Haustlauv Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Hei! Dersom man har satt seg opp på faste vakter på et sted man jobber som ekstrahjelp og blir syk med godkjent sykemelding fra lege - har ikke da arb.giver krav på å utbetale lønna for disse vaktene? Eller må man vende seg til NAV?
Gjest Krizzy Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Hei! Dersom man har satt seg opp på faste vakter på et sted man jobber som ekstrahjelp og blir syk med godkjent sykemelding fra lege - har ikke da arb.giver krav på å utbetale lønna for disse vaktene? Eller må man vende seg til NAV? Dersom du er satt opp, og det var meningen at du skulle jobbe, så skal du henvende deg til arbeidsgiver de første 16 kalenderdagene.
Haustlauv Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2011 Selv om jeg ikke har jobbet siden sommeren? (Er som sagt bare ekstrahjelp). Fikk høre fra jobben i dag at det er NAV og ikke arb.giver som evt skal utbetale, men tror neppe NAV er interesserte i det..
Haustlauv Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2011 Forresten, hvor kan jeg finne informasjon om det du sier? Så jeg har noe å vise til i samtale med arbeidsgiver.
Glitnir Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Selv om jeg ikke har jobbet siden sommeren? (Er som sagt bare ekstrahjelp). Fikk høre fra jobben i dag at det er NAV og ikke arb.giver som evt skal utbetale, men tror neppe NAV er interesserte i det.. Dersom du ikke har jobbet der siden sommeren, har du ikke rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Du må ha jobbet hos arbeidsgiver de siste fire ukene for å ha slike rettigheter - oppholdet mellom vakter er her for langt.
Haustlauv Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2011 Okei, takk for svaret Står dette f.eks på lovdata?
Rosalie Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Ja, i Folketrygdloven. Sakset fra § 8-15: Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager, se likevel § 8-47. Som avbrudd regnes også permisjon. Arbeidsforholdet regnes ikke som avbrutt ved opphold i arbeidet på mer enn 14 dager, dersom arbeidstakeren har en fast turnusordning eller lignende. http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html Endret 7. januar 2011 av Rosalie
Gjest Krizzy Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Selv om jeg ikke har jobbet siden sommeren? (Er som sagt bare ekstrahjelp). Fikk høre fra jobben i dag at det er NAV og ikke arb.giver som evt skal utbetale, men tror neppe NAV er interesserte i det.. Da er det verken NAV eller arbeidsgiveren din som betaler på grunn av at oppholdet er for langt. Rosalie har linket opp lovteksten, ser jeg.
Haustlauv Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2011 Okei. Men er det virkelig mulig? At hvis man har avtalte vakter og blir syk så får man ikke penger fra noe sted? Hvor skal man få penger til å klare seg da? Blir ikke det uansett fra NAV i siste instans?
Rosalie Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Okei. Men er det virkelig mulig? At hvis man har avtalte vakter og blir syk så får man ikke penger fra noe sted? Hvor skal man få penger til å klare seg da? Blir ikke det uansett fra NAV i siste instans? Nei., har man ikke jobbet opptjeningstiden på en måned får man ikke sykepenger. Er man skrapa blakk, kan man søke om hjelp fra sosialkontoret.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #11 Skrevet 7. januar 2011 Okei. Men er det virkelig mulig? At hvis man har avtalte vakter og blir syk så får man ikke penger fra noe sted? Hvor skal man få penger til å klare seg da? Blir ikke det uansett fra NAV i siste instans? Hvordan klarte du deg fra sommeren og fram til nå?
Haustlauv Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2011 Studerer egentlig, så jeg har studielån. Men dette var jo penger jeg hadde regnet med! Hadde ikke akkurat planlagt å gå glipp av en ukes lønn da jeg ble syk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå