AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Om noen uker reiser jeg til Asia for å studere (og reise litt) i ca. 6 måneder. Forsikringer er (nesten) på plass, men nå begynte jeg å lure på om jeg bør ordne noe ifht. bank? Er det f. eks. trygt å ha mye penger på brukskontoen min (Postbanken Leve), eller bør jeg overføre mesteparten til kapitalkonto (tenker i tilfelle tyveri) og overføre etterhvert? Går det greit å bruke nettbank til slikt, det blir ikke noe krøll bare fordi jeg befinner meg i et annet land? Er det noen forholdsregler jeg bør ta? Og det jeg lurer mest på - burde jeg kanskje skaffe meg kredittkort og bruke det i stedet (og betale før rentene løper selvfølgelig)? Kredittkort anbefales jo som regel når man er på reise, så jeg tenker at det kanskje er lurt når man skal bo utenlands en liten stund også, eller? Billettene er ennå ikke bestilt, de er kanskje også lure å bestille med kredittkort? Jeg ser f.eks at ved bruk av Postbanken Visa i utlandet vil det påløpe 1.75 % i kurspåslag - unngår man slikt ved bruk av annet kredittkort (vet at Postbanken Mastercard krever det samme påslaget)? Og rekker jeg i det hele tatt å få kredittkort nå? Hvem gir kredittkort til en student uten særlig inntekt ved siden av studielån (men ellers uten anmerkinger av noe slag)? Sukk, så mye man lurer på i siste liten...
ondebanan Skrevet 7. januar 2011 #2 Skrevet 7. januar 2011 Åpne en bankkonto med visa-tilknytning i skandiabanken, og overfør penger dit fra din vanlige konto. Der koster det ingenting å bruke kort i utlandet. Ha gjerne et kredittkort i tillegg, men husk å betale innen rentene begynner å løpe. Sjekk vilkårene for de forskjellige, og ta evt. det som er billigst å bruke i utlandet. Nettbank skal ikke være noe problem, mulig dersom du er i Kina. De er litt strenge. Jeg har forresten selv vært på utveksling i Europa uten å gjøre noe av dette, bare brukt kortet som vanlig. Det er ikke alle land der det er like vanlig å bruke kort over alt slik vi gjør, så jeg tok ut en god slump kontanter en gang i uka eller så og brukte kontanter istedet for kort.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #3 Skrevet 7. januar 2011 Når jeg har vært i utlandet har jeg hatt et Visa-kort fra Skandiabanken (for å slippe gebyrene), og så har jeg hatt et kredittkort i min vanlige bank, for tilfeller hvor jeg ikke har rukket å overføre til Skandiabankkontoen, skal betale for noe ekstra dyrt (f.eks. depositum, flybilletter, etc.) eller trenger tryggheten kredittkort gir. Aldri hatt noen problemer med det, overfører en gitt sum cirka annenhver uke. Da er det også enklere å få pengene til å strekke til helt mot slutten. I Asia er det forøvrig enkelte land hvor vanlige minibanker bare aksepterer lokale bankkort, da er det ganske kronglete med et utenlandsk kort. I de tilfellene får man gjerne en bankavtale med kort gjennom universitetet sitt, er det noe du har hørt om muligheter for?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Vil jeg rekke å få et bankkort fra Skandiabanken i løpet av ganske kort tid da? Er det OK å ha brukskonto både i Postbanken og Skandiabanken samtidig (dvs. at lønn, feriepenger etc. kommer inn på den gamle kontoen) og overføre fortløpende til SB-konto? Skal uansett gå fullstendig over til Skandiabanken til høsten (uansett hva jeg gjør ifht. utveksling), så det blir jo bare midlertidig. Er redd for å rote noe til, men samtidig er SB fristende da jeg slipper 25,- i gebyr hver gang jeg skal ta ut i minibank. Ville kanskje vært OK å hatt store beløp på gammel brukskonto i PB, og overføre til SB gjennom semesteret, slik at det ikke ligger for mye penger på det kortet (skandiabankens) jeg skal bruke i utlandet (tenker i tilfelle tyveri eller noe, at det gamle PB-kortet kan ligge trygt en plass).
PecanPie Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har konto både i Postbanken og Skandiabanken, og brukte kort tilknyttet brukskonto i SB da jeg bodde i USA. Det skal sies at jeg har SB som "hovedbank" og har konto i PB av rent praktiske årsaker. Det går fint å overføre penger mellom disse bankene. Det blir vel som om du betaler en regning fra PB til SB. Overfører du direkte fra brukskonto koster det heller ingen ting. Det er heller ikke noe problem å ha konto i flere banker. Å få kort fra SB går ganske fort.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #7 Skrevet 8. januar 2011 Takk for svar. Da skal jeg bestille kort fra SB og krysse fingrene for at jeg får det før jeg reiser (og gjør jeg ikke det er det jo ingen krise), så reiser jeg med to bankkort. Så får jeg gå helt over til SB når jeg er tilbake i Norge.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 TS igjen. Får ikke Skandiabanken bankkort, fordi de kun kan sende det til folkeregistrert adresse, og der er ikke jeg nå. Da er det vel ikke noe mer jeg kan gjøre, enn å leve med Postbanken-kortet mitt? Regner med at kredittkort også kun kan sendes til folkeregistrerte adresser?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Kan du ikke bare få det sendt til deg i utlandet fra folkeregistrert adresse (som jeg antar er foreldrene dine)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå