AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Skulle akkurat til å bestille skattekort for første gang, men ble litt overrasket over hele den røkla med ruter som skulle fylles ut. Må jeg fylle inn noe mer enn de første med forventet inntekt? Og jeg aner ikke hva jeg kommer til å tjene, da jeg er student med deltidsjobb. Satser på heltid i sommer, men det kan jeg jo ikke være sikker på. Men kan jeg bare gjøre et grovt overslag en god del over det jeg vet jeg kommer til å tjene? Dette påvirker vel bare trekkprosenten, og eventuell sum over skatt jeg betaler, får jeg vel tilbake.
loppekasse Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Hmm, jeg lurer på litt dette med skattekort jeg også. Forventet inntekt ifølge mitt skattekort for 2011 var 50 000 kr, men jeg skal snart begynne i ny jobb hvor jeg regner med å jobbe opp mot heltid og derfor høyere inntekt enn 50 000 kr i løpet av et år.. Så jeg bestilte nettopp nytt skattekort og satt forventet inntekt en del høyere. Fylte ikke ut noe mer enn kun den boksen.
SmallTalk Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 De andre feltene som kan fylles ut er dersom du f.eks har en del lån/formue og du ønsker et så tilnærmet korrekt skattetrekk som mulig. Er du usikker på hvor mye du kommer til å tjene, så legger du på en del på det du tror, også får du heller bestille nytt skattekort gjennom året dersom du skulle tjene mer enn estimert. Tjener du mindre enn du har satt opp, så vil du uansett få tilbake penger på skatten. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Så hvis jeg f.eks. fører opp 45.000 nå, men får jobbe 2 måneder i sommer, så kan jeg gå inn og øke trekket, slik at jeg ikke får restskatt?
SmallTalk Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Så hvis jeg f.eks. fører opp 45.000 nå, men får jobbe 2 måneder i sommer, så kan jeg gå inn og øke trekket, slik at jeg ikke får restskatt? Du må bestille nytt skattekort hvor du skriver opp din nye estimerte bruttolønn. Eks: Du sette opp 45.000, men i august blir det klart at du vil tjene ca 70.000 i løpet av året. Da bestiller du nytt skattekort med utgangspunkt i 70.000 kr. Dersom du kommer til å tjene så lite som 45.000 så kan du nesten gå for frikort + full BSU-konto. Da går du ca i null pga at 20.000 spart på BSU innen 31.12.11 gir deg 20% fradrag av dette på skatten (4000). Du kan like gjerne sette opp en del mer enn 45.000 dersom du tror du kommer til å jobbe litt ved siden av skolen + hele sommeren. Det du betaler for mye i skatt får du igjen neste år, og det er en ganske enkel form for sparing. Disse pengene pleier nemlig å komme i juni, og kommer godt med i ferien. (Noen får skatteoppgjør i September, men da skal man ha maks uflaks!) 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #6 Skrevet 6. januar 2011 Ja, tror nesten jeg setter opp 50-60', da. Kommer sannsynligvis til å spare på BSU også. Men når jeg legger det inn hos skatteetaten nå, med inntekt på 55', så får jeg trekkprosent på 36%. Dette kan da ikke stemme?
SmallTalk Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Ja, tror nesten jeg setter opp 50-60', da. Kommer sannsynligvis til å spare på BSU også. Men når jeg legger det inn hos skatteetaten nå, med inntekt på 55', så får jeg trekkprosent på 36%. Dette kan da ikke stemme? Det stemmer neppe. 55' burde gi en trekkposent på maks 10-12%.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Jeg kunne visst hakke av for at jeg ville ha prosentkort eller noe nedenfor, og da fikk jeg 9% på 55', så det ordnet seg. Takk for all hjelp, SmallTalk!
SmallTalk Skrevet 7. januar 2011 #10 Skrevet 7. januar 2011 Værsågod! De fleste har vært gjennom den mølla der en gang, og det er ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre.
Kråkesaks Skrevet 6. februar 2011 #11 Skrevet 6. februar 2011 Tråden er ryddet for reklame. Kråkesaks, moderator.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå