AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Hei! Jeg er ikke flink til å tolke lovdata, så spør her jeg! Om man har en deltidsstilling, si at man jobber ca 40-50%, har man da rett på fem ukers betalt ferie slik som de som jobber 100% har? Altså, for å klargjøre, jeg mener ikke at en som jobber mindre skal få det som tilsvarer det en som jobber 100% får, men at de fem ukene er betalt? Blir takknemlig for alle svar!
liv Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Du har rett på like mye ferie, men du har ikke rett på mer feriepenger enn du har tjent deg opp året før. DVS du kan ikke plukke feriedager og ta de bare der du har arbeidsdager
aline Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 ingen har betalt ferie, feriepengene som mange får i juni, er penger som er trukket fra lønningene man fikk året før. Det vil si det trekkes en prosentandel av hver lønning hele året, dette får du utbetalt som feriepenger året etter. Hvor mye du da får utbetalt, og om det kan holde som en månedsbetaling for deg, kommer jo an på hvor mye du jobbet i fjor. ellers har man vel uansett krav på x antall ukers ferie, men den er ubetalt både for fast ansatte og deltidsansatte, om du altså ser bortifra opparbeidede feriepenger fra forrige år.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Takk for svar! Ja, med feriepenger mener jeg jo det man har tjent opp... Derfor jeg ville klargjøre at spørsmålet mitt ikke gjaldt om en som jobber 40% får like mye som en som jobber 100%. Det hadde jo vært veldig urettferdig
Glitnir Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Feriepengene er basert på prosenter av inntekten din i fjor, så der får alle forholdsmessig like mye av fjorårslønnen. Kravet på feriefritid har ingenting å gjøre med opptjente feriepenger - verken for heltids- eller deltidsansatte. Du har krav på like mye ferie som de som jobber fulltid, men ferien din er jo forholdsmessig mer fritid enn en som jobber fulltid. Jobber du f.eks. to fulle dager i uka (40 %) vil du få fem uker ferie, men bare 10 arbeidsdager fri. En som jobber fire fulle dager (80 %) får 20 arbeidsdager fri, mens den som har 100 % får 25 arbeidsdager fri på en fem ukers ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Du har rett på like mange feriedager som de fulltidsansatte. De lovbestemte 21 dagene, eller 25 dager via lokale avtaler. Samt feriepenger (10,2 eller 12%) av grunnlaget fra året før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå