Gå til innhold

Pusser tenner og legger seg for natten i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) hadde 85 prosent av alle barn i barnehage en avtalt oppholdstid på 41 timer eller mer i uken ved inngangen til 2010.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3976917.ece

I artikkelen kan man blant annet lese at over 30 barn har fleksiplass i VIFO Gardermoen Park barnehage utenfor Jessheim.

- Her blir de lagt og badet akkurat som hjemme. Og så blir de båret sovende ut i bilen når foreldrene henter dem, forklarer fungerende styrer i barnehagen, Synve Reitan.

Videre sier artikkelen at barnehagen er åpen fra fem om morgenen til elleve om kvelden – og merker økt etterspørsel etter utvidede åpningstider.

Fellesforbundet gikk før jul ut og krevde døgnåpne barnehager i alle kommuner - dette har selvsagt skapt motreaksjoner.

I Kristiansand kommune vedtok politikerne i oppvekststyret kortere åpningstider i kommunale barnehager fra nyttår – og maksimal oppholdstid på åtte timer pr. dag.

Saken skapte massive protester og politikerne måtte ta den opp til ny behandling. Nå har bystyret vedtatt maksimal oppholdstid på 10 timer pr. dag.

- Det ble ramaskrik og foreldrene mente jeg ville frata dem muligheten til å jobbe. Jeg forstår reaksjonene, men jeg har behov for å spørre – er det riktig det vi gjør? sier Venstre-politiker Astrid Bekkenes i Kristiansand.

I ettertid har Bekkenes, som tok initiativ til vedtaket, fått støtte av forskere og fagfolk.

Hva mener du egentlig om barna's opphold i barnehager - syns du det er greit at foreldre jobber 40 timer pluss i uken og lar barna sove i barnehagen og bærer dem hjem sovende? Eller er du av dem som vil tilbringe tid med avkommet og føle at du er der for dem og helst ønsker så liten tid som mulig i barnehage? Hvor går grensen for hva som er greit og ikke slik du ser det? Dersom du tar utgangspunkt i egen hverdag - ønsker du døgnåpne barnehager velkommen eller syns du barna har krav på fri sammen med foreldrene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trebarnsmamma
Skrevet

Du har glemt å ta med en ting som står i artikkelen: Barna i fleksibarnehagen har også maks ti timer om dagen. Det er ikke sånn at de vokser opp uten å se foreldrene i våken tilstand.

Min mening: Ideelt sett bør ingen barn trenge å være mer enn 40 timer i barnehagen. Våre barn er vel i barnehagen i omtrent 35 timer i uka. Men det er lett for meg å si, jeg har fleksibel jobb, og vi er to foreldre. For aleneforeldre med 40-timersuke (det er det faktisk en god del som har) er det jo lett å se at regnestykket ikke går opp.

• Liker 3
Skrevet

Avtalt oppholdstid er jo bare MAX-tiden barnet kan være i barnehage. De færreste er der så lenge.

Min sønn har avtalt oppholdstid 9 1/2 time pr dag, men det er sjelden han er der så lenge som 7 timer.

Skrevet

La oss sette det på spissen da; bør ikke foreldre som planlegger barn / får barn også planlegge / ta med i betraktningen at barna skal følges opp og at det er deres ansvar - ikke barnehage / sfo / skole etc som skal trå til?

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes dette er helt greit. Det er faktisk ikke alle som har 8-16-jobber. At de blir stelt i barnehagen og blir hentet av foreldrene sovende dersom foreldrene kommer etter leggetid, slik at barna ikke må legge seg for sent, er da også bare bra? Da tar foreldrene igjen tiden med barna på andre tidspunkt, kanskje om formiddagen mens de med 8-16-jobber er på jobb og ungene deres i barnehage.

Avtalt oppholdstid er ikke nødvendigvis tiden faktisk oppholder seg i barnehagen, men hvor lenge de maksimalt kan være der.

• Liker 14
Skrevet

La oss sette det på spissen da; bør ikke foreldre som planlegger barn / får barn også planlegge / ta med i betraktningen at barna skal følges opp og at det er deres ansvar - ikke barnehage / sfo / skole etc som skal trå til?

Det er foreldres ansvar, men ut i fra hva ditt første innlegg virker det som barna er et samfunnsproblem og ikke en glede. Har jobbet i barnehage, trivdes i utgangspunktet men mistet inspirasjonen og gløden når jeg så foreldre levere halv åtte og hente fem på fem. Barn som var cirka ett år og som sover tolv timer i døgnet.

Døgnåpne barnehager har de i andre land, men hvis minsten må bæres ut i bilen synes jeg det har gått for langt. Enten sover barnet i barnehagen noen netter og blir hentet til en ny dag av ? av foreldre som har jobbet hele natten?

Dette henger ikke på greip.

Skrevet

Jeg husker den konstante dårlige samvittigheten fra når mine var små og sovnet omtrent før de hadde fått i seg middagen fordi de var utslitt av barnehagen, og jeg kan ikke si jeg tror dager opp mot ni og ti timer er greit for et barn.... Det er kanskje det foreldrene trenger, men jeg tviler på det er hva barna trenger..

• Liker 5
Skrevet

og jeg kan ikke si jeg tror dager opp mot ni og ti timer er greit for et barn....

Men hvor i alle dager har du fått det fra at så lange dager er vanlig?

Jeg kjenner i alle fall ikke til noen som har så lange dager.

At åpningstiden i barnehagen utvides gjør at det blir mer fleksibelt NÅR barna er der, men det betyr ikke dermed at barna er der i LENGRE TID. Du ser forskjellen, ikke sant?

• Liker 5
Gjest regine
Skrevet

det er noe med å skille snørr og barter her.

Det er - i mitt hode - ikke greit at barn tilbringer mer tid i barnehager enn voksne tilbringer på jobb. Dvs. uker på 40 t eller mer i bhg. må bli fryktelig slitsomt, særlig for de minste.

Samtidig: man kan faktisk ha turnusjobbing ol som gjør at en åpningstid mellom 7 og 17 er uegnet til å fungere tilfredsstillende som barnepass. Dvs. at det faktisk for en del kan være behov for en bhg med såpass fleksible åpningstider som de har her. Dersom ungen leveres si kl 15 og hentes igjen kl. 23 (og da blir lagt etc i bhg), vil jo barnet ha en "normal dag" hjemme med forelder før det gåt i bhg. På et annet tidspunkt enn vi er vant til å tenke at man skal være med sine barn, men likefullt ikke spesielt annerledes enn om man har normalarbeidstid. Det kan jo tom være sånn at med den typen arbeidstider ser man mer til ungen enn man ellers ville gjort, fordi en del soving som i normalfall gjøres hjemme, på denne måten gjøres i bhg.

Å "måtte" levere ungen i bhg på morgenen mens en selv har fri (pga regler om at alle barn skal være kommet innen da og da) samtidig som man trenger annen barnepass på kveldstid fordi det er da man erpå jobb, er jo ikke stas for noen det heller.

når det er sagt: Når muligheten for å ha ungen i bhg økes ifht. timer så virker det som om det blir brukt. Det er litt av det samme som med butikkens åpningstider. Når de utvides skjer det gradvis en forskyvning av når man handler. Når butikkene der jeg bor "bare" holdt åpent til 20 om kvelden, greide jeg fint å handle innenfor det tidspunktet. Nå er flere oppe til 22 - og da bruker jeg jammen hele åpningstiden nå ogs.

For min del tenker jeg at det er bra med fleksible åpningstider i barnehagen men da må det samtidig innføres makstid for ungene. Ellers tror jeg at vi om noen år ser at barna er enda lengre i bhg. enn i dag....

Til slutt: livet blir ikke alltid som en hadde tenkt. Selv om alt er på stell og fint og flott den dagen man får barn, kan man oppleve å sitte alene igjen noen år senere. Uten at man planla å bli aleneforelder. Når du ikke har noen å dele henting/bringing med så blir det for svært mange lengre dager i bhg, fordi det er vanskelig å få til reduksjon der hvis man også skal jobbe fulltid. Og det må de fleste som skal forsørge både seg selv og barn.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Men hvor i alle dager har du fått det fra at så lange dager er vanlig?

Jeg kjenner i alle fall ikke til noen som har så lange dager.

At åpningstiden i barnehagen utvides gjør at det blir mer fleksibelt NÅR barna er der, men det betyr ikke dermed at barna er der i LENGRE TID. Du ser forskjellen, ikke sant?

I barnehagen de fleste på jobb bruker har de åpent fra 6.30 til 19.30 - i overkant av halvparten av de jeg jobber med starter på jobb klokken 8 og jobber til 16, sånn sett leverer de barna klokken 7.30, de fleste av dem henter barna klokken 16.30 - det blir i allefall 8 timer hver eneste dag i barnehagen.. Jeg tror det er langt vanligere enn mange kanskje ønsker innrømme..

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet

Så ikke denne. Mener du at det er bare de med såkalte "vanlige" arbeidstider som skal kunne få barn?

• Liker 3
Skrevet

det er noe med å skille snørr og barter her.

Lest søstrene Ihlen?? :gjeiper:

Det er - i mitt hode - ikke greit at barn tilbringer mer tid i barnehager enn voksne tilbringer på jobb. Dvs. uker på 40 t eller mer i bhg. må bli fryktelig slitsomt, særlig for de minste.

Helt enig..

Samtidig: man kan faktisk ha turnusjobbing ol som gjør at en åpningstid mellom 7 og 17 er uegnet til å fungere tilfredsstillende som barnepass. Dvs. at det faktisk for en del kan være behov for en bhg med såpass fleksible åpningstider som de har her.

Også enig, faren er dog at dette blir brukt også av foreldre som ikke har turnus fordi det er et tilbud..

Kanskje man kan regulere max-tiden i barnehagen heller enn åpningstiden?

Skrevet

Så ikke denne. Mener du at det er bare de med såkalte "vanlige" arbeidstider som skal kunne få barn?

Nei, jeg personlig mener at man velger få barn og derfor også må velge prioritere tid til dem og ikke velge ansvaret for barna i våken tilstand bort til de som jobber i barnehagen...

Men det er min mening - ikke poenget med tråden egentlig..

Jeg stiller spørsmål ved om det er slik gjengse oppfatninger er at det er greit at barna har ni og ti timer pr dag i barnehagen, kanskje til og med tolv eller tretten fordi mor og far må jobbe...

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med fleksibarnehager. Tidsrommet de er i barnehagen er mindre viktig. Men jeg synes 40 timer i uka i barnehage er altfor mye. Jeg ønsker ikke at barna mine skal ha så lange dager i barnehage. Det er fullstendig uaktuelt så lenge de er 1-2 år, og helst ikke så lange dager etter det heller. Som noen sa lenger opp, det er ikke greit at barn tilbringer mer tid i barnehagen enn voksne tilbringer på jobb. Jeg mener ikke at alle må være hjemmeværende til barna begynner på skolen, men jeg tror de aller fleste klarer å jobbe litt redusert slik at barna får kortere dager i barnehagen. For meg er i allefall mer tid med mine egne barn og mindre stress for dem (dvs ikke lange dager i barnehage) en klar prioritet.

Skrevet

Merkelig artikkeln, som surrer sammen kveldsåpen barnehage, makstid og hvor lenge barna er i barnehagen.

Vårt barn har kontrakt på 47 timer/full plass. Nå for tiden er han der vel sånn ca 35-40 timer i uka.

For øvrig mener jeg det må være helt legitimt å være forelder, jobbe full dag og ha barn i barnehage. For at jeg skal rekke det må barnet leveres 8.30 og hentes 16.30. Sånn er det bare.

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg personlig mener at man velger få barn og derfor også må velge prioritere tid til dem og ikke velge ansvaret for barna i våken tilstand bort til de som jobber i barnehagen...Men det er min mening - ikke poenget med tråden egentlig..

Jeg stiller spørsmål ved om det er slik gjengse oppfatninger er at det er greit at barna har ni og ti timer pr dag i barnehagen, kanskje til og med tolv eller tretten fordi mor og far må jobbe...

Men poenget med fleksitid er ikke at barna skal være lengst mulig i barnehagen, men at foreldre med "uvanlige" arbeidstider skal kunne ha barna i barnehage. Totalt sett blir vel antall timer barna har sammen med foreldrene det samme.

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener ikke at alle må være hjemmeværende til barna begynner på skolen, men jeg tror de aller fleste klarer å jobbe litt redusert slik at barna får kortere dager i barnehagen.

Alle småbarnsforeldre har dersom de ønsker det krav på å få redusert sin arbeidstid/stilling dersom de søker om det, det heter sågar; Arbeidstakerens ønsker skal oppfylles dersom dette ikke medfører vesentlig ulemper for arbeidsgiver. Ved uenighet mellom partene, kan tvisten bringes inn for tvisteløsningsnemnda som administreres av Direktoratet for arbeidstilsynet.

Både mor og far har rett til redusert arbeidstid dersom det er behov for det av vektige velferdsgrunner.

Som vektig velferdsgrunn regnes for eksempel småbarnsforeldres ønske om og behov for mer tid sammen med barna.

- dette finnes i brosjyren oom småbarnsforeldres rettigheter som fås på NAV, helsestasjonen etc, eller kan leses her;

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Veiledning%20og%20brosjyrer/2007/smaabarnsforeldres_rettigheter.pdf

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg mener at barnehage i små doser er bra for barna, da de får sosial trening og flere impulser, samt språktrening.

Men barnehager bør aldri være "avlastningshjem" for foreldre! Jeg mener egentlig, at hvis man skal få barn på en ansvarlig måte, bør man ha mulighet til å passe på ungen selv UTEN barnehage.

Barnehagen bør være et hjelpemiddel, ikke en løsning.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fleksibel åpningstid er jo noe helt annet enn at barna skal flytte hjemmefra og til barnehagen. Det er faktisk en mengde mennesker her i landet som jobber på andre tider enn fra 08-16, og det er jammen bra hvis barnehagene også kan brukes av folk som jobber skift.

Jeg synes det er flott at de har en barnehage på Gardermoen som faktisk er tilpasset at folk jobber turnus - jeg håper slikt kommer i helsevesenet også - da blir et mindre belastende for foreldre å jobbe turnus.

Som flere andre her skriver, så betyr ikke det at man har fullstidsplass i barnehagen det samme som at barna er der fra barnehagen åpner til den stenger. Da min yngste gikk i barnehagen, ble de fleste barna levert mellom 08-09 og hentet mellom 16-16.30.

Og tilslutt så må jeg bare si at jeg er litt lei av at argumentet: "Jeg kan jobbe redusert, så da kan alle andre det også" og "det er bare snakk om prioriteringer" kommer i løpet av de første 10 innleggene hver gang debatten om barn i barnehage kommer opp her på KG. Folk er forskjellige og har ulike forpliktelser og behov.

Endret av pøbelsara
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og tilslutt så må jeg bare si at jeg er litt lei av at argumentet: "Jeg kan jobbe redusert, så da kan alle andre det også" og "det er bare snakk om prioriteringer" kommer i løpet av de første 10 innleggene hver gang debatten om barn i barnehage kommer opp her på KG. Folk er forskjellige og har ulike forpliktelser og behov.

Hvis man har skaffet seg selv så store utgifter at man ikke klarer å jobber 1-2 timer mindre per dag for sine egne barns skyld, da lever man på kanten av stupet og er rimelig uansvarlig. Jeg er like lei av å høre om alle foreldrene som bedyrer at de ikke under noen omstendigheter har muligheter for å jobbe mindre enn 100%. Ja, vi har ulike forpliktelser og behov, men hvis ens forpliktelser og behov går ut på å jobbe så mye burde man kanskje revurdert dette med barn. Barns behov skal komme foran ens egne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...