Gå til innhold

Foreldrepenger, fedrekvote.... ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde jeg var ganske smart jeg, helt til jeg satte meg ned på nav.no. Følte formelig IQ-poengene ble sugd ut av meg etterhvert som jeg leste. Kanskje jeg bare kan skylde på graviditeten. Er jo litt sliten i dag. Men kanskje noen kloke KG-lesere vet råd?`

Vi venter barn i april, og tenker å ta 46 eller 56 uker permisjon (har ikke bestemt dekningsgrad) og så supplere med ulønnet permisjon frem til august. Planen er at jeg skal ta et års tid først, og pappa resten (fedrekvote + ulønnet). Ganske enkelt, trodde vi. Men - når kan pappa senest ta ut fedrekvoten? Hvis vi velger 46 uker med full lønn, og utsetter med mine fem ukers ferie, blir det da bare 41 uker på meg? Eller kan han ta den senere? Utsette med sin ferie kanskje (det hjelper vel ikke meg?)?

....anyone....?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg var ganske smart jeg, helt til jeg satte meg ned på nav.no. Følte formelig IQ-poengene ble sugd ut av meg etterhvert som jeg leste. Kanskje jeg bare kan skylde på graviditeten. Er jo litt sliten i dag. Men kanskje noen kloke KG-lesere vet råd?`

Vi venter barn i april, og tenker å ta 46 eller 56 uker permisjon (har ikke bestemt dekningsgrad) og så supplere med ulønnet permisjon frem til august. Planen er at jeg skal ta et års tid først, og pappa resten (fedrekvote + ulønnet). Ganske enkelt, trodde vi. Men - når kan pappa senest ta ut fedrekvoten? Hvis vi velger 46 uker med full lønn, og utsetter med mine fem ukers ferie, blir det da bare 41 uker på meg? Eller kan han ta den senere? Utsette med sin ferie kanskje (det hjelper vel ikke meg?)?

....anyone....?

jeg lurte på det samme, og svaret var:

ta en prat med NAV du, de kan jobben sin

Skrevet

jeg lurte på det samme, og svaret var:

ta en prat med NAV du, de kan jobben sin

Det er dessverre ikke min erfaring ;).

Skrevet (endret)

Fedrekvoten må vel tas ut innen tre år eller noe sånn? :klø: Det er vel ihvertfall ikke sånn at det er noen umiddelbar kjempehast.

Du kan maks ta 36/46 uker, og pappan har krav på minimum sine 10 uker. Dette betyr at du kan ta opptil 36/46 + 5 uker og pappan sine minimum 10 + 4/5 uker.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Fedrekvoten må vel tas ut innen tre år eller noe sånn? :klø: Det er vel ihvertfall ikke sånn at det er noen umiddelbar kjempehast.

Du kan maks ta 36/46 uker, og pappan har krav på minimum sine 10 uker. Dette betyr at du kan ta opptil 36/46 + 5 uker og pappan sine minimum 10 + 4/5 uker.

Men de to avsnittene er vel selvmotsigende? :klø:

Pappa må vel ta fedrekvoten ut i selve stønadsperioden, som jo er 46 eller 56 uker?

Med andre ord - hvis jeg vil ha ca. ett års permisjon, så må vi velge 80% dekningsgrad? Hvis ikke vil jo pappa spise mye av stønadsperioden med de ti ukene, og jeg får 41 uke?

AnonymBruker
Skrevet

Mange velger å utsette fedrekvoten, og da kan den utsettes til inntil 3 år, så nei, far behøver ikke ta ut sin fedrekvote i din stønadsperiode.

Hvis du, alene, vil ha nærmest mulig ett års lønnet permisjon, er 80% dekningsgrad det du bør forholde deg til ja.

AnonymBruker
Skrevet

Men de to avsnittene er vel selvmotsigende? :klø:

Pappa må vel ta fedrekvoten ut i selve stønadsperioden, som jo er 46 eller 56 uker?

Med andre ord - hvis jeg vil ha ca. ett års permisjon, så må vi velge 80% dekningsgrad? Hvis ikke vil jo pappa spise mye av stønadsperioden med de ti ukene, og jeg får 41 uke?

Vi utsatte fedrekvoten ved at jeg tok ulønnet permisjon.

Skrevet

Mange velger å utsette fedrekvoten, og da kan den utsettes til inntil 3 år, så nei, far behøver ikke ta ut sin fedrekvote i din stønadsperiode.

Hvis du, alene, vil ha nærmest mulig ett års lønnet permisjon, er 80% dekningsgrad det du bør forholde deg til ja.

Hm - la meg se. Fedrekvoten forkorter jo uansett mors stønadsperiode med 10 uker. Og jeg kan bare utsette min stønadsperiode med lovbestemt ferie, ikke ulønnet permisjon. Med andre ord får jeg bare 41 uker hvis vi velger 100 %, uansett om far tar fedrekvoten da eller senere?

Skrevet

Vi skal gjøre det sånn: 100% dekningsgrad dvs. 46 uker permisjon totalt. Jeg tar ut mine 36 uker permisjon. Deretter tar jeg 7 uker ferie (får overført to uker ferie fra 2010 pga. sykemelding). Deretter tar jeg ca. 10 uker ulønnet permisjon.

Når min ulønnede permisjon er over starter far uttaket av fedrekvoten, gradert.

Det som er viktig er å sende inn søknad om utsettelse av fedrekvoten innen dine permisjonsuker er over! Det er et eget skjema for dette. Det sa i alle fall de på NAV til meg.

Du kan bare utsette stønadsperioden med ferie, men det er ingenting i veien for at du skal kunne ta ulønnet permisjon mellom din lønnede permisjon og uttak av fedrekvoten.

Skrevet

Hm - la meg se. Fedrekvoten forkorter jo uansett mors stønadsperiode med 10 uker. Og jeg kan bare utsette min stønadsperiode med lovbestemt ferie, ikke ulønnet permisjon. Med andre ord får jeg bare 41 uker hvis vi velger 100 %, uansett om far tar fedrekvoten da eller senere?

For det første: 3 av ukene tas ut FØR termin, så de må du trekke fra hvis du teller fra termin.

For det andre: Hvis far kun skal ta ut sine 10 uker, kan de utsettes ved at han jobber. (De må tas innen 3 år) I denne tiden kan du f.eks. ha ulønnet perm. I tillegg kan du utsette ukene ved lovbestemt ferie.

Hvis dere velger 100 % lønn, og altså 46 uker, blir det f.eks. 36 uker til deg, der 3 av dem er før termin + 4 uker ferie (+ ev ferie som er overført fra tidligere år) + ev ulønnet perm. Fars ferie kan jo også komme godt med her, hvis det ikke er viktig for dere å ha alle ferieukene samtidig.

Skrevet

Og så?

Og nei, fedrekvoten forkorter ikke DIN stødnadsperiode. Din stødnadsperiode er på 9 uker den.

Skrevet

Takk, helenaa og Ella*! Akkurat det jeg lurte på - om jeg kan ta 36 uker permisjon med full lønn (ja, visste det med tre uker før termin) + fem uker ferie + ulønnet permisjon før far tar fedrekvote + ulønnet perm. Det var nemlig akkurat det jeg ikke klarte å finne ut.

Jeg har hatt to permisjoner tidligere, men da delte vi på en annen måte. Da mener jeg å husker at mor bare kunne utsette sin stønadsperiode med ferie og IKKE med ulønnet permisjon. Er det nytt at far kan utsette fedrekvoten (slik at mor kan ta ulønnet permisjon i tillegg til stønadsperioden)?

Det lønner seg for oss å ta 100% lønn, så da virker det jo som om vi kan få det slik vi ønsker oss :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...