Gjest Snart gift Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Hei jeg skal gifte meg snart og lurer på når jeg mister overgangstønaden som jeg har nå. Har hørt forskjellig av flere. Bla at man beholder rettighetene til ett år etter, noen sier ut året du er i andre sier 3-6 mnd mens noen sier til du sier ifra selv....? Men når jeg gifter meg og endrer navn og kommer til å stå oppført som "Fru Nordmann" på nav sine egne sider så burde vel nav kunne ta det automatisk? Hilsen undrende
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Du må melde fra med en gang - og endringen skal skje straks om man gifter seg. Det skulle egentlig bare mangle at man ikke fortsetter å får støtte når man ikke har behov for dette lenger. 3
Gjest snart gift Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Du må melde fra med en gang - og endringen skal skje straks om man gifter seg. Det skulle egentlig bare mangle at man ikke fortsetter å får støtte når man ikke har behov for dette lenger.
Gjest snart gift Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Jo enig i det, men samtidig vet jeg at noen stønader fortsetter en liten stund etterpå. Og lurte på om den var en av dem. Er du helt sikker på dette? vet at dersom man blir samboer så gjelder et jo et år etter, men om man ikke har bodd sammen før man gifter seg da?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Ingen stønader fortsetter den dagen du blir gift. Alle stønader fra NAV som enslig forsørger, dvs. ekstra barnetrygd, overgangsstønad og stønad til barnetilsyn stopper fra den måneden du gifter deg. I tillegg er din rett til skatteklasse 2 ikke gjeldene for hele det året du gifter deg, så pass på skatten. Det er en dato på høsten som er gjeldene, den får du av skatteetaten. Det eneste som fortsetter er barnebidrag, da det er foreldre og ikke steforeldre som har forsørgeransvar for felles barn. Dette under forutsetning av at det ikke er barnets far du gifter deg med selvfølgelig Da forsvinner alt.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Må legge til: Melder du ikke fra selv, så vil det uansett bli oppdaget. Og da må du betale tilbake og i verste fall bli anmeldt og dømt. Er du samboer mister du alle stønader etter 12 måneder, men beholder skatteklasse 2. Å få felles barn med ny samboer sidestilles som å gifte seg i denne sammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Men når jeg gifter meg og endrer navn og kommer til å stå oppført som "Fru Nordmann" på nav sine egne sider så burde vel nav kunne ta det automatisk? Hvor har du fått det fra at NAV får oppgitt at du er "fru". Ingen offentlige instanser i Norge bruker slike titler. Og navn kan man endre når som helst av en mengde ulike grunner, så ingen kan gjette seg til at du er gift ut i fra det. Du må som sagt si i fra -helst før vielsen- for å unngå at det blir oppfattet som du har forsøkt å unndra opplysninger.
Lizzee Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Sitert fra NAV: Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Hvorvidt man er gift eller "bare" samboer spiller ingen rolle. På søknadsskjemaet skal man fylle ut om man lever i et "ekteskapslignende" forhold og hvis ja, når man flyttet sammen, navn og fødselsnr til sambo/ektefelle. Jeg har kun erfaring med hva som skjer med ekstra barnetrygd når man går fra å være enslig til å bli samboer. Jeg beholdt den ekstra barnetrygden de første 12 mnd. jeg var sambo.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Ingen stønader fortsetter den dagen du blir gift. Alle stønader fra NAV som enslig forsørger, dvs. ekstra barnetrygd, overgangsstønad og stønad til barnetilsyn stopper fra den måneden du gifter deg. Tull!!! Stønadene stopper når man har bodd sammen med en ny i 12 av 18 måneder. Har ikke noe å si om man er gift eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har hatt samboer i over ett år, og de stønadene/godene jeg får er skatteklasse 2, tilskudd til barnetilsyn samt bidrag. Ekstra barnetrygd og overgangsstønad stoppet etter ett år. Jeg kontaktet NAV for å høre om ikke barnetilsynsstønaden skulle stoppe, men etter sigende har jeg krav på den til tross for samboer.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Tull!!! Stønadene stopper når man har bodd sammen med en ny i 12 av 18 måneder. Har ikke noe å si om man er gift eller ikke. Når du gifter deg mister du alle stønader. Det er FAKTA!! Kun samboere beholder stønaden i 1 år. Dette har jeg vært i gjennom. Gifter du deg eller får felles barn med samboer mister du stønaden fra den måneden det skjer.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 Riktig som Gjest over skriver. Du er selv pliktig å gi beskjed til nav og opplyse om giftemålet. Bare å ta en telefon og gi dem datoen for bryllupet. Jeg gjorde det den gangen jeg giftet meg og fikk veldig positiv tilbakemelding fordi jeg var ærlig. Men så fortsatte pengene å komme inn så to mnd etter bryllupet ringte jeg igjen og sa ifra. Saksbehandler sa da at siden jeg hadde gitt beskjed i god tid så var det en feil fra deres side. Han stoppet utbetalingen og jeg slapp å tilbakebetale, men så var jeg bare heldig som hadde en snill saksbehandler akkurat da. Lønner seg å være ærlig ovenfor nav.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 Når du gifter deg mister du alle stønader. Det er FAKTA!! Kun samboere beholder stønaden i 1 år. Dette har jeg vært i gjennom. Gifter du deg eller får felles barn med samboer mister du stønaden fra den måneden det skjer. Det er riktig. Ekteskap er mer formelt. Et samboerpar gis litt mer tid fordi det ikke er uvanlig at det kan bli slutt det første året. Ett eksempel på ekteskap: Er du en gift mann og dere har gått fra hverandre uten å ha ordnet opp med skilsmissepapirene, blir du også oppført som far hvis dere ikke er formelt skilt selv om du ikke er faren. Da kreves det gentester for å motbevise det selv om moren sier at det er en annen som er biologisk far. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #14 Skrevet 7. januar 2011 Jeg kontaktet NAV for å høre om ikke barnetilsynsstønaden skulle stoppe, men etter sigende har jeg krav på den til tross for samboer. Er dette sant? Da har jeg gått glipp av den stønaden i flere år nå..
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 Er dette sant? Da har jeg gått glipp av den stønaden i flere år nå.. Nei, det stemmer nok ikke. NAV gjorde en feil med meg. Jeg tok en telefon etter at jeg svarte i denne tråden, og det viste seg at de hadde gjort en feil ved saksbehandlingen... Jeg må betale tilbake... Men heldigvis bare et par måneder, men likevel
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 Nei, det stemmer nok ikke. NAV gjorde en feil med meg. Jeg tok en telefon etter at jeg svarte i denne tråden, og det viste seg at de hadde gjort en feil ved saksbehandlingen... Jeg må betale tilbake... Men heldigvis bare et par måneder, men likevel Oj, kjipt! Men bra du fant det ut før det gikk enda lengre tid da.
Gjest Mer Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har snakket med Nav, og fikk beskjed om vi gifter oss etter 1. november, får man beholde skatteklasse 2 det året...
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 Hei jeg skal gifte meg snart og lurer på når jeg mister overgangstønaden som jeg har nå. Har hørt forskjellig av flere. Bla at man beholder rettighetene til ett år etter, noen sier ut året du er i andre sier 3-6 mnd mens noen sier til du sier ifra selv....? Men når jeg gifter meg og endrer navn og kommer til å stå oppført som "Fru Nordmann" på nav sine egne sider så burde vel nav kunne ta det automatisk? Hilsen undrende Du blir ikke registrert som gift, selv om nav finner det ut etter par år pga sine revisorer. Jeg har snakket med Nav, og fikk beskjed om vi gifter oss etter 1. november, får man beholde skatteklasse 2 det året... Det er sannsynlig.
Gjest ken Skrevet 16. juli 2011 #19 Skrevet 16. juli 2011 noen som vet om man miaster AAP (arbeidsavklaringapengene fra nav når man gifter seg ? vet det at får man sosialstønad mister man det men AAP ?
Gjest ken Skrevet 16. juli 2011 #20 Skrevet 16. juli 2011 noen som vet om man miaster AAP (arbeidsavklaringapengene fra nav når man gifter seg ? vet det at får man sosialstønad mister man det men AAP holder på med utdanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå