200 000 kr i studielån. Jeg har hørt at man må ha minimum 200 000kr i egenkapital for å ta opp boliglån, men da kommer det litt dumme spørsmålet mitt: kan studielånet brukes som egenkapital? Pga studiene har ikke jeg mulighet å ha 100% stilling i jobben, og mtp at jeg er ferdig med studiene som 27 år vil jeg sikkert trenge et par år i en 100% stilling på å tjene opp en egenkapital (jeg vil jo ikke bo hjemme nå som jeg nærmer meg 30! ) Jeg er fullt klar over at det eneste som er mulig her for meg er å leie en leilighet til en pris som jeg har råd til pr mnd (ca 4-5000kr). Men da tenker jeg, hvis jeg da i tillegg må ut med flere tusen i leie pr mnd,hvordan kan jeg noensinne ha råd til å spare opp til å kjøpe en egen lelighet?
SmallTalk Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 8.000 eller 80.000 i inntekt per måned? Det er en vesentlig forskjell på det der...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 8.000 eller 80.000 i inntekt per måned? Det er en vesentlig forskjell på det der... Wooow, snakk om typo 80 000 i året skal det stå. Månedslønnen varierer, men ligger som regel rundt 4.000.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Wooow, snakk om typo 80 000 i året skal det stå. Månedslønnen varierer, men ligger som regel rundt 4.000. Og jeg pleier jobbe veldig mye i sommerferien, så derfor klarer jeg å komme opp i nesten 80 000.
Rosalynn Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Hvis studielånet regnes som egenkapital, regnes det også som gjeld. Så det vil jo uansett påvirke hvor mye du kan låne.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Med 80.000 i året har du svært liten betalingsevne, som dersom du im det hele tatt får boliglån blir det nok kun ett par hundre tusen. Ikke mye å handle bolig for.. Så det eneste alternativet ditt er nok å fullføre utdanning, og skaffe deg fast jobb. Deretter spare opp en god del egenkapital før du kontakter bankene. Slettes ikke enkelt å komme inn på boligmarkedet for unge i etableringsfasen. Særlig ikke i byene.
Zoë Castillo Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Min erfaring er at det jeg leser om ang boliglån på nett, er en helt annen historie enn den jeg blir presentert for i min omgangskrets. På nett sies det at en kun kan ha samlet lån på 3x inntekt, samt at det kreves 20 % egenkapital, selv som førstegangskjøper. For 3 måneder siden kjøpte en kollega av mannen min en 100 % lånefinansiert leilighet til 1,55 mill. Han har fast jobb og en inntekt på ca 400 000, men ingen egenkapital, kausjonist eller god venn i banken. Slike fullfinansierte eksempler har jeg minst 4 av i løpet av det siste året. Det er mulig at bankenes villighet avhenger av hvor en bor i landet? Vi bor på et tettsted som er i utvikling, utenfor en av Norges større byer. Jeg tror, som andre sier over her, at du skal slite med å få boliglån med en inntekt på 80 000 i året. Men jeg tror også at det er verdt bryet å kontakte banken og forhøre deg om muligheten til å kjøpe leilighet idet du får fast jobb, dvs før du har opptjent egenkapital. Det verste du får er et nei. Forøvrig kan det være lurt å opprette BSU selv om sparemulighetene dine er skrale. Om du så bare klarer å spare 200 kr i måneden, så er da også det noe. Og det viser i alle fall at du er "sparevillig", selv om summen er liten.
mousepad Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Min erfaring er at det jeg leser om ang boliglån på nett, er en helt annen historie enn den jeg blir presentert for i min omgangskrets. På nett sies det at en kun kan ha samlet lån på 3x inntekt, samt at det kreves 20 % egenkapital, selv som førstegangskjøper. Utrolig enig i dette . Dessuten så er jo ikke "bankene" en aktør med en felles policy i forhold til det med huslån og det er derfor man bør henvende seg direkte til minst en 4-5 banker før en tar et nei for et endelig nei . Jeg ringte rundt til forskjellige banker for moro skyld og spurte hva de ca mente vi kunne få i lån , med samme inntektsopplysninger og det var ENORMT stort sprik mellom den banken som ville gitt oss det minste kontra det største beløpet .
Rosalynn Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Veldig usannsynlig å få boliglån uten fast jobb, iallfall om inntekten er så lav, og man ikke har medlånetaker.
Zoë Castillo Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Veldig usannsynlig å få boliglån uten fast jobb, iallfall om inntekten er så lav, og man ikke har medlånetaker. Ja, det er nok ikke så sannsynlig. Men det virker som om TS' hjertesukk går ut på at h*n ikke vil klare å spare opp en egenkapital i løpet av de 2 neste årene, når all inntekt går ut i husleie. Men en hvilken som helst sum på BSU er bedre enn ingen BSU, og som noen sier over her; forhør deg med flere banker!
Sola^ Skrevet 15. januar 2011 #11 Skrevet 15. januar 2011 Broren min budde heime til han var sånn 28 for å spare til eigen bustad. Fekk kjøpt seg ein kjekk liten 3 roms leilighet. Eg kjøpte saman med kjærasten min. Utan den muligheten så måtte eg ha venta i lang tid for å kunne tenke tanken. Er for dyrt for ein einsleg person å etablere seg aleine i Stavanger området. Enten må ein ha kausjonist, eller så må ein vere heldig med arv e.l. Eller fantastisk flink til å spare i mange år. ...eller kjøpe saman med nokon.
Rosalynn Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Ja, det er nok ikke så sannsynlig. Men det virker som om TS' hjertesukk går ut på at h*n ikke vil klare å spare opp en egenkapital i løpet av de 2 neste årene, når all inntekt går ut i husleie. Men en hvilken som helst sum på BSU er bedre enn ingen BSU, og som noen sier over her; forhør deg med flere banker! Man bør få uttelling for skattefradraget om man skal benytte BSU. Tjener en mindre enn det, hadde jeg ventet til jeg tjente bra, også satt inn maksbeløp. Edit: Glem det, så at TS er 26, så da bør hun sette inn det hun kan på BSU, ja. Endret 22. januar 2011 av Rosalynn
Gjest Lille-pus Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Man bør få uttelling for skattefradraget om man skal benytte BSU. Tjener en mindre enn det, hadde jeg ventet til jeg tjente bra, også satt inn maksbeløp. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er bedre å spare "litt", - og få "litt utbytte" av det man har spart enn å ikke spare noe (og dermed ikke få noe "utbytte" fordi man ikke har mulighet til hente ut maksimalt "utbytte". Alle monner drar her, og det samme gjør det kundeforholdet man bygger til banken (demonstrere evne til sparing bl.a.)
Rosalynn Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er bedre å spare "litt", - og få "litt utbytte" av det man har spart enn å ikke spare noe (og dermed ikke få noe "utbytte" fordi man ikke har mulighet til hente ut maksimalt "utbytte". Alle monner drar her, og det samme gjør det kundeforholdet man bygger til banken (demonstrere evne til sparing bl.a.) Da hadde jeg heller valgt høyrentekonto. Kundeforhold er viktig, ja, men det er ikke så viktig som mange later til å tro. I bunn og grunn er det nedbetalingsevne som vurderes sterkest. At man klarer å spare er vel og bra, men har man ikke nedbetalingsevne, så har man ikke nedbetalingsevne. Har selv et svært bra forhold til mine foreldres bank, men jeg er ikke så naiv at jeg tror at deres gode forhold til dem, gjør at jeg fikk ta opp leilighetslån. De strakk seg nok en smule lenger - mot at jeg fikk hjelp av faren min.
Sola^ Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er bedre å spare "litt", - og få "litt utbytte" av det man har spart enn å ikke spare noe (og dermed ikke få noe "utbytte" fordi man ikke har mulighet til hente ut maksimalt "utbytte". Alle monner drar her, og det samme gjør det kundeforholdet man bygger til banken (demonstrere evne til sparing bl.a.) Er heilt enig i at det er betre å spare litt i BSU enn å ikkje spare. Dessverre har eg sjølv opplevd at kundeforhold til banken ikkje nødvendigvis har noko å seie ved fyrste bustadkjøp. Eg hadde vore kunde i min bank i 10 år, men dei brydde seg ikkje noko om det. Beste service fekk eg i lokalbanken der eg ikkje hadde vore kunde på ganske lenge.
Gjest VictoriaSecret* Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Jeg er uenig i at "et godt forhold til banken" er av liten betydning. Jeg er student, med (riktignok svært godt betalt) deltidsjobb, men fikk likevel innvilget boliglån på 1,5 mill - mot at foreldrene mine spyttet inn 300.000 i EK. De var da ikke kausjonister og stilte ikke noen form for tilleggssikkerhet utover disse 300.000. Nå skal det sies at leiligheten er svært attraktiv, og ligger sentralt i en av landets største byer, så det er utenkelig å selge med tap. Jeg fikk også førstehjemslån selv om jeg på den tiden ikke hadde spart noe i BSU. Hvis jeg hadde spurt i en annen bank som ikke hadde like god kjennskap til mine foreldres økonomi og kundeforhold, tror jeg ikke jeg hadde sluppet "like lett" unna. Dette lånet fikk jeg itillegg innvilget etter bankenes innskrenkende utlånspraksis 1. mars 2010. Jeg har også inntrykk av at lokalbanker/mindre banker kan tilby høyere lån enn lavere rente. Selv er jeg svært fornøyd med min bank (som ikke er lokalbank), fordi den har landets laveste rente på førstehjems-lån. Endret 22. januar 2011 av VictoriaSecret*
Kelsier Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Jeg kjøpte min første bolig for fire måneder siden, og det var ikke barebare å få lån, til tross for at jeg kunne stille med mer enn 50% av kjøpssummen som egenkapital. Jeg har omtrent lik inntekt som deg, og hadde spart ganske mye i BSU, uten at det egentlig hjalp så veldig mye. For min del ble løsningen at min far stilte som medlåner (jeg fikk beskjed om at bankene stiller seg mer positivt til en ordning med medlåner enn med kausjonistordninger, ettersom det da er lettere for dem å få ta i penger dersom jeg ikke skulle klare å betale). For min del er det en veldig grei løsning, ettersom jeg får ganske gode tilbud og god rente fordi faren min har vært god kunde i banken lenge. Jeg skjønner veldig godt at det ikke er alle som har foreldre som har mulighet til å gjøre slik altså, men det ble hvertfall løsningen for meg. (I tillegg syv år yngre enn TS, det ga sikkert litt negativt utslag...) Det skal være sagt at jeg for det meste søkte på nettet, jeg hadde nok fått bedre tilbud fra andre banker dersom jeg tok kontakt direkte.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #18 Skrevet 24. januar 2011 Dersom du har mulighet til å spare studielånet vil det telle som egenkapital, samtidig trekkes lånet fra den totale summen du kan låne. Men jeg vil si det uansett er lurt å spare de pengene hvis du kan, egenkapital blir sett på som positivt. Ellers tror jeg du kan slite med å få lån - hvis du bare har råd til å leie til 4-5 000 i måneden, vil du jo ikke kunne betale ned mer på lånet pr måned heller, og det er det som betyr noe for om banken vil låne deg penger. Det spørs hvor dyrt det er å kjøpe der du bor, men når jeg ser på lånekalkulatorer på nettet skal man ikke ha veldig stort lån før man betaler mer enn 6-7 000 i måneden på lånet. Dessuten vil nok banken gjerne at du har fast jobb og tilstrekkelig inntekt til at du ikke vil slite. Antagelig må du vente til du er ferdig med studiene, men det skader jo absolutt ikke å høre med bankene - da vet du mer om hvor landet virkelig ligger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå