AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 selv er jeg ikke i arbeidskonflikten, men konflikten på jobben påvirker meg så mye at jeg har lyst å sykemelde meg. Jeg misstrives sterkt på jobb pga dette. Jeg jobber i oslo kommune med psykisk utv.hemmede. Jeg vet om et vikariat som skal gå over 2 år et annet sted i kommunen (dette er også for psyk, utviklingshemmede). Har kommunen plikt til å tilrettelegge for meg? Hvis jeg søker på denne stillingen, kommer jeg da før andre i kommunen pga at jeg holder på å bli sykemeldt på den jobben jeg er i i dag? Håper dere kan hjelpe!.
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Arbeidsgivers ansvar ligger vel først og fremst i å forsøke å løse arbeidskonflikten på best mulig måte, slik at arbeidsmiljøet blant dere som ikke er involvert i konflikten kan bedres. Arbeidsgiver har ansvar for å legge forholdene tilrette for et godt arbeidsmiljø og å følge arbeidsmiljøloven. Har du mulighet til å søke det vikariatet du forteller om, så gjør heller det. Får du det søker du permisjon fra nåværende stilling.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 jeg vet at arbeidsgiver har prøvd å løse konflikten, men uten hell. Takk for svar forresten. Men er det sånn at kommunen er pliktig til å velge meg framfor andre siden jeg er i den situasjonen jeg er i? hilsen ts
Gjest Spinell Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Kan ikke se at det er noen hjemmel i arbeidsmiljøloven om akkurat dette, særlig fordi du ikke er en part i konflikten, men personalreglementet i Oslo kommune kan selvsagt inneholde noe om det. Hvis en stilling blir lyst ut på vanlig måte er det ingen automatikk i at interne søkere skal prioriteres. Mange kommuner har en personalpolitikk som tilsier at det skal tillegges vekt hvis deltidsansatte som ønsker en større stillingsprosent søker.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Kan ikke se at det er noen hjemmel i arbeidsmiljøloven om akkurat dette, særlig fordi du ikke er en part i konflikten, men personalreglementet i Oslo kommune kan selvsagt inneholde noe om det. Hvis en stilling blir lyst ut på vanlig måte er det ingen automatikk i at interne søkere skal prioriteres. Mange kommuner har en personalpolitikk som tilsier at det skal tillegges vekt hvis deltidsansatte som ønsker en større stillingsprosent søker. ok, takk igjen for godt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå