Attila Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Jeg og samboereren vurderer å kjøpe kaffemaskin, men vet ikke hvilken vi skal velge. Hadde bestemt oss for Nespresso Citz&Milk, men så oppdaget vi Dolce Gusto.. Den har jo flere varianter med sjokolade, iste, mokka osv. Men Nespressoen ser jo mye bedre ut! Noen med erfaring? Jeg liker bare kaffe mokka da, samboeren drkker det meste.. Så hvor enkelt er det å lage mokka med Nespressoen, og hvor god er mokkaen til Dolce Gusto?
Snuskepuz1 Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Jeg og samboereren vurderer å kjøpe kaffemaskin, men vet ikke hvilken vi skal velge. Hadde bestemt oss for Nespresso Citz&Milk, men så oppdaget vi Dolce Gusto.. Den har jo flere varianter med sjokolade, iste, mokka osv. Men Nespressoen ser jo mye bedre ut! Noen med erfaring? Jeg liker bare kaffe mokka da, samboeren drkker det meste.. Så hvor enkelt er det å lage mokka med Nespressoen, og hvor god er mokkaen til Dolce Gusto? Nespressoen er den beste Dolce gusto er "oppskrytt"
Gjest Kim Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hvis jeg ikke tar feil, så er Dolche Gusto. Nespresso sitt billigmerke. Begge er selvfølgelig bare tull og koster det hvite ut av øynene i bruk pr. kapsel. Samt at kaffen ikke er noe særlig å snakke om, spesielt hvis du ønsker å lage melke drikker som latte, cortado, cappuchino osv. Nespresso og DG eies jo begge av Nestlè, som er et multinasjonalt selskap jeg ikke har særlig høye tanker om. Kjøp heller f.eks en Rancilio Silva og en god kvern. Da kan du lage hva du vil med langt høyere kvalitet og til langt lavere pris pr espresso. Maskinen bruker proffstandard 58mm portafiltere, det er derfor lett å skaffe enkle, dobble og tripple baskets, samt nakene portafiltere. Alt dette betyr at du kan skreddersy oppsettet etter din smak og dine preferanser. Det finnes selvfølgelig andre tilsvarende gode maskiner fra f.eks Giotto og Isomac m.fl Selv bruker jeg en Isomac Zaffiro med en Mazzer Mini E kvern. kaffen jeg lager med dette oppsettet blir utrolig tett opptil det man kan få til med en komersiell kaffemaskin av typen som brukes på kaffebarer. Endret 6. januar 2011 av Kim
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Det er nå merkelig at alle som spør om råd på kaffemskinenkjøp her på kg skal bli overøkst av idioter som er helt anti kaffemskainenr og heller vil ha folk til å kjøpe kvern og presse!! Alvorlig talt, kan dere ikke svare på det folk spør om er det bedre å holde munn! TS, jeg har vært gjennom samme vurderingen selv, og har smakt på kaffe fra både senseo, dolce gusto og nespresso, og har nå bestemt meg for å kjøpe dg. Syns kaffen smaker godt, og liker at de selger kapslene på butikken. Skal kjøpe den i morgen, og elsker tanken på å kunne trykke på en knapp og så er det ferdig en god kopp kaffe! 1
Gjest Kim Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det er nå merkelig at alle som spør om råd på kaffemskinenkjøp her på kg skal bli overøkst av idioter som er helt anti kaffemskainenr og heller vil ha folk til å kjøpe kvern og presse!! Alvorlig talt, kan dere ikke svare på det folk spør om er det bedre å holde munn! TS, jeg har vært gjennom samme vurderingen selv, og har smakt på kaffe fra både senseo, dolce gusto og nespresso, og har nå bestemt meg for å kjøpe dg. Syns kaffen smaker godt, og liker at de selger kapslene på butikken. Skal kjøpe den i morgen, og elsker tanken på å kunne trykke på en knapp og så er det ferdig en god kopp kaffe! Holde munn? Hvis du skal ta den tonen, så får jeg kalde en spade en spade å si at du synes Nespresso o.l er bra fordi du ikke vet bedre. Jeg har jobbet som bartender, kokk og barista i rundt 10 år og kan lage skikkelig kaffe. Jeg også jobbet på bla. Thon og Choice hotels som begge har avtaler med Nespresso, så jeg har god erfaring med Nespresso sine "proffmaskiner" og har hatt muligheten til å gjøre direkte sammenligning mellom vanlig espresso og nespresso. Det er milevis forskjell mellom et godt ekstrahert espressoshot og et Nespressoshot. Som jeg også nevnte, så er det spesielt når det kommer til melkedrikker som cappuchino, latte osv. at forskjellene blir så åpenbare at nespresso og lignende systemer ikke kan skjule sin totale underlegenhet. Det er vanskelig å finne gode klipp på youtube om cappuchino på Nespresso, dette er det beste jeg fant: Dette er en skikkelig cappuchino med riktig microfoamtekstur: Klippene over trenger vel egentlig ingen vidre komentar, det er åpenbart hva som er riktig og hva som er en elendig etterligning. Nespresso har pr. dags dato 16 kaffeblandinger. det høres kanskje mye ut, men når du ser hvor mange forskjellige kaffeblandinger som kan skaffes i løpet av året fra f.eks supremeroastworks, Tim Wendelboe og mange, mange, mange fler, så blekner nespresso sine 16 kjipe varianter i sammenligning. Med en pris pr. shot på i overkant av 3 kroner, så er nespresso også dyrt. Å få en bra espresso med et manuel maskin og grinder oppsett er ikke så vanskelig. kjøper man maskin og kvern samme sted får man som oftest hjelp med oppsett og tips og råd for å tweake/fininnstille oppsettet til dine preferanser. Å steame melk krever litt øvelse, men etter et par liter så klarer de fleste å få til akseptabelt skum. Perfekt microfoam for å lage latteart krever endel mere øvelse, men er fullt mulig å få til på hjemmemaskiner som Isomac, Rancilio o.l Som nevnt så kan man kjøpe enkle 7gr, dobble 14gr eller tripple 18gr baskets, slik at man kan skreddersy styrken/ekstraheringen. man får også nakene portafiltere Som gir deg enda bedre kontroll på ekstraheringen og minimerer metallkontakten, slik at du får en enda søtere om mere sirupete espresso. Folk får velge selv hva de kjøper, men jeg mener at trådstarter ihvertfall bør kunne gjøre et informert valg og være klar over at det er vesentlige kvalitetsforskjeller på de to konseptene. At et Manuellt oppsett kanskje har en noe høyere innkjøpspris balanseres fort ut når man faktorer inn prisen på selve espressoen/kapslene. Endret 7. januar 2011 av Kim
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Du trenger ikke belære Kim, jeg har jobbet som barista i 6 år, men sluttet for fem år siden, og oppdaget hvilket vanvittig kaffesnobberi som innhyller kaffebarer og miljøet rundt. En kapselmaskin skal ikke være en erstatning for en profesjonell maskin til 100 000 eller en fancy hjemmemaskin til 7-8 000, det skal være en maskin som kan gi en kopp kaffe raskt og effektivt, og som skal smake godt hos den som drikker den, ikke det snevre, besserwisser baristamiljøet. Jeg har siden jeg sluttet med kaffe til dagen blitt ekstremt opptatt av te, men selv om jeg ikke er superbegeistret for gul Lipton posete, så betyr ikke det at ikke andre kan drikke og nyte denne teen og være godt fornøyd. Og da overtaler jeg faktisk ikke folk som ønsker å kjøpe Lipton gul til å si at nei, det er ikke godt nok, du må kjøpe noe helt annet enn det du ville fordi det syns JEG er bra. Så derfor, svar på det folk spør om, eller la være å svare. 3
Gjest Kim Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Du trenger ikke belære Kim, jeg har jobbet som barista i 6 år, men sluttet for fem år siden, og oppdaget hvilket vanvittig kaffesnobberi som innhyller kaffebarer og miljøet rundt. En kapselmaskin skal ikke være en erstatning for en profesjonell maskin til 100 000 eller en fancy hjemmemaskin til 7-8 000, det skal være en maskin som kan gi en kopp kaffe raskt og effektivt, og som skal smake godt hos den som drikker den, ikke det snevre, besserwisser baristamiljøet. Jeg har siden jeg sluttet med kaffe til dagen blitt ekstremt opptatt av te, men selv om jeg ikke er superbegeistret for gul Lipton posete, så betyr ikke det at ikke andre kan drikke og nyte denne teen og være godt fornøyd. Og da overtaler jeg faktisk ikke folk som ønsker å kjøpe Lipton gul til å si at nei, det er ikke godt nok, du må kjøpe noe helt annet enn det du ville fordi det syns JEG er bra. Så derfor, svar på det folk spør om, eller la være å svare. Vel det må du gjærne synes. Hvis jeg skal spise eller drikke noe, så ønsker jeg at det smaker godt. Noen kroners forskjell synes jeg ikke gjør så mye. Vi er selvfølgelig forskjellige og noen mener jo genuint at pizza grandiosa smaker godt - sågar at det er den beste pizzaen. I min verden kvalifiserer ikke slikt som grandiosa engang til menneskeføde. Kaffesnobberi? Jobber du med noe, så blir du som oftest over gjennomsnittet opptatt av hva du driver med, har vel ikke så mye med snobberi å gjøre, bare det faktum at man er interessert - noe som er en god ting spør du meg. folk som har interesse og brenner for jobben er som oftes flinkere enn not a care in the world slabbedasker. Jeg synes det er på plass å opplyse trådstarter om nespresso sin mangel på fotreffelighet og at hvis det er slik at man er glad i f.eks kaffe mocca, så blir ikke den veldig god på en Nespresso eller tilsvarende maskin pga. det dårlige melkeskummet. Jeg TVINGER ingen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Du trenger ikke belære Kim, jeg har jobbet som barista i 6 år, men sluttet for fem år siden, og oppdaget hvilket vanvittig kaffesnobberi som innhyller kaffebarer og miljøet rundt. En kapselmaskin skal ikke være en erstatning for en profesjonell maskin til 100 000 eller en fancy hjemmemaskin til 7-8 000, det skal være en maskin som kan gi en kopp kaffe raskt og effektivt, og som skal smake godt hos den som drikker den, ikke det snevre, besserwisser baristamiljøet. Jeg har siden jeg sluttet med kaffe til dagen blitt ekstremt opptatt av te, men selv om jeg ikke er superbegeistret for gul Lipton posete, så betyr ikke det at ikke andre kan drikke og nyte denne teen og være godt fornøyd. Og da overtaler jeg faktisk ikke folk som ønsker å kjøpe Lipton gul til å si at nei, det er ikke godt nok, du må kjøpe noe helt annet enn det du ville fordi det syns JEG er bra. Så derfor, svar på det folk spør om, eller la være å svare. Jeg er faktisk enig med deg, AB. Av og til er det bare en nespressomaskin folk vil ha, og det er greit for meg. Det krever kunnskap, litt mer tid og ikke minst ganske stor interesse dersom man for eksempel skal skaffe seg en Rancilio Silvia til daglig kaffelaging. Imidlertid har Kim rett i én ting, og det er at smaken på en Nespressokaffe på langt nær kan sammenlignes med en kaffe fra en skikkelig maskin! Men som sagt, det er ikke alltid det er det viktigste - ofte dreier det seg om enkelhet, forbrukervennlighet osv. (Likevel - jeg ville aldri byttet min Rancilio med en Nespresso, altså. Og lever godt med å bli kalt for snobb. )
Karmosin Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg har ikke samvittighet til å ikke nevne frampå om Aeropress i alle tråder hvor folk ønsker seg kapselmaskin. Hvis man virkelig vil begrense seg til å stappe en liten ting fra et smalt utvalg inn i en maskin å få kaffe ut, kjøp i det minste en Senseo eller en annen type maskin som tar biologisk nedbrytbare kaffepads. Til Senseo kan man også kjøpe en Coffee Duck så man kan bruke annen kaffe enn Friele. Endret 7. januar 2011 av Karmosin
hkarls1 Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Jeg og min samboer fikk Dolce Gusto Circulo til jul og er kjempefornøyde. Nå skal det sies at ingen av oss drikker mye kaffe, men vi liker at den er så allsidig som den er. Jeg tar meg gjerne en cappuchino i ny og ned og samboeren liker kakaoen. Min mening er vel at Nespressomaskinene er mest for de som er veldig glad i kaffe, mens Dolce Gusto maskinene er litt mer for alle da det finnes flere ulike kapsler for den
gullhjerte Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Man kan også få kjøpt en CoffeeDuck til Nespresso, uten at jeg har prøvd det selv. Jeg har en Nespressomaskin, Citiz&Milk, og er veldig fornøyd. Kaffen koster 3-4 kr, og med mitt beskjedne forbruk byr dette på svært få problemer for min del. Hadde tidligere en manuell espressomaskin jeg hadde fått i gave, men den skjønte jeg ikke oppned på, den var altfor komplisert for meg - og jeg var ikke interessert i å sette meg inn i den heller. Jeg er ikke kresen nok på kaffen til å ønske å bruke noe særlig tid på å lage meg en kopp Og det virker som det er mange i Norge som er enig med meg, kapselmaskiner er jo utsolgt overalt nå omtrent
Henkie Skrevet 8. januar 2011 #12 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Kapselmaskiner er kaffeverdenens Grandiosa. Kjapt, enkelt og greit...men kjedelig sammenliknet med real stuff. Men; Grandiosa selger jo bra da, og det samme gjør kapselmaskiner, så folk flest er vel ikke så kresne da, tenker jeg :-) Hjemme har vi kaffemaskin med kvern, og er svært fornøyde med det. På jobb har vi Nespresso, og det er et helt ok alternativ. Mye bedre enn pulverkaffe. Endret 8. januar 2011 av Henkie
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #13 Skrevet 8. januar 2011 Vi har Dolce Gusto og er svært fornøyd med den! Kakaoen er knallgod og kaffen smaker godt i min munn i alle fall. Har bestilt istekapsler i posten, og gleder med til de kommer
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #14 Skrevet 17. november 2013 Hehe her gikk det hett til. Jeg mener at om man skal ha en bra kaffemaskin så bør man over ca 3000 kr for å få en maskin med god kvalitet. Selvfølgelig så får man en bedre maskin jo mer man spanderer. Personlig så liker jeg å drikke cafe latte, og når jeg vil ha en latte då skal det være fint og mykt skum og det skal smake kaffe om latten. Akkurat per i dag bruker jeg en elektra casa a leva som jeg mener er en meget bra maskin for å lage gode lattes med pga steameren holder meget bra kvalitet. Vurderer å kjøpe en betydelig dyrere maskin, en Alex duetto, men har ikke bestemt meg ennå. For øvrig så finner dere en masse gode kaffemaskiner her http://www.espresso-maskiner.no/kaffemaskiner.html Sen skal man jo ikke stikke under stol med at kvaliteten på kaffen og kvernen har mye å si for hvilken kvalitet du får på kaffen. Eller for å si det sånn... uten bra kaffebønner og med en dårlig kvern spiller det liten rolle om du har en supermaskin fra kees vander western som produserer det som normalt kalles verdens beste kaffemaskin. mvh Anonymous poster hash: 53f93...225
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #15 Skrevet 17. november 2013 TS har sikkert kjøpt kaffemaskin for lenge siden, så hva er vitsen med å dra opp tråden nå? ^^ Anonymous poster hash: 61f25...f21 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #16 Skrevet 18. november 2013 Vi valgte Senseo -det er ekte kaffe inni paden (ikke essens) -den kan hives i komposten, og er derfor mye mer miljøvennlig enn kapselene -lavere pris pr kopp enn kapsel-kaffen Nå er vi imidlertid i tenkeboksen på en maskin som kverner kaffen. Fremdeles tenker vi helautomatisk, enkle mennesker som vi er Anonymous poster hash: 38e4c...8ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå