Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å studere på Yale i USA, men lurer på noen ting:

Hva skal til for å komme inn?

Er det lettere for nordmenn enn amerikanere?

Med utdanning derfra kan man jo få jobb i de største selskapene i USA - men får man oppholdstilatelse?

Ser at det koster EKSTREMT mye, men har lest om at noen får stipend, men er ikke det sinnsykt vanskelig å oppnå? Det kreves jo rene overmennesket for å komme inn når man betaler, man må jo være helt supernatural for at de skal betale en person for å gå der? Eller liker de å drive "charity"?

Takker masse for innspill! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør tenke på er vel om du skal flytte dit helt permanent eller ikke, for i veldig mange tilfeller så er dessverre ikke utdanning fra USA godkjent her i Norge.

Når det gjelder hvor lett det er å komme inn, så er det nok ikke lettere for norske studenter, da heller vanskeligere, men jeg ingen ekspert på dette, så sier bare hva jeg tror :)

Hvis du ikke har noe på vandelen din vil jeg ikke tro at det skal være noe problem å få oppholdstillatelse, men det er nok noe du må spørre ambassaden om ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Slenger meg på denne, da jeg synes sånt er spennende!

Har kun hørt at du må ha rent toppsnitt for å komme inn på Yale og Harvard, type 6/A i alle fag.

AnonymBruker
Skrevet

Hva som er formelle krav for å komme inn står på universitetets nettsider. Det er selvsagt ikke lettere for nordmenn enn for amerikanere (hvorfor skulle det egentlig være det?), og du må huske at amerikanere har jobbet mot collegesøknaden sin i flere år, og plukket den kompetansen de trenger og de tingene som ser bra ut på en slik søknad. Du må ha gode karakterer, ja. Men du må også ha alt mulig annet (knallreferanser, frivillig arbeid, ekstrakurs, være ekstra flink i sport/musikk/kunst/noe helt annet, ha vist lederegenskaper, etc. etc.). Det er der nordmenn gjerne sliter, for vi er jo ikke vante til å tenke på sånt tidlig.

Enkelte skoler (jeg vet ikke om det gjelder Yale) har en policy på at de som er dyktige nok til å komme inn alltid får støtte til å kunne gå der om de ikke har økonomisk mulighet selv, men husk at det i USA forventes at foreldre skal betale for slikt. Du må altså regne med å måtte sende inn ligningsopplysninger for foreldrene dine også, for evt. å bevise at de ikke har mulighet til å støtte deg. Lånekassen gir ingen støtte til førsteåret på amerikanske universiteter.

Slike spørsmål gjør meg forøvrig alltid litt overrasket (og jeg tenker ikke spesifikt på TS her): Hvorfor klarer ikke folk å finne informasjon om opptakskrav selv? Dette er jo ting som ligger på hjemmesidene til ethvert studiested, og hvis man har håp om å komme inn på et toppsted bør man jo være i stand til å google litt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på Yale for en del år siden, det er ikke noe problem å søke, bare litt tidkrevende, men det er vanskelig å komme inn og enda vanskeligere å betale for oppholdet der.

Foruten de formelle kravene (fag, språktest, referanser, essay osv) må du kunne legge ved dokumentasjon på fiansiering av skolepengene for at søknaden skal bli behandlet. Lånekassen støtter som nevnt over ikke første året i USA, men de støtter heller ikke med mer en ca 90.000 for hvert av de resterende årene. Det kostet ca 450.000 pr år på Yale da jeg søkte, og er neppe billigere nå. Det betyr at du må kunne betale mellomlegget på 360.000 av egen lomme. Det er heller ikke slik at du får stipend og skolen betaler bare du først er kommet inn. Det er vanskelig å få stipend, og det er kamp om de stipendene som finnes, nettopp fordi det koster en formue å gå der. Ofte er det studenter som har jobbet i årevis for å kvelifisere seg til stipend, og de fleste stipend kan heller ikke gis til utenlandsstudenter. Lånekassen støtter kun enkelte fag pr studiested i USA, så du kan risikere å ikke få støtte til retningen du ønsker å gå på. Sjekk ut nettsidene til Lånekassen og ANSA for å finne ut om din linje støttes. Huska at du i tillegg til skolepengene skal ha reise, forsikring, klær, studemateriell osv, så det blir fort 100.000 ekstra pr år.

Det å ha fått oppholdstillatelse til studier i USA betyr ikke at du får arbeidstillatelse, og du kan derfor ikke basere deg på å jobbe der borte, hverken under studiene eller etter at du er ferdig.

Vil også si at det er rart at mange på KG ønsker å studere på prestisjetunge universitet, som de ofte er skråsikker på komme inn på, uten evnen til å lete frem grunnleggende info om søknadsprosessen og stipendordninger fra lånekassen. Det er virklig et minimum, spesielt når all info står på hjemme siden til (i dette tilfellet) Yale.

Og forresten, jeg kom inn, men syns det var for mye å bruke hele arven min på skolepenger, så jeg takket pent nei...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på Yale for en del år siden, det er ikke noe problem å søke, bare litt tidkrevende, men det er vanskelig å komme inn og enda vanskeligere å betale for oppholdet der.

Foruten de formelle kravene (fag, språktest, referanser, essay osv) må du kunne legge ved dokumentasjon på fiansiering av skolepengene for at søknaden skal bli behandlet. Lånekassen støtter som nevnt over ikke første året i USA, men de støtter heller ikke med mer en ca 90.000 for hvert av de resterende årene. Det kostet ca 450.000 pr år på Yale da jeg søkte, og er neppe billigere nå. Det betyr at du må kunne betale mellomlegget på 360.000 av egen lomme. Det er heller ikke slik at du får stipend og skolen betaler bare du først er kommet inn. Det er vanskelig å få stipend, og det er kamp om de stipendene som finnes, nettopp fordi det koster en formue å gå der. Ofte er det studenter som har jobbet i årevis for å kvelifisere seg til stipend, og de fleste stipend kan heller ikke gis til utenlandsstudenter. Lånekassen støtter kun enkelte fag pr studiested i USA, så du kan risikere å ikke få støtte til retningen du ønsker å gå på. Sjekk ut nettsidene til Lånekassen og ANSA for å finne ut om din linje støttes. Huska at du i tillegg til skolepengene skal ha reise, forsikring, klær, studemateriell osv, så det blir fort 100.000 ekstra pr år.

Det å ha fått oppholdstillatelse til studier i USA betyr ikke at du får arbeidstillatelse, og du kan derfor ikke basere deg på å jobbe der borte, hverken under studiene eller etter at du er ferdig.

Vil også si at det er rart at mange på KG ønsker å studere på prestisjetunge universitet, som de ofte er skråsikker på komme inn på, uten evnen til å lete frem grunnleggende info om søknadsprosessen og stipendordninger fra lånekassen. Det er virklig et minimum, spesielt når all info står på hjemme siden til (i dette tilfellet) Yale.

Og forresten, jeg kom inn, men syns det var for mye å bruke hele arven min på skolepenger, så jeg takket pent nei...

Hvordan klarte du å komme inn?

Hva skrev du i søknadsessayet og hvor langt var det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en nordmann som gikk på Yale, og han sa at det som sies om enorme skoleutgifter er en myte (han var sendt ut som representant for å prate om universitetet på diverse skoler). Riktignok står utgiftene oppgitt som skyhøye, og å få fulle scholarships er vanskelig, men når du får et tilbud, blir det også vurdert om du kan få økonomisk støtte, og tjener foreldrene dine under 700 000 i året til sammen skal det være fullt mulig å få en god del støtte for skolepengene fra Yale.

Han sa også at selv om det er veldig vanskelig å komme inn, er ikke statistikken over nordmenn der sammenlignet med f.eks. Oxbridge representativ, siden færre nordmenn søker på Yale enn på Oxbridge.

Men i tillegg sa han at man bør bruke rundt 120 timer på collegesøknaden sin...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en nordmann som gikk på Yale, og han sa at det som sies om enorme skoleutgifter er en myte (han var sendt ut som representant for å prate om universitetet på diverse skoler). Riktignok står utgiftene oppgitt som skyhøye, og å få fulle scholarships er vanskelig, men når du får et tilbud, blir det også vurdert om du kan få økonomisk støtte, og tjener foreldrene dine under 700 000 i året til sammen skal det være fullt mulig å få en god del støtte for skolepengene fra Yale.

Han sa også at selv om det er veldig vanskelig å komme inn, er ikke statistikken over nordmenn der sammenlignet med f.eks. Oxbridge representativ, siden færre nordmenn søker på Yale enn på Oxbridge.

Men i tillegg sa han at man bør bruke rundt 120 timer på collegesøknaden sin...

Herregud, 120 timer på søknaden - hvordan er det mulig? Forventer de at man skal skrive 300 sider om livet sitt og interesser?

Skrevet

Herregud, 120 timer på søknaden - hvordan er det mulig? Forventer de at man skal skrive 300 sider om livet sitt og interesser?

Tror ikke akkurat det, men det er skjemaer og essays og lignende som skal skrives og fylles ut. Det gjaldt den første søknaden, da, hvis man skal søke på flere universiteter har du jo gjort en del av grunnarbeidet allerede.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...