Gå til innhold

Artikkel i NEMJ om kosthold som virker vektregulerende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har Dagbladet gjort det kunststykket det er å publisere en lenke til noe nyttig i nettavsen sin i dag; en artikkel fra New England Journal of Medicine.

http://www.dagbladet.no/2011/01/06/magasinet/helse/mat/mat_og_drikke/slanking/14927675/

Årsaken er at et stort randomisert studium har konkludert med at den beste "oppskriften" for vedlikehold av stabil kroppsvekt er å spise litt mer proteinrik mat, samt mer av komplekse karbohydrater som bønner, linser, fullkorn, grønnsaker og bær. Larsen et al sammenlignet fem forksjellige typer kosthold over itd i flere europeiske land. Det ble tidlig evident at dietter som gir en rask initiell vektnedgang (som f.eks Atkins, dvs høyt fett- og proteininntak), ikke var mer effektive enn lavkaloridietter mtp vedlikeholdelse av kroppsvekt over tid.

Ikke revolusjonerende, men en bekreftelse på at ekstreme slankedietter og hysteri over noen gram karbohydrater ikke har den effekten over lang tid som tilhengere av slike kosthold mener at de har. Jeg gir egentlig blanke i akkurat hva som virker (bare et virker og gjør folk mindre sykdomsutsatte), men synes det er ok at det selv i en dagsavis kan publiseres lenker til god forskning som kan øke folks bevissthet og kunnskapsnivå.

Så deilig det hadde vært om alt av kjendissladder og rosablogger kunne ha blitt utvisket fra dagspressen med vitenskap, matoppskrifter og miljøvern som erstattere.....ah lykke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så deilig det hadde vært om alt av kjendissladder og rosablogger kunne ha blitt utvisket fra dagspressen med vitenskap, matoppskrifter og miljøvern som erstattere.....ah lykke!

Enig! Det er SÅ mye interessant forskning og saker rundt i verden! Dessverre er det kjendissladder og lignende alle klikker på med musen sin (inkludert meg selv, ofte) så da tror dagspressen at det er det vi vil lese om.

Takk for at du delte lenken :)

Skrevet

Interessant artikkel... kanskje litt off topic, men inspirert av artikkelen vil jeg gjerne lage mer mat med bønner og linser. Synes det er vanskelig å finne gode oppskrifter som inneholder disse matvarene (bortsett fra chili con carne). Noen som vet om noen bra kokebøker eller nettsteder?

Skrevet

Interessant artikkel... kanskje litt off topic, men inspirert av artikkelen vil jeg gjerne lage mer mat med bønner og linser. Synes det er vanskelig å finne gode oppskrifter som inneholder disse matvarene (bortsett fra chili con carne). Noen som vet om noen bra kokebøker eller nettsteder?

Jeg stapper bønner oppi alt av gryteretter, som f.eks rester av kylling/kalkun/andekjøtt med haricotbønner, litt potet, løk og sopp. Bønnene gir en fin tykkelse, og det varmer hele kroppen. Tror det egentlig kalles cassoulet, finnes masse oppskrifter på det. Lager også bønnesalat, med ymse bønnetyper, litt mais, finhakket rød løk, sitron, en teskje sukker, olje og eddik, samt persille og en finhakket rød paprika hvis jeg har det. Humus er laget av kikerter, så den er nam, og tomat-pølsegryte med store, hvite bønner er knallgodt (gjerne med litt chorizo eller bacon oppi).

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg tid til å lese artikkelen nøye, skal se nærmere på den senere. Men jeg reagerte på noen ting.

Her oppsummerer de tidligere forskning slik: Å spise så mye man vil på en diett med lavt fettinnhold fører til vekttap, men kortvarig. Det samme gjelder ulike lav-karbo-dietter, høy-protein-dietter og fett-dietter (som for eksempel Atkins og Fedon). Å følge disse slankerådene kan føre til vesentlig vekttap sammenlignet med andre dietter, men etter ett år er vekttapet er kiloene vanligvis tilbake igjen.

Så vidt jeg forstår av dette har de brukt lavkarbo som en kur, og deretter gått tilbake til "normal" kost, og dermed gått opp i vekt igjen. De fleste som forfekter lavkarbo mener at dette skal være en livsstilendring, altså at man spiser lavkarbo hele tiden.

Av de fem diettene de testet kan jeg heller ikke se at lavkarbo er blant dem (altså lavt karbo-, normalt protein- og høyt fettinntak).

I tillegg står det ingenting om hva de evt. mener med lavkarbo. I de fleste testene som blir utført har jeg forstått (kan prøve å finne kilde senere) at f.eks 150 gram karbo/dag er lavkarbo-kosthold, fordi det er mindre enn hva som er "normalt" kosthold (f.eks 300 gram karbo/dag), mens det optimale for å unngå vektoppgang kan f.eks være 50 gram per dag.

I tillegg kan det kanskje være verdt å tenke på at ulike kropper reagerer forskjellig på forskjellig mat. F.eks vil personer med insulinresistens (som er realtivt vanlig) eller diabetes reagere annerledes på karbohydrater enn andre.

Jeg synes også at det er unødvendig å kalle personer som foretrekker en annen livsstil enn deg selv for hysteriske. Helt uavhenig av vektnedgang eller ikke føler bl.a jeg at jeg lever bedre på lavkarbo. Jeg synes jeg spiser normalt, grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, meieriprodukter, osv er mer enn nok til å ha et svært variert kosthold, uten at man trenger å savne potet og pasta som ikke smaker veldig mye uansett, og brødskive, når f.eks lavkarboknekkebrød smaker bedre og like enkelt, eller f.eks egg og bacon også er en kjempegod frokost.

Med lavkarbo har jeg blitt kvitt humørsvingninger i løpet av dagen, jeg har tidligere reagert mye på å vente bare en halvtime for mye med å spise, mens jeg nå føler meg mett og stabil hele tiden. Bare det gjør at det er verdt det for meg.

Endret av Alice i Eventyrland
AnonymBruker
Skrevet

Tror mye av effektene til lavkarbo er placebo.

AnonymBruker
Skrevet

Tror mye av effektene til lavkarbo er placebo.

Så lenge det gir effekt er det vel ett fett (no pun intended).

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke. Man skal gjerne anbefale noe på vitenskapelig grunnlag, ikke "det virker for meg".

AnonymBruker
Skrevet

Man skal gjerne anbefale noe på vitenskapelig grunnlag, ikke "det virker for meg".

Ja, eller "det har virket for meg i to uker, dette må være løsningen for resten av livet"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...