Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åååååh....nå er jeg bare såååå utrolig frusterert og oppgitt at jeg må høre om noen KGere har gode tips til meg i denne saken:

Mannen min og jeg er bønder og på vinteren tar vi på oss brøyteoppdrag for å spe på inntektene. I fjor ble vi kontaktet av et lite firma som har kjøpt en gård i nærheten med forespørsel om vi kunne brøyte veien inn til gården og selve gårdsplassen - et oppdrag vi tok på oss. Da vi var på befaring der og avtalen ble inngått ga vi klar beskjed om at for at vi skal klare å brøyte best mulig er det viktig at de parkerer bilene samlet på et sted i gården, allerhelst inne i de tre vognskjulene i uthuset (det er døgnbemannet, så selv om vi brøyter veldig tidlig på morningen er det to-tre biler der). Vi poengterte dette siden bilene sto "strødd" utover hele gårdsplassen og da er det veldig vanskelig å få brøytet skikkelig. Ledelsen har ikke klart å formidle dette til de ansatte og til tross for gjentatte oppfordringer (både pr. mail, SMS og muntlig pr. telefon) har det stort sett vært biler parkert på kryss og tvers så det har vært vanskelig å brøyte der. Vi har også snakket med de som har vært på vakt noen ganger.

På mandag sendte vi ut faktura for brøyting i november og desember, og i går fikk vi en sur mail fra daglig leder i firmaet. De akter ikke å betale full pris for den "slette" jobben vi har gjort. Jeg svarte ham at vi ved forhåndsbefaring i høst (før snøen falt) gjorde det klart at de var nødt til å parkere samlet eller inne i vognskjul, og dette har vi sendt gjentatte påminnelser om i hele perioden.

Han gir seg ikke og mener at vi ikke har gjort en god nok jobb og at vi ikke holder det vi lover, og fastholder at han ikke kommer til å betale fakturaen.

Hva gjør vi videre? Gjennom de 10 årene vi har hatt brøyteoppdrag har vi kun hatt fornøyde kunder og har aldri vært borti en slik situasjon...

Mvh Bondekjærringa

Skrevet

Send til purring, samt oppsigelsesvarsel av oppdraget.

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Du svarer at vilkårene for brøyting ble gjort klart for dem ved kontraktsinngåelse, og at dere derfor står ved kravet. Begrunn f.eks med at uryddig gårdsplass medfører merarbeid for dere.

Når kunden bestrider kravet kan dere ikke sende saken til inkasso.

Dere kan imidlertid forhandle med dem dersom de også står på sitt. Fører ikke forhandlinger fram kan dere bringe saken opp for konfliktrådet.

• Liker 3
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Neste gang får dere ta lasteapparatet på traktoren, og brøyte med dere biler som står i veien. Problem solved.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lett å få inn de pengene. Men selv om dere ønsker jobbe, så tror jeg at jeg hadde sagt opp oppdraget, send ett brev der dere forklarer at dere ikke lenger vil brøyte, forklar at grunnen er manglende betaling og at andre vilkår slik som oppdragsgiver plikter til å holde plassen "ryddig" ikke er oppfulgt. Har dere en kontrakt hvor dette er skrevet ned, er det lettest å vise til denne. Men muntlige avtaler er like gjeldene som skriftlig.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Eg ville stått på kravet, med bakgrunn i at vilkåra for arbeidet ikkje er oppfølgt. Og evt meldt saka inn for forliksrådet i kommunen. Samtidig ville eg nok vurdert å seie opp oppdraget.

Skrevet

Fra nå av tar dere med et kamera når dere brøyter der slik at det kan dokumenteres at bilene står i veien. Er dere to der kan dere også ta bilder av brøytingen mens den skjer mellom bilene som står strødd.

Ellers ville jeg stått på kravet. Dere har flere ganger tatt kontakt med firmaet.

Skrevet

Dere har ihvertfall retten på deres side. Fra håndverkertjenesteloven:

Kapittel IV. Mangler ved tjenesten.

§ 17. Når foreligger mangel.

(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

(2) Mangel foreligger selv om tjenesteyteren bare har påtatt seg å utføre tjenesten provisorisk, så bra som mulig eller med liknende forbehold, og resultatet er vesentlig dårligere enn forbrukeren etter prisen og forholdene ellers måtte vente.

Og:

Kapittel VI. Forbrukerens ytelse (betaling, medvirkning).

§ 38. Forbrukerens medvirkning m.m.

Forbrukeren skal

(a) yte slik medvirkning som det er rimelig å vente for at tjenesteyteren skal kunne utføre tjenesten

(b) overta ting som er hos tjenesteyteren ved å hente eller motta den.

Ut fra hvordan jeg tolker teksten (her må gjerne andre, mer kyndige kommentere hvis jeg tar feil) så var dere ikke engang pålagt å fortsette å brøyte når det var biler i veien. dere kan også heve avtalen på dette grunnlaget - tror jeg. Det kommer vel litt an på hvor alvorlig man definerer denne manglende medvirkeren fra forbruker.

Kapittel VIII. Forsinkelse på forbrukerens side.

§ 41. Tjenesteyterens krav ved forsinkelse.

Ved forsinket betaling eller medvirkning fra forbrukeren som ikke skyldes forhold på tjenesteyterens side, kan tjenesteyteren

(a) stanse arbeidet og kreve kostnadene og annet tap ved stansingen erstattet etter § 42,

(b) heve etter § 43 for den del av tjenesten som står igjen, og kreve oppgjør ved heving etter § 44,

© kreve rente og rentetaperstatning for tap på grunn av forsinket betaling etter § 45, og

(d) holde tilbake og eventuelt selge etter §§ 46 og 47 den tingen arbeidet gjelder, og kreve erstatning for kostnadene ved omsorgen.

(...)

§ 43. Heving.

(1) Ved forsinket betaling eller medvirkning fra forbrukeren kan tjenesteyteren heve avtalen for den del av tjenesten som står igjen, dersom

(a) forsinkelsen er av vesentlig betydning,

(b) forbrukeren ikke betaler eller medvirker innen en rimelig tilleggsfrist som tjenesteyteren har fastsatt for oppfyllelse, eller

© det allerede på forhånd er klart at forsinkelsen vil bli av vesentlig betydning eller vare ut over tilleggsfristen.

(mine understrekinger)

Send en purring sammen med en skriftlig forklaring (skriftlig er viktig for å dokumentere saksgangen - og ta for guds skyld vare på epostene dere har sendt dem!) hvor dere inkluderer hva dere ble enige om, samt et par referanser til loven. Og jeg er enig med Rosalie: si opp oppdraget.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode, informative svar :) !

Betalingsfristen er ikke før den 10. januar, så vi får vente å se hva som skjer, kan jo ikke purre før betalingsfristen har gått ut. Vi kommer ikke til å gi oss på dette - vi har gjort jobben vår så godt som mulig etter forholdene og kunden har gjentatte ganger fått beskjed om å flytte bilene, noe som ikek har blitt gjort. Jeg har faktisk noen mobilbilder av bilene på kryss og tvers, tok vel bilder tre-fire dager etter hverandre og sendte som MMS til daglig leder med beskjed om at sånn kan det ikke parkeres. De ligger lagret i meldingsdialogen på iPhone fortsatt.

Mvh Bondekjærringa

Skrevet

Synes dere opptrer ryddig og saklig: lykke til. :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere vil være sikre på å beholde kunden så må dere gjøre ham fornøyd. Dvs gå ut av traktoren og måke manuelt innimellom bilene om nødvendig. Så får dere heller legge på prisen ved første anledning.

Hvis dere ikke er redd for å miste kunden, så er det bare å kjøre inkasso. Hvis dere har gjort jobben ihht avtale, så er det kunden som må dokumentere at kvaliteten på jobben ikke er god nok. Synsing holder ikke i retten. Men regn med å miste kunden. På den annen side så kan det tenkes at det blir vanskelig for dem å få tak i noen andre til å måke, og at de gir seg når de skjønner at dere vil drive inn kravet. Men det vet dere ikke før etterpå, så det er en sjanse dere må ta.

Glem ihvertfall ideen om å få de ansatte til å parkere samlet. De har sikkert "viktigere" ting å tenke på, og kommer nok aldri til å bry seg om det.

Skrevet

Hvis dere vil være sikre på å beholde kunden så må dere gjøre ham fornøyd. Dvs gå ut av traktoren og måke manuelt innimellom bilene om nødvendig. Så får dere heller legge på prisen ved første anledning.

Hvis dere ikke er redd for å miste kunden, så er det bare å kjøre inkasso. Hvis dere har gjort jobben ihht avtale, så er det kunden som må dokumentere at kvaliteten på jobben ikke er god nok. Synsing holder ikke i retten. Men regn med å miste kunden. På den annen side så kan det tenkes at det blir vanskelig for dem å få tak i noen andre til å måke, og at de gir seg når de skjønner at dere vil drive inn kravet. Men det vet dere ikke før etterpå, så det er en sjanse dere må ta.

Glem ihvertfall ideen om å få de ansatte til å parkere samlet. De har sikkert "viktigere" ting å tenke på, og kommer nok aldri til å bry seg om det.

Ikke mulig med inkasso, hvis de bestrider kravet.

Skrevet

Ikke mulig med inkasso, hvis de bestrider kravet.

Jovisst er det mulig.

Send inkassokrav, og opplys på inkassobrevet om at eventuelle innsigelser mot kravet må gjøres skriftlig innen samme forfall. Hvis kunden da kommer med skriftlig innsigelse så skal saken holdes på vent og tas via forliksrådet. Da sender du en forliksklage til forliksrådet. Forliksrådet er har som formål om at du og kunde skal ble enige. Hvis dette ikke skjer og kravet er på under kr 150 000,- så vil lekdommerne i forliksrådet komme med en rettskraftig dom.

Men stalltipset mitt er at beløpet er så lite at kunden ikke gidder å krangle, og at pengene kommer og kunden forsvinner ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...