padlejenta Skrevet 7. januar 2011 #1 Del Skrevet 7. januar 2011 Hei Vi sorterer og sorterer. Plast, glass og metall. Noen som vet, som i 100%, at det vi sorterer faktisk blir gjennvunnet og i tilfelle til hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. januar 2011 #2 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg vet, 100%, at ordningene er ulike fra kommune til kommune, og at det derfor er ulikt hva som blir gjenvunnet til hva. Gjennom jobben min har jeg hatt en del med avfallsbehandlingsanlegg å gjøre, så jeg har med egne øyne sett avfall bli til nye ressurser. Her jeg bor blir f.eks matavfall gjenvunnet til jord, og gassen som dannes av nedbrytning fanges opp og brukes som energi. Plastavfall blir noen steder til energi/fjernvarme (dvs brent) og andre steder blir plasten sendt videre til anlegg som smelter plasten slik at den blir nye plastprodukter. Matavfall blir også energigjenvunnet mange steder. Glass og metall får man jo ikke energi ut av, så dette blir til nye glass- og metallprodukter. Avgiftsordningen i Norge er slik at det ikke skal lønne seg å legge gjenvinnbare ting på deponi (søppelfylling). Det er dessuten ikke lov å legge nedbrytbart avfall på deponi pga metandannelse og fordi det er bedre ressursforvaltning å utnytte slikt avfall på andre måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå