Gå til innhold

Sko i gangen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har noen folk skoene sine stående utenfor utgangsdøra? Naboen min hadde plutselig et par sko ståender der en dag, og jeg trodde han hadde glemt dem ute. Men siden har de plassert stadig flere skopar der, gjerne 5-6 av gangen. Er det plassmangel som gjør at man setter det ut? Og hvis det er tilfelle, hvorfor akkurat sko? Er da sikkert mye annet også man kan hive ut for å få bedre plass inne. Jeg skjønner heller ikke at de tør oppbevare sko til sikkert flere tusen kroner der hvem som helst kan ta dem. Folk stjeler jo det meste nå om dagen. Og er det i det hele tatt tyveri om man tar noe som står i et rom der det ikke er lov å oppbevare ting? Jeg har ikke tenkt å verken ta skoene, kaste dem, eller rapportere til borettslaget, altså. Jeg bare lurer på om det finnes noen grunn jeg ikke vet om til at man låser skoene sine ute :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sikkert for renslighetens skyld vil jeg tro... Men er det regler om å ha ting i oppgangen, så er det jo bare å nevne dette for naboen.

AnonymBruker
Skrevet

Er sikkert for renslighetens skyld vil jeg tro... Men er det regler om å ha ting i oppgangen, så er det jo bare å nevne dette for naboen.

Renslighet? Er det bedre å ha sølete sko i fellesområder enn inne hos seg selv? Og hva da med skittentøy, bør det stå i en dunk på gangen også? ;)

Skoene plager ikke meg, så jeg kommer ikke til å si noe. Det får evt vaskehjelpen gjøre :)

Skrevet

Det er nok for å ikke trekke all søla inn i gangen. Ser det er flere av naboene mine som gjør det samme. Noen av skoene mine drar med seg veldig mye snø i mønsteret osv, de lar jeg gjerne la stå på dørmatta en time før jeg tar dem inn, så mesteparten av dritten havner i dørmatta istedet for på gulvet i gangen min!

Skrevet

Vi setter skoene utenfor døren nå om vinteren av den enkle grunn at vi har en temmelig liten gang inne i leiligheten, og gulvet der er helt lyst og tørker aaaaldri når det blir vått (det skal skiftes, ja). Skal vi gå inn med sølete sko må vi vaske gulvet umiddelbart etterpå, og å gjøre det opptil flere ganger om dagen gidder vi faktisk ikke. Derfor står skoene på matten rett utenfor døren, men det er kun det aktuelle paret som har vært brukt som står der.

Ser at flere av naboene gjør det samme, men det er da aldri sko som står i veien for noen, og det har heller aldri vært problemer med tyverier her. Det jeg reagerer på er folk som setter søppelposene sine i gangen, og gjerne lar dem stå og godgjøre seg et par dager før de gidder å bære dem ut. Trivelig.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har søleteorien blitt avkreftet også, i dag sto det nemlig tøfler der i tillegg :fnise:

Da går jeg ut fra at det må være plassmangel, men det er da ingen grunn til å oppbevare ting i gangen? Det eneste som er lov å oppbevare der er dørmatter, og de skal tas inn en gang i uka når vaskehjelpen kommer. Må presisere igjen at jeg ikke er en tante Sofie som skal melde fra til borettslaget, jeg lurte bare på hvorfor. Og da tror jeg at jeg slår meg til ro med plassmangel ;)

Men rart er det fortsatt. Folk har fått frastjålet ting de har oppbevart i låste boder her. Ser for meg hvordan det er å våkne en vintermorgen og oppdage at alle familiens sko er borte :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil absolutt tro dette har med renslighet å gjøre.

I dette klissete 0-føret er skoene skitne når man komme hjem, så i stedet for å dra skitten inn i gangen setter man skoene på utsiden av døren.

Her i borettslaget står det klart i ordensreglementet:

Det er ikke tillatt å plassere eller oppbevare gjenstander i trapperom eller ganger (for eksempel sko, sykler og søppel).

Så dersom noen bryter dette er det lov å si ifra til vedkommende, og melde til styret dersom det fortsetter. Å selv fjerne skoene blir feil, og går trolig som tyveri.

AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor har noen av naboene skoene stående utenfor leiligheten, og jeg tror det er pga plass. De har flere barn og det blir fort rotete, og siden gangen/"garderoben" innenfor er liten og trang gjør de det på den måten. Synes det ser litt kaotisk ut, men kommer ikke til å si fra. De er veldig ok naboer ellers. Våre naboer er fra Afrika (utvekslingsstudenter), vet ikke om det har noe å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...