Xaphan Skrevet 7. januar 2011 #1 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har planer om å flytte ting England i høst for å studere. Da jeg googlet temaet kom jeg inn på en tråd herfra hvor dere diskuterte Across the pond, og så at mange av dere hadde planer om å studere der. Så da lurer jeg på hva dere syns om opplevelsen? Var det verdt det? Er studiene som dere så for dere, eller ble dere skuffet? Dro/drar dere ofte hjem eller er det bare til jul og lignende? Vil egentlig høre det meste av erfaringer dere har med dette. Jeg er spent, men også ganske nervøs for å flytte til et fremmed land helt alene. Jeg skal forresten studere Creative Writing og søker gjennom Across The Pond.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har planer om å flytte ting England i høst for å studere. Da jeg googlet temaet kom jeg inn på en tråd herfra hvor dere diskuterte Across the pond, og så at mange av dere hadde planer om å studere der. Så da lurer jeg på hva dere syns om opplevelsen? Var det verdt det? Er studiene som dere så for dere, eller ble dere skuffet? Dro/drar dere ofte hjem eller er det bare til jul og lignende? Vil egentlig høre det meste av erfaringer dere har med dette. Jeg er spent, men også ganske nervøs for å flytte til et fremmed land helt alene. Jeg skal forresten studere Creative Writing og søker gjennom Across The Pond. Jeg studerte tre år i England og synes absolutt det var verdt det. Jeg gikk kunstfag på en skole i Kent, ca 50 minutter sørøst for London. Første året bodde jeg i "halls" (studenthjem), jeg hadde flaks for de var ganske nybygde på skolen min, standarden var grei, jeg hadde eget bad og soverom og delte kjøkken/oppholdsrom med fem andre jenter. Andre og tredje året leide jeg et rekkehus sammen med fire jenter fra klassen min, noe som fungerte veldig bra. Vi var tre briter, en finne og en nordmann under samme tak, veldig internasjonalt:-) Siden jeg var utenlandsstudent kunne jeg bodd i "halls" alle tre årene, men mitt inntrykk var vel at de fleste flyttet ut og jeg er veldig glad at jeg gjorde det. Følte meg liksom litt mer integrert blant lokalbefolkningen når jeg flyttet inn i et helt vanlig nabolag. Studiene var veldig bra, flinke lærere, bra utstyr på skolen og jeg lærte virkelig masse. Jeg fikk etter tre år min BA(Hons) grad med gode karakterer og selv om jeg ikke jobber direkte med det jeg studerte i dag angrer jeg ikke et sekund på at jeg dro. Jeg var hjemme i juleferien, påsken og sommerferien. Da jobbet jeg stort sett så mye som mulig, det er ikke billig å studere i England. Alt i alt vil jeg si jeg er glad jeg dro. Jeg traff mange flotte mennesker, lærte masse både faglig og ikke minst at jeg vokste veldig som person. Jeg har aldri følt meg så ensom som da jeg satt alene på rommet mitt første kvelden etter at foreldrene mine dro tilbake til Norge, men det ga seg så fort jeg kom igang med skolen og ble kjent med folk. Lykke til:-D
Xaphan Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2011 Tusen takk for langt svar, nå kjenner jeg at jeg gleder meg enda mer til å flytte!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Deilig å oppleve verden utenfor Norge syntes jeg. Bare oppleve andre impulser og miljøer.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Tja... jeg studerer illustrasjon, og er ikke spesiellt fornøyd med min skole i england. Ikke like bra som den skolen jeg gikk på i Norge iallefall. Tipper det varier mye ettersom hvilken skole du søker inn på. Så gjør litt research og finn en skole som er bra innen det faget du studerer! At skolen er høyt rangert betyr ikke nødvendigvis at de er flinke på det du ønsker å studere. Ellers så er det ganske lett å finne hybel. Min vennegjeng fant hybel dagen etter at vi kom til England (og da hadde vi ikke gjort noen avtale på forhånd). Ikke like bra standard som i Norge, men egentlig bedre enn forventet. Billig mat, billig å reise rundt (tog, buss), folkene er hyggelige men kanskje litt vanskelig å bli kjent med. Min skoles konservative, "stive" og gå-rundt-grøten læremetoder har vært en liten utfordring for meg som liker å være kreativ. Jeg har aldri tegnet så lite i mitt liv som da jeg begynte å studere her, og det er nok derfor jeg er misfornøyd og vurderer å slutte. Men selv om jeg er misfornøyd med skolen, så angrer jeg overhodet ikke på at jeg gikk her. Jeg har fått nye impulser, blitt visere og smartere og opplevd litt av hvert.
Lipstick Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Hm, abonnerer på denne siden jeg er i samme situasjon:) Jeg skal også bli student i UK til høsten, og har foreløpig kommet inn på 2 av 5 universiteter, mon tro om jeg får tilbud fra de tre siste også. Er veldig spent, og klarer knapt å vente med planleggingen!
Gjest Heloise Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Åh, herlig, så heldige dere er Dette er en drøm for meg, som jeg er redd jeg aldri vil oppleve (alder, jobb, økonomi, har ikke VGS osv...). Følger denne da jeg vil lese deres erfaringer
Gjest idakaroline Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Vil følge med på denne tråden her jeg også
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #10 Skrevet 16. januar 2011 Jeg og har lyst å studere Creative Writing. Så litt på sidene til Across the pond også, har du valgt en spesiell skole? Mitt eneste problem er at jeg ikke ønsker en bachelor i faget, jeg vil bare studere ett år eller to til(har bachelor i øk/ad nå). Men jeg kan jo alltids søke også hoppe av etter et år. Mvh Ina
Xaphan Skrevet 16. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2011 Jeg tror jeg kommer til å søke på disse fem: Middlesex - Creative and media writing Lancaster - English Literature, Creative Writing and Practice Falmouth - English with creative writing East Anglia - Creative writing with English literature Essex - Creative Writing Så får jeg se hvilke jeg eventuelt kommer inn på Det er vel mulig å bare hoppe av ja, om du ikke vil ha en bachelor, men da går du jo glipp av mye spennende læring som kommer de to andre årene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå