Laserwater Skrevet 23. september 2011 Forfatter #41 Del Skrevet 23. september 2011 I dag kommer det ikke noe besøk, deiilig! Har vært ute i sola og trilla tur med frøken fryd og hundene, godt med frisk luft og få strekt litt på beina. Gikk bare 15 minutter men et sted må man jo starte.. Har ikke hatt matlyst etter fødselen i det hele tatt, er tynnere nå enn da jeg ble gravid. Kanskje magesekken ble så sammentrykt under siste ukene i svangerskapet at den har krympet :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 28. september 2011 Forfatter #42 Del Skrevet 28. september 2011 Lille baby er jaggu snart 3 uker gammel! I dag var vi på vektkontroll på helsestasjonen og tøtta har gått opp til 3370 gram, opp fra 3005 gram fra 16.september. Hun får fortsatt kun MME og det funker greit! Synes stinga mine er mindre vonde også, jeg går tur hver dag enten med eller uten vogn og blir ikke så øm lenger nå, kun rett etterpå og så går det over. Hun er mye mer våken nå, hun kan finne på å sove 20 minutter og så våkne igjen og være våken lenge av gangen. Men det er ikke noe rytme på det enda, det kan være natt eller dag for alt hun bryr seg. Eneste som er fast er at hun nlir sulten hver 2.-3. time og hvis hun sover så lenge som 4 timer i strekk så blir hun hylsinna når hun først våkner og må ha mat "igår". Akkurat da er det klønete med MME, det må kokes opp vann og blandes ut, kjøles ned etc. I starten var jeg veldig frustrert når hun var så mye våken, trodde det var noe galt med henne, men så har vi bare skjønt at hun har behov for selskap og nå utnytter vi det så mye vi kan. Prater, synger for henne, bærer henne rundt, triller tur, kjører bil, lar henne ligge på magen, bader henne osv osv. Nå går vi bare og venter på det første smilet :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #43 Del Skrevet 2. oktober 2011 I natt våknet hun rett før kl 4 og måtte bysses og koses med til kl 6:30 før hun sovnet som en stein. I dag har hun vært veldig mye våken så jeg håper hun sover til natta og at jeg får noen timer på øret selv.. Er helt skutt, går rundt som en zombie og skulle ønske hun sov lenger og mer enn det hun gjør nå :-) Har ikke merket så mye til "baby blues", klart jeg har kortere lunte for å begynner å grine enn ellers men tror det er fordi jeg er underernært på søvn. Mamma og pappa har passet henne 3 timer allerede, det var grusomt å la henne være borte fra oss, men det var litt deilig å se en film også, og å lage middag og gå tur med hundene uavbrutt av bleieskift og flaskesterilisering. I morgen skal vi få tak i en pute til henne som hun må ha mellom beina for at den ene hofta skal gro ordentlig til i hofteskåla si, den må hun ha på til hun er 4 mnd :-( Er så redd for at den skal plage henne, det er lite søvn nok som det er og jeg vil at hun skal ha det så bra som overhodet mulig. Hun begynner å bli litt rund i kantene faktisk, lille bolla mi :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 3. oktober 2011 #44 Del Skrevet 3. oktober 2011 Åh, putebarn! Storejenta mi A hadde pute frå ho var 18 dagar gammal, hadde den i 12 veker. Det var fælt å ha den på dei første dagane (den vesle babyen min blei firkanta og lukta plastikk ), men det gjekk seg fint til! Etter den første veka tenkte me nok ikkje så mykje på puta lengre, og A lot seg faktisk ikkje affisere av heile puta! Ho sov like godt som ho hadde gjort tidligare, og var i sitt vanlige rolige humør. Litt knotete å amme ein firkanta baby, einaste :gjeiper: Lykke til i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #45 Del Skrevet 3. oktober 2011 Det hørtes ikke noe ålreit ut :-( Huff... men det er jo bra de oppdager det tidlig og gjør noe med det mens det kan leges på naturlige måter. Stakkar lille.. eller kanskje jeg får det værre enn henne, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 3. oktober 2011 #46 Del Skrevet 3. oktober 2011 Eg skal innrømme at det var tøft å få puta på ja, måtte felle et par tårer i sjukehuskorridoren etterpå Men det var altså ikkje noko som plaga veslejenta, det var oss voksne som syns det var fælt. Nokon babyar reagerer nok litt meir på puta dei første dagane, men mi gjorde det altså ikkje, så det var godt. Brukte forresten mykje ull (body og strømpebukse) under puta, av bomull blei ho klam, våt faktisk! rundt bleia. Altså, når det først skal vere noko 'galt' med desse perfekte små babyane våre, så er HD og putebehandling noko av det greiaste... Ingen operasjonar, medisiner eller vondt for babyen, berre litt langvarig behandling einaste. Lykke til i dag! Ps: du bur på austlandet, ikkje sant? Der har dei ei anna pute enn den me hadde. Me brukte Spritzhose, som er trekt i 'oljehyre'-plastikk (derav plastikklukta). På austlandet brukar dei den originale Frejkas pute, som er i skumgummi-aktig stoff. Denne finst det mange trekk til, som du har utenpå. Må forresten tipse om Putekrigerne (søk på facebook), der kan du få tips og svar på alt du lurer på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #47 Del Skrevet 4. oktober 2011 Eg skal innrømme at det var tøft å få puta på ja, måtte felle et par tårer i sjukehuskorridoren etterpå Men det var altså ikkje noko som plaga veslejenta, det var oss voksne som syns det var fælt. Nokon babyar reagerer nok litt meir på puta dei første dagane, men mi gjorde det altså ikkje, så det var godt. Brukte forresten mykje ull (body og strømpebukse) under puta, av bomull blei ho klam, våt faktisk! rundt bleia. Altså, når det først skal vere noko 'galt' med desse perfekte små babyane våre, så er HD og putebehandling noko av det greiaste... Ingen operasjonar, medisiner eller vondt for babyen, berre litt langvarig behandling einaste. Lykke til i dag! Ps: du bur på austlandet, ikkje sant? Der har dei ei anna pute enn den me hadde. Me brukte Spritzhose, som er trekt i 'oljehyre'-plastikk (derav plastikklukta). På austlandet brukar dei den originale Frejkas pute, som er i skumgummi-aktig stoff. Denne finst det mange trekk til, som du har utenpå. Må forresten tipse om Putekrigerne (søk på facebook), der kan du få tips og svar på alt du lurer på! Tusen takk for gode tips og info!! Ja jeg bor på østlandet og de sier det er en Frejkas pute, håper den er ok.. vi skal inn i dag og sette den på :-S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #48 Del Skrevet 11. oktober 2011 Nå har hun hatt puta i en uke, synes det går litt bedre men den er fortsatt i veien for mammaen som gjerne vil ha henne tett inntil seg Hun sover greit om natta, forrige natta sov hun faktisk fra 24 til 3:30 og fra 4 til 7:45, det var helt herlig!! Da følte jeg at jeg hadde sovet såpass mye at jeg stod bare opp og satte på kaffen, jaggu sovna hun igjen etter flaska hun fikk kl 8, så da fikk jeg gjort litt husarbeid også før vi fikk besøk av tanta og kusina mi. Hun spiser nå mellom 80 og 120ml hvert måltid, str 50 er litt for smått og jeg tipper hun har bikket 3.8kg og nærmer seg 4kg. Str 1 bleiene passer fortsatt fint! I ettermiddag skulle jeg få henne til å sovne etter hun fikk mat, og gikk med henne på armen og nynnet litt gamle danseband låter (jada) og før hun sovnet smilte hun leeenge, og i ren lykke smilte jeg tilbake og da smilte hun enda bredere og lukket øynene og sovnet Hun eeeelsker å ligge på stellebordet, da sparker hun, strekker armene, kikker og pludrer og gurgler. Har ikke vært så flink til å prate med henne, jeg er egentlig litt asosial av meg (haha) men når jeg "snakket" med henne på stellebordet i dag så var det som om hun ønsket å svare meg, hun nistirret på meg og gjorde alle mulige grimaser. Jeg må bli flinkere til å prate og pludre med henne, spesielt når jeg steller henne. Det beste hun vet er å bli bært sånn at hun hviler hodet mot brystet mitt, hun er kjempeflink til å holde hodet sitt oppe og når hun ikke orker mer så legger hun hodet inntil meg og sukker, hihi. På torsdag skal vi møte barselgruppa på helsestasjonen for første gang, samt veie henne. Er veldig spent på hvor stor hun er blitt! De får ikke målt lengden hennes pga beina hennes som ikke må strekkes under frejkas pute-behandlinga. Det er fortsatt veldig rart å være mamma, selv etter 4 ukers erfaring. Jeg føler meg veldig trygg nå i alt jeg gjør, men har fortsatt øyeblikk hvor jeg kjenner meg helt maktesløs, hjelpesløs og frustrert over hvor lite jeg kan om spedbarn. Før jeg fikk jenta vår var det 15 år siden jeg hadde holdt i et spedbarn! Mange ganger må jeg lese på nett om matdosering, søvnvaner, gråting og alt mulig rart. Man blir veldig frustrert når ungen har fått tørr bleie, en god dose mat, sang og byssing, kos og nærhet men fortsatt er grinete kl 23-24 på kvelden. Da er jeg så trøtt at jeg nesten begynner å grine, men hun gir seg jo til slutt. Har lest at det er normalt for alle babyer å gråte litt på kvelden men det hjelper liksom ikke noe når det står på som verst, rart med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 12. oktober 2011 #49 Del Skrevet 12. oktober 2011 Nå har jeg bare vært mamma i 1 uke og 2 dager, men jeg kjenner meg igjen på mange ting du skriver. Hu her har nå de to siste dagene sovet omtrent like lenge som Amalie, bare våknet av nattmating (og hun her er brystbarn). Lurer på om jeg sover for dypt eller om hun faktisk bare sover gjennom natten. Uansett så høres Amalie helt herlig ut, og jeg håper virkelig ikke puta plager henne. Det er jo greit å få ordnet på hofta nå enn senere. Håper du har en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #50 Del Skrevet 12. oktober 2011 Ja det er ikke godt å si, hun har sovet på eget rom de siste nettene og det er først da hun har sovet så lenge, så jeg lurer på det samme - er det jeg som sover veldig godt og ikke våkner av lydene hennes eller er det rett og slett bedre for henne å sove alene :-) Hun finner søvnen selv nå for tiden, håper det varer for det er veldig godt å hvile bysse-armene og gynge-ryggen min :-P Nå ligger hun og gurgler på dyna i sofaen her, hun glaner på tv og synes det er spennende med lys og farger, hehe. Moro å ha en våken unge som er blid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #51 Del Skrevet 15. oktober 2011 Innom og oppdaterer litt mens mannen sitter med jentungen i armene og koser Hun veier nå 3.8kg, er 52 cm og nå begynner str 50 å bli litt smått! Har også kjøpt nr 2 bleier men de var litt store enda, hun lakk igjennom i natt så vi går tilbake til nr 1 igjen en stund til! I natt sov hun fra 24 til 5 og fra 5:30 til 9! Hun er blitt litt flinkere med smokken, men må fortsatt jobbe med den hver gang hun får den, før hun tar den selv og holder den inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #52 Del Skrevet 16. oktober 2011 I dag smilte hun bredt og lenge til besteforeldrene sine, de ble så glad og stolte :-D Hun er 5 uker (!!!) og jeg synes det blir bare bedre og bedre å være mamma. Det er frustrerende innimellom selvfølgelig men da er vi to om å løse det eller avlaste hverandre, og 95% av tida er kos, smil, stell og hun gjør noe nytt hver dag. Hun blir mer og mer selskapssyk og våken, det er moro! For 2 uker siden gikk jeg og gledet meg til hun blir større og ikke så hjelpesløs.. Nå synes jeg det går for fort, det er bare 5 uker siden hun lå i froskestilling med verdens bredeste kinn og smale øyne, nå har hun strekt seg lang og rund og har store klinkekuleøyne. Savner froskestilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #53 Del Skrevet 26. oktober 2011 I dag har vi vært på 6 ukers kontroll med knøttet, hun har bikket 4.2kg og er sunn og frisk i følge legen. Litt skakk i hodet så vi må bli flinkere til å bytte side når hun sover osv, hun har fått en favorittside. Hun var bare blid der inne, smilte til både legen og helsesøstra og de var overrasket over hvor våken og nysgjerrig hun var. Det går faktisk an å være våken OG blid samtidig :-)) De to siste nettene har hun sovet fra ca 23 til 7, flink jente det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laserwater Skrevet 7. november 2011 Forfatter #54 Del Skrevet 7. november 2011 Jeg er ikke så flink til å oppdatere, det tar mye tid å være småbarnsmor :-D Hun var 8 uker i går, stoor jente! Hun glir sakte inn i str 62, lang jente akkurat som mamman sin. Hun er kliss lik faren sin av utseende, store blå øyne og et nydelig smil. Hun får fortsatt 120ml om gangen men det virker som hun er midt i noen økedager så nå må vi snart lage 150ml flasker til henne! Hun veier 4.5 kg, liten men proporsjonal unge. I natt sov hun fra 22:30 til 08:00, det er rekord.. men virker som dette er innkjørt hos henne nå, at hun sover lenge. Men det avhenger av at hun har sovet en del på dagtid, er våken seint på ettermiddagen og på kvelden før hun skal sove. Også må hun ha fått i seg mye mat før hun sovner. Hun bruker fortsatt Frejkas pute for behandling av HD, men er nesten halvveis i behandlinga så jeg gleeeder meg til å kunne ta den av. Hun er litt firkanta og uhåndterlig nå, og bilstolen er litt liten til henne når hun har 20cm pute mellom beina :-S Ellers er utviklinga kontinuerlig, hun ligger nå og "prater" med oss når hun er våken og kan ligge en time i strekk og bare pludre og smile. Hun virker også sterk i hodet og kan holde det en stund mens hun kikker rundt seg. Virker også som hun begynner å sette pris på gjenstander, hun kan ligge på babygym-matta si og kikke på lekene som dingler i lufta, hun er veldig facinert av lys og farger! Lurer på når hun skal oppdage at hun har hender og hva de er til :-D Hundene mine er fortsatt veldig snille med henne, de oppfører seg som at hun er en del av flokken og er veldig varsomme rundt henne. Jeg er spent på hvordan de reagerer når hun begynner å gå og snakke, hihi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå