Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i over et år nå og begynner å bli temmelig frustrert. Jeg søker og søker, men får ikke napp noe sted. Har vært på noen få intervjuer, hatt noen kortvarige vikariater via Manpower og Adecco, men får ikke noe fast. Nå er det over et halvt år siden siste vikaroppdrag, jeg leverte ut sikkert 50 åpne søknader i butikker i området i fjor høst, med håp om i det minste å få en julehjelp jobb. Jeg fikk INGEN respons.

I går var jeg innkalt til møte med saksbehandleren min hos NAV og jeg luftet frustrasjonen min for henne og spurte om det var noe de kunne hjelpe meg med, jeg vil jo gjerne i jobb igjen så fort som mulig. Responsen jeg fikk var negativ, i følge henne har de begrensede ressurser (stemmer sikkert) og det var visstnok ikke noe hun kunne gjøre når jeg "bare" er arbeidsledig. Hadde jeg derimot vært syk og på AAP hadde saken vært en annen.

Jeg føler meg ikke noe mindre motløs nå enn jeg gjorde før møtet, jeg hadde jo håpet at saksbehandleren hadde hatt noe å komme med, kanskje et kurs eller noe?

Skrevet

Du har vært arbeidsledig i ett år og de har ikke tilbudt deg kurs eller hjelp med små jobber? Jeg er negativt overrasket

AnonymBruker
Skrevet

NAV har ulike tiltak for å få arbeidsedige ut i arbeid. Jobbklubb, arbeidsprasis, diverse fagkurs og lignende. Jobbklubber er åpne for alle arbeidssøkere uansett hvilken innsatsgruppe de tilhører.

Det du kan gjøre er å spørre en bedrift om å få ha arbeidspraksis der. Da beholder du dagpengene dine mens du får jobbe i bedriften. Det er for mange en inngangsport inn i en bedrift.

Skrevet

Det der er jo bare tull.

De kan sende deg på jobbsøkerkurs, datakurs feks.

Samboeren min ble permittert og siden arbeidsledig og da de skulle finne tiltak til han fikk han avtaler på et sånt kompetansesenter som så på søknader, gav tilbakemeldinger, litt på egen væremåte, jobbintervjuteknikk og sånne ting da han både skriver godt og kan nok data til å undervise de kursene egentlig. Derfor fikk han det siste de bruker for det er fra eksterne folk og dyrere.

Nav kunne gi ledighetspenger om han fikk seg en praksisplass og det ordnet han selv. Gikk tilbake til nav og fikk papirene i orden på det. Det er en ordning der NAV betaler lønn i opp til et år der du får praksisplass mot at de forplikter seg til å ansette i et år etter avtalen går ut (med mindre noe er helt galt selvfølgelig).

Og han var bare vanlig langtidsledig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en ordning der NAV betaler lønn i opp til et år der du får praksisplass mot at de forplikter seg til å ansette i et år etter avtalen går ut (med mindre noe er helt galt selvfølgelig).

Og han var bare vanlig langtidsledig.

Det er en fin ordning som tar seg bra ut på papiret, men den fungerer ikke i praksis. Da jeg forhørte meg om denne ordningen på NAV sa de at jeg ikke ville kunne få ta del i en slik ordning fordi budsjettet ikke tillater det. :snurt:

Og jeg er ikke bare vanlig langtidsledig heller; jeg trenger litt hjelp fra NAV til å finne jobb ettersom sykdom gjør at jeg ikke kan ta alle jobbene utdanningen min gjør meg kvalifisert til.

Gjest Fikira
Skrevet

Praksisplassene jeg ble kastet uti var bare et halvt år av gangen med HÅP om ansettelse.

Ingen garantier der...og derfor ser mange bedrifter på det som gratis midlertidig arbeidskraft. Og det var hele 125 kr dagen, ikke timen, men dagen.

Ble også meldt på 5..jada, 5 jobbsøkerkurs, fordi de ikke hadde noe annet jeg kunne gjøre mens jeg søkte jobb.

Alt ettersom hvor du befinner deg kan du få diverse kurs...truckfører,databevis og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...