wewewe Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Edit. Endret 2. august 2012 av wewewe
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Det står garantert i boka di. Stikkord: U- og V-daler.
Gjest WendyClear Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Skulle også til å nevne U- og V-daler
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Elver danner V-daler fordi de kun eroderer i bunnen, ved hjelp av løsmassene de fører med seg. Breer danner U-daler fordi de eroderer både i bunnen og hele sidene av dalen. Når elver eroderer, graver de seg stadig lengre ned, mens når breer eroderer, blir selve breen stadig større etterhvert som den graver seg dypere ned. Breer både skurer og plukker (produserer løsmasser), mens elver tar med seg løsmasser, og selve løsmassene sliper og slår løs nye løsmasser. Jeg vet ikke om det også kan være relevant å ta med forskjellen i hvordan de legger fra seg løsmassene? (Elvebanker, endemorene...) I oppgave 1 må du vel bare begynne med skråstillingen av landblokken for 50 millioner år siden, og så beskrive vekslingen mellom elveerosjon og breerosjon i siste istidsperiode, altså de siste 2-3 millioner år. Fjorder er jo druknede daler, så det er jo strengt tatt bare én landform du skal forklare.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Du lærer jo helt sikkert kjempemye når noen på KG gjør leksene dine for deg... Jeg vet ikke hvilken bok du har, men jeg hadde samme faget, og fant svarene i boka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå