kazcade Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har en sterilisert hannkatt på ca.4+ år. Han har bestandig vært veldig aktiv, men etter å ha lagt på seg i høst (mistenker ham for å snike mat fra nabokattene som får maten sin i garasjen) og å ha ligget pal hele vinteren og nektet å gå ut var det på tide med litt restriksjoner i matveien. Prøvde Iams kattemat for steriliserte og overvektige katter, men det ble han SÅ dårlig av. Kastet opp og hadde diare i hele uken han fikk det. Dermed måtte vi gå over til for for sensitiv mage igjen, og pus er frisk, men VELDIG sulten. Han går rundt og maser hele tiden, og sitter ved siden av matskålen sin og demonstrerer hele tiden mens vi er hjemme, bortsett fra den tiden han løper frem og tilbake og jamrer høylytt! Spørsmålet er; noen som har erfaring med litt lubben katt som har sensitiv mage? Er det noe jeg kan gi (fortype) som er snill mot magen og slankende?
Wombat Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Huff, det er et vanskelig problem når katten tror den dør av sult... Men har du tilgang til havet? Fisk er vel ganske sunt, de fleste katter elsker kokt fisk og jeg tror ikke de legger på seg av det heller? Eller ren tunfisk kanskje, men jeg ble plutselig usikker på om katter har lov til å spise tunfisk? :klø:
kazcade Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har prøvd med kokt fisk av typen frossen sei og torsk (ikke mye hav utafor døra dessverre) men pus nekter plent. Han er veldig sær i matveien og nekter plent å innta noe annet enn tørrfor. (bortsett fra potetgull med sweetchili-smak, og det får han ikke!)
Wombat Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har prøvd med kokt fisk av typen frossen sei og torsk (ikke mye hav utafor døra dessverre) men pus nekter plent. Han er veldig sær i matveien og nekter plent å innta noe annet enn tørrfor. (bortsett fra potetgull med sweetchili-smak, og det får han ikke!) Har fisken vært lunken først? Mange katter liker ikke kald mat rett fra kjøleskapet og foretrekker derfor tørrfor som lukter bedre
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Når fikk katten ormekur sist? Tror absolutt dette kan ha noe med saken å gjøre..
MissMas Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Om katten får i seg det den trenger og er frisk (bortsett fra overvekten) når du fôrer på det du gjør, er det nok ingen fare. Skjønner at det kan være vanskelig å høre at katten er sulten, men den trenger nok å slanke seg. Har selv en som er SÅÅÅÅÅ masete, selvom hun har tilgang på tørrfôr hele tiden og får våtfôr stadig vekk. Og kyllingfiletgodbiter. Kyllingfiletgodbiter var forresten en slager! Og som det er skrevet over: Ormkur ja. Gi 4 ganger i året hvis du har utekatt. Endret 7. januar 2011 av MissMas
Wombat Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Problemet til TS her er jo at når katten er sulten så drar den andre steder og skaffer seg mat og dermed legger den på seg mer, man kan ikke kontrollere kattens inntak av mat på samme måte som med en innekatt eller en hund, så jeg skjønner godt at TS syns dette er et problem
MissMas Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Hehe, sånn er det faktisk å ha utekatt. Det eneste man kan gjøre er å snakke med naboen om det og håpe at h*n er så grei at h*n begynner å mate kattene sine et sted der TS sin katt ikke får tak i mat. Jeg har selv en utekatt, og hun er feit, men hun eter så mye mus og fugler i tillegg til alt hun får her, så det er ikke så rart.
kazcade Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Orm tror jeg ikke det er, gir kur hver 3.måned, siste gang var ca. en måned siden nå. Jeg har prøvd å gi fisk når den er nykokt, og bare nettopp passe nedkjølt, men intet hell der dessverre. Litt kylling kan han spise, men bare så lenge han håndmates veldig små biter, legger jeg bitene i matskålen "graver" han bare over dem. (sleiping!) Er bare litt i beit, og det er vel nesten mer for min egen del jeg prøver å finne noe alternativ, jeg får snart gnagsår i ørene av all masingen. Men kanskje det gir seg etterhvert? Krymper magesekken til katter når de får mindre mat over en lengre periode? Isåfall er det jo mulig han slutter å mase om jeg holder ut en måneds tid til! Angående det med "forstjeling" hos naboer så er det ikke et problem akkurat nå siden han knapt har vært utenfor døra siden oktober, og slik forsetter det nok frem til vi ser plussgrader her...Derfor er dette et perfekt tidspunkt for slankekur ettersom jeg har god kontroll over matinntaket hans! Endret 7. januar 2011 av kazcade
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Heisann Hvordan gjorde du når du byttet tørrforet? Hun ene av mine små har også sensitiv mage, så når jeg bytter tørrfor må jeg blande det gamle med det nye for å fase det inn, om du skjønner. Bytter jeg tvert blir det diare med glattbarbert pus som resultat (hun er selvfølgelig langhåret.... ) Ellers er det ikke alltid slankefor er tingen. Dyrlegen ba meg slanke en av mine med slankefor, men katten la på seg iløpet av de tre ukene hun fikk dette foret. Jepp, nemlig, hun la på seg av slankeforet.... Tilbake på det vanlige foret mistet hun vekten igjen. Og jeg fulgte foranvisningene (med mengde), så det var ikke det som var problemet. Og katten var like aktiv (eller inaktiv, etter hvordan man ser det) gjennom hele greia. Hvordan gjør du det med mating? Porsjonerer du ut foret, eller får han alt han skal ha iløpet av dagen på én gang? Hun litt runde mi var også fæl på å hyle fra hun begynte å se bunnen av matskåla. Husker ikke hvor lang tid det tok, men hun sluttet med det etterhvert da. Nå er det bare hyling hvis det er flere timer siden hver lille smule ble spist
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Min kastrerte hannkatt er også slik. Han vil gjerne spise hele tiden. Jeg setter ut mat 3-4 ganger istedet, så får han spise når det er mat. Jeg skal ikke ha en feit, usunn katt med helseplager.
Pastill Skrevet 7. januar 2011 #12 Skrevet 7. januar 2011 For variasjonens del: Du kan prøve å gi mager cottage cheese eller kokt egg, dette tolereres ofte fint av selv de kattene som har sensitiv mage. Hva med mager hvitost eller mager skinke, har du prøvd det? Hva med mosjon? Du kan for eksempel legge mat inn i en spesiell ball som han skal trille rundt på gulvet for å få bitene ut. Du har kanskje sett en sånn ball i en dyrebutikk? Billigversjonen er å legge tørrfôret/osten/skinken inn i en tom plastflaske som han så skal daske rundt på for å få maten ut. Pastill
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #13 Skrevet 7. januar 2011 Mager skinke inneholder for mye salt for en katt. Men du kan prøve å gi pus oppmerksomhet og gi den en teskje vom hundemat to ganger daglig. Nå kommer snart vom også til katter, men det er ikke farlig å gi litt vom til en katt, evt blande med litt tørrfor. Men gjør det til faste tider. Ellers overser du maset. Vom med laks er ikke fetende. Hills er også et for som du kan velge. Så lenge du vet at katten får i seg alle næringstoffene den trenger er alt ok. Maser den mye, kan du gi den kokt usaltet ris. Da forstår den at du ikke gir etter for litt mas. Velger den å spise risen, må du kanskje slutte med det eller porsjonere ut slik at du kan holde rede på hva den spiser og vekten. Høres ut som du har en klok katt i alle fall. Fortell hvordan det går, er interessant problem.
Pastill Skrevet 7. januar 2011 #14 Skrevet 7. januar 2011 Mager skinke inneholder for mye salt for en katt. Det er sant, og det gjelder også vanlig hvitost! Derfor er det et spørsmål om hvor mye du gir, akkurat som med risen - som katter heller ikke skal ha for mye av, fordi de er karnivore og dermed blir feilernærte. Litt mager skinke er nam nam for pus Pastill
Platina Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 Gå til en dyrebutikk og sjekk ut Royal Canin. Er kjempe bra produkter til hunder, og vet de også har endel til katter. Blir ikke overrasket om det finnes et Royal Canin produkt for katten din. Det eneste er at fôret kanskje er litt dyrt.
*Ariel* Skrevet 7. januar 2011 #16 Skrevet 7. januar 2011 Royal Canin er det eneste vår russer vil ha. Har prøvd litt ulike typer, men har til slutt funnet en som funker. Det finnes en tykk brosjyre som forklarer godt alle typene. Er jo forsåvidt dyrt, men veldig drøyt, så man trenger ikke kjøpe så ofte, tror det egentlig svarer seg.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 snakk med dyrlegen om Hill's m/d til katt. Dette innholder mer protein og mindre karbohydrater (litt som lavkarbo til katter) mer protein - mindre sult for stakkars liten lubben pus ;-)
kazcade Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 8. januar 2011 Takk for tips alle sammen! Jeg skal prøve forskjellige ting, èn av gangen , og se om jeg kan få ham til å evt spise litt for å få slutt på maset! Men jeg bør nok være litt forsiktig en stund siden han bare har vært ordentlig i form igjen noen dager nå. Heisann Hvordan gjorde du når du byttet tørrforet? Hun ene av mine små har også sensitiv mage, så når jeg bytter tørrfor må jeg blande det gamle med det nye for å fase det inn, om du skjønner. Bytter jeg tvert blir det diare med glattbarbert pus som resultat (hun er selvfølgelig langhåret.... ) Hvordan gjør du det med mating? Porsjonerer du ut foret, eller får han alt han skal ha iløpet av dagen på én gang? Når jeg byttet til slankefor ble det litt blanding av hans gamle (brukte Iams Adult som han tåler og elsker), og det gikk bra mange dager, men så gikk det over i oppkast og diare etter noen dager på ren slankekost. Han får porsjoner; 3 om dagen til faste tidspunkt, får han alt på en gang spiser han til han triller over... For variasjonens del: Du kan prøve å gi mager cottage cheese eller kokt egg, dette tolereres ofte fint av selv de kattene som har sensitiv mage. Hva med mager hvitost eller mager skinke, har du prøvd det? Hva med mosjon? Du kan for eksempel legge mat inn i en spesiell ball som han skal trille rundt på gulvet for å få bitene ut. Du har kanskje sett en sånn ball i en dyrebutikk? Billigversjonen er å legge tørrfôret/osten/skinken inn i en tom plastflaske som han så skal daske rundt på for å få maten ut. Pastill Jeg skal prøve litt av den alternative maten som foreslås, som ris og cottage cheese, men som sagt er han ekstremt sær i matveien og spiser aldri fisk, kjøtt (utenom kyllingbiter som håndmates), ost eller noe annet. Mosjon kan du tro jeg har prøvd på, men dyret er sært på mer enn en måte; selv etter veldig mye engasjement fra min side er responsen begrenset til at han ruller rundt på gulvet og vifter litt dovent med en labb....Han er omplassert til meg i voksen alder, og noe sier meg at de som hadde ham som kattunge kanskje ikke var så interesserte i å leke, han ser på meg som om jeg har tørnet når jeg løper rundt i stua med en katteleke på slep! Men du kan prøve å gi pus oppmerksomhet og gi den en teskje vom hundemat to ganger daglig. Nå kommer snart vom også til katter, men det er ikke farlig å gi litt vom til en katt, evt blande med litt tørrfor. Men gjør det til faste tider. Ellers overser du maset. Vom med laks er ikke fetende. Takk for tips, har en søster som gir vom til hunden av og til, så jeg skal be om smaksprøve!
Gjest Lille-pus Skrevet 8. januar 2011 #19 Skrevet 8. januar 2011 (endret) For å ta dette skikkelig seriøst, - sensibel mave og hele pakken med "lettere lubben" pusegutt Ja, det er mye særdeles bra, og god kattemat i dyrebutikker. Men, med hans sensible fordøyelse så ville jeg nok sjekket litt med vetrinæren også Vet bl.a. at Royal Canin har, som del av sitt vetrinær diett utvalg høyprotein vektreduksjon-for Men, dette er altså ikke noe som selges over disk i en dyrebutikk. Ta en rask telefon til vet'en som du og pusegutten bruker, og hør med henne/ham hva som foreslås (vet'en kjenner jo også den sensible fordøyelsen hos pusegutten, - antar jeg). Ved forskifte så gjør dette laaangsomt ved å blande litt av nyforet opp i gammelforet, litt mer nyfor etterhvert. Bruk gjerne rundt en måned på et forskifte Endret 8. januar 2011 av Lille-pus
Tabris Skrevet 8. januar 2011 #20 Skrevet 8. januar 2011 Hvor mange ganger om dagen får katten mat? De har jo et annet spisemønster enn hunder, og spiser helst små måltider (ofte ca en musestørrelse) mange ganger i løpet av dagen, i stedet for en til to store måltider som hunder gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå