Gå til innhold

Kan inte mamma vara glad för min skull?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det här är egentligen bara en liten utblåsning då jag inte har någon neutral person att prata med om det.

Jag och pojkvännen har länge planerat att vi ska ut och resa i vår och nu har vi äntligen bestämt vart vi ska åka och vi åker i slutet på januari. Vi blir borta i flera månader och när jag berättade det för mamma idag så sa hon bara "Jaha, men vad ska ni sysselsätta er med tills dess att ni åker då? Ni kanske skulle ta och söka några jobb?"

Hon frågade ingenting om resmålet, hur länge vi blir borta eller vad jag har för mål med resandet. Ingenting. Ville bara att vi skulle jobba fram tills dagen då vi åker.

Så nu sitter jag här med tårar i ögonen och reslusten är helt borta. Jag känner mig bara värdelös och lat som inte har något riktigt jobb och jag vill ju visa för henne att jag egentligen är duktig.

Det här skulle bli mitt livs äventyr, varför grusas det så lätt av en mors mening? Och varför kan hon inte vara lite glad för min skull?

Vi har ett relativt bra förhållande jag och mamma. Jag bor fortfarande hemma och är 20 år gammal. Jag har eget företag och så, så jättelat är jag inte, men jag tjänar inte så mycket pengar.. Men jag har en massa sparpengar till resandet, så det blir inga problem. Jag slutade plugga i december, så jag har inte varit sysslolös särskilt länge.

Jag vet inte vad jag förväntar mig att få för svar här, men jag vill få ut det någonstans. Jag känner mig helt förtvivlad och förbannad på samma gång.

Hur hade ni reagerat? Hur ska jag göra för att inte bry mig så mycket om det? Hennes åsikt betyder ju naturligtvis mycket för mig..

Endret av LetThemEatCake
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er nok bare bekymret for at dere drar i vei uten å tenke på hva dere skal gjøre når dere kommer tilbake.

Skrevet

Litt avhengig av flere faktorer det der. For det første, dersom du har vært et rotehode som aldri har greid å samle deg om en oppgave, og fullføre. Eller har flagret fra det ene til det andre. Og greid deg fordi hun har tatt ansvaret for deg. Så ligger det der. Da ser hun dette som enda et hodeløst prosjekt som kommer til å koste henne tid og penger.

Om du er flink og alltid har sørget for deg selv, tenkt fremover og har en plan. Så er det fordi hun er redd for det ukjente og redd for at noe skal skje med deg. At dette skal ende med katastrofe som setter deg ni skritt tilbake, og koster deg en formue.

Hun har sin verden som de siste 20 år (som din mamma!) har konsekvent bestått av en eneste ting; Å sørge for at du har en stabil, trygg og forutsigbar verden å forholde deg til. Slik at du skal bli trygg og ha det bra, få alt du ønsker deg (som hun ser som det samme hun selv har fått = deg, som er det største i livet hennes)

Følgelig kommer summen til å bli at det kommer ut som kritikk når det egentlig handler om angst for å miste det kjæreste hun har. Eller angst for at du skal få det jævlig.

Jeg er mamma til fire...fire ganger så mye kritikk... :sjenert:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du ts. Det er ingen mødre som liker at barna skal reise langt bort og til utlandet. :)

Kan du fortelle henne at du ble såret? Hun ønsker sikkert at du skal studere og bli en viktig person i samfunnet. Ikke bry deg om det.

Skrevet

Tack för svar..

Jag har pratat igenom det här med min pojkvän nu en stund och det känns lite klarare.

Jag var svårt sjuk under större delen av mina tonår och har därför "missat" många år. Jag har alltid varit målmedveten och flink, haft högsta betyg i skolan, startat eget företag och så där, men det sista året har jag varit lite nedstämd och kluven angående framtiden. Vill bli alldeles för många saker samtidigt som jag har väldigt dåligt självförtroende och får för mig att jag egentligen inte klarar av någonting alls.

Mina sparpengar är för övrigt nästan bara försäkringspengar som jag fått för min sjukdom. Jag tänker att nu är det min tur att få leva! Jag kommer väl att spendera ungefär 1/4 av pengarna och eftersom att min pojkvän inte har några pengar just nu bjuder jag honom (också jobbigt för mamma). Men det känns helt okej för mig. Jag ser det som en investering i framtiden. Och han kommer ju att betala tillbaka på ett eller annat sätt så småningom.

Jag jobbar med foto och vill se världen, och mitt mål med den här resan är väl att utvecklas som person och komma lite närmre mig själv och svaret på frågan "vad vill du bli när du blir stor?".. Jag ser inget galt i det. Jag har chansen att göra det här äventyret nu, så varför inte? Pengar kan jag tjäna när jag kommer hem igen, och det kommer jag att göra. Men nu behöver jag leva lite.

Vi ska backpacka, så det blir verkligen en billig resa. Det som kostar mest är flygbiljetterna.

I grund och botten är det ju mina pengar och jag har lov att göra vad jag vill med dem och jag tror verkligen att det här är bland det bästa jag kan göra! Hela min person skriker efter att få se världen och har alltid gjort det. Jag har fått nog av sjukhus och framtidsångest, jag vill ha några månader som är helt annorlunda allt annat i mitt liv.

Jag har funderat på en massa saker jag kan göra för att tjäna pengar när jag är borta, och jag är inte slösaktig alls. Och jag har funderat jättemycket på vad jag ska göra när jag kommer hem, så jag tror inte att det är det som är problemet heller..

Jag ska prata med henne när hon kommer hem, så får hon förklara lite hur hon tänker kring det hela. Det vore så himla skönt om hon bara kunde stötta mig i det här beslutet! Det känns ju helt rätt liksom. Men ja, det vore väl skönt om min pojkvän hade lite egna pengar. Men vi ska ge järnet båda två när vi kommer hem igen! Då ska vi leta både jobb och lägenhet och slita stenhårt.

Det finns flera anledningar till att jag inte är anställd just nu:

1. Jag har studerat fram till slutet på december

2. Jag har eget företag

3. Jag har ett volontärjobb som tar ganska mycket tid

4. Jag har dåligt självförtroende

5. Jag planerar att resa

Men som sagt: när jag kommer hem igen så ska jag verkligen kämpa.

Skrevet

Dra ut i verden og opplev masse:) Det kommer du ikke til å angre på.

Skrevet

Det finns flera anledningar till att jag inte är anställd just nu:

1. Jag har studerat fram till slutet på december

2. Jag har eget företag

3. Jag har ett volontärjobb som tar ganska mycket tid

4. Jag har dåligt självförtroende

5. Jag planerar att resa

Men kjære kakedamen: dra på ferie og nyt det! Dette har du fortjent!

Ang. moren din så skjønner jeg reaksjonen din godt - og jeg mistenker at jeg ville reagert på lignende måte. Av en eller annen grunn et kommentarer fra mamma ekstra såre, om du skjønner hva jeg mener. Forhåpentligvis har hun ikke opplevd situasjonen på samme måte som deg i det hele tatt. Foreslår at du tar det opp med henne og forteller at du blir såret av slike kommentarer og at du virkelig har planer for fremtiden. Personlig ville jeg gjort det før ferien for å slippe å ha det gnagende i bakhodet, men hvis det er mest behagelig for deg å vente så gjør du det.

Og... WTF? Er du bare 20!?! men du skriver jo så mye fornuftig i alle trådene jeg ser deg i! :dåne: :ler:

Skrevet

Ni är bäst, vet ni det? :D

Jag har pratat med mamma nu och hon bad om ursäkt för att hon sa så.. Jag har förklarat för henne att det är otroligt viktigt för mig att hon stöttar mig i det här och jag berättade mer om resan och nu tycker hon att det verkar jättekul och stöttar mig helt och hållet. Kanon alltså! Så himla skönt!

Och angående min ålder så tror jag att jag är lite mognare än många andra i min egen ålder. Jag missade som sagt några tonår och blev vuxen ganska snabbt.. Men jag skulle inte vilja ha det annorlunda! Jag är nöjd med utgången av min sjukdom och är idag både friskare och klokare än någonsin. :)

Puss på er alla som har svarat, det värmer i hjärtat att se att folk faktiskt bryr sig, även om det bara är någon anonym på nätet som skrivit. Ni förtjänar stående ovationer!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kjære deg- reis ut i verden med god samvittighet!

Det er NÅ du kan gjøre det. Det blir verre når man er bundet av studier, jobb etc. (Jeg reiste ut i 6 måneder, men måtte da søke permisjon fra mitt studium og det ble mye å ta igjen da jeg kom hjem...)

Din mamma er nok bare bekymret. Og hun er bekymret for at hun er glad i deg.

Ønsker deg god tur!! :)

Endret av missLynch
Skrevet

Det är ju precis så jag tänker! Nu har jag ingenting som binder mig till norden, så varför inte göra det jag velat hela mitt liv? :) Jag ska vaccinera mig nästa vecka och söka visum och just nu letar jag efter vettiga reseförsäkringar. Hur overkligt det än känns så känner jag att jag är på väg och det är riktigt häftigt. Here I come! :briller:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hei!

Ser at du har "gjort opp med mamma'n". Men jeg sier som de andre har sagt: reis, opplev, send masse kort hjem. Det er når man er ung man som regel er fri til å gjøre dette, siden hen er det alle slags forpliktelser.

Ha en fantastisk fin tur!

Skrevet

Tack allesammans för inspel i min lilla sytetråd! Jag ska tänka på er när jag är ute och reser och jag ska garanterat skicka en massa trevliga vykort till hemmet och till alla mina vänner (kosta vad det kosta vill).

Ha det fint och kos er!

Skrevet

Hehe, jag skaffade ett jobb idag i alla fall! Tänkte att det alltid är bra med lite extra pengar plus att jag måste göra det när jag kommer hem ändå. Det är inte helt hundra att jag blir anställd än men risken att jag inte blir det är minimal. Bra ingångslön och jag är dessutom timanställd, vilket ger mig frihet att resa!

Jag tänker inte säga till arbetsgivaren att jag ska resa det första jag gör, men det blir nog inga problem.

Jag är skitnervös! Det är ett enkelt, men väldigt stressigt jobb, med 17-timmars arbetspass.. 17 timmar! Jag förstår inte hur jag ska orka, men pengarna lär ju trilla in ganska fort i alla fall och det är väl huvudsaken. En grym grej att ha på CV sedan också. (Förutsatt att det går bra) :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jag skaffade ett jobb idag i alla fall! Tänkte att det alltid är bra med lite extra pengar plus att jag måste göra det när jag kommer hem ändå. Det är inte helt hundra att jag blir anställd än men risken att jag inte blir det är minimal. Bra ingångslön och jag är dessutom timanställd, vilket ger mig frihet att resa!

Jag tänker inte säga till arbetsgivaren att jag ska resa det första jag gör, men det blir nog inga problem.

Jag är skitnervös! Det är ett enkelt, men väldigt stressigt jobb, med 17-timmars arbetspass.. 17 timmar! Jag förstår inte hur jag ska orka, men pengarna lär ju trilla in ganska fort i alla fall och det är väl huvudsaken. En grym grej att ha på CV sedan också. (Förutsatt att det går bra) :)

Det er bra. Du skriver bra på svensk, vet om min familie i sverige som tror at vi forstår alle fremmedord på nabospråket. :)

Skrevet

Det er bra. Du skriver bra på svensk, vet om min familie i sverige som tror at vi forstår alle fremmedord på nabospråket. :)

Takk! Jeg bruker skrive litt på norsk också, bara fordi jeg vil göre det litt enklare for dere. (Men det blir jo helt feil fra tid til tid, da jeg ikke snacker norsk eller har noen bekjent som gör det.. :gjeiper: )

Nej, jag skriver det mesta på svenska faktiskt. Men först när jag kom till KG var det flera jenter som bad mig översätta till norsk! :fnise:

Måste bara säga att arbetsgivaren på mitt nya jobb är HELT PERVERS! Intervjun var 2½ timme lång och han hade 2 frågor:

1. Vad jobbar dina föräldrar med?

2. Har du några snygga väninnor?

Han är 70 år och knullar 18-19åringar utan att skämmas.. I 2½ timme fick jag veta mer om hans sexliv än jag vet om mitt eget!

Men det är ju pengar i alla fall, och jag ska inte jobba så nära honom. Han känns heller inte hotfull, även om han är helt galen. Alla vet precis hur han är och tar honom med en klype salt, så jag får väl lära mig att göra det också..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...