Gå til innhold

Oslo eller "Oschlo"?

AnonymBruker

57 stemmer

1. 1. Hva sier du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det har vært så mye i media om hvordan man uttaler Oslo, og dertil også mer eller mindre sære innlegg om at man uttaler sl spisst hvis det er i midten av et ord, og sl som tjukt hvis det er i begynnelsen av et ord. Fx slem. Men Oslo er jo sammensatt av to ord, os og lo. Og ser man fx på et ord som "forslag" (for slag), hvor man uttaler som "forschlag" så vil man jo uttale Oslo på samme måte?

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Språkhistorisk er Oschlo den eldste uttalen, og det er også den mest naturlige med min dialekt. At folk med andre dialekter bruker spiss L er vel mest natulig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Språkhistorisk er Oschlo den eldste uttalen,

Nå har jeg hørt folk som har sagt at Oslo er slik man har uttalt det i "ualminnelige tider". Selv er jeg enig med deg. Til og med på østkanten før sa man Oschlo. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal kalle noe for noe annet enn det uttalen egentlig er. Det blir nesten som en jeg kjenner som har et sært syn på Vindern. Han sier Vindéren. Hvem i alle dager sier det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg hørt folk som har sagt at Oslo er slik man har uttalt det i "ualminnelige tider". Selv er jeg enig med deg. Til og med på østkanten før sa man Oschlo.

Det er ikke noe å være enig eller uenig i heller, siden dette er ganske godt dokumentert. Det første området som fikk navnet Oslo var øst for Vika, og der snakket de ett språk som ligger nærmere dagens østkantdialekt enn vestkantdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Det blir nesten som en jeg kjenner som har et sært syn på Vindern. Han sier Vindéren. Hvem i alle dager sier det liksom?

Det er vel et godt eksempel på språksnobberi...selv har jeg hørt "Holmlien" med syltynn L.

Jeg sier Oslo med sj-lyd, for det er det eneste riktige med min dialekt og uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg hørt folk som har sagt at Oslo er slik man har uttalt det i "ualminnelige tider". Selv er jeg enig med deg. Til og med på østkanten før sa man Oschlo. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal kalle noe for noe annet enn det uttalen egentlig er. Det blir nesten som en jeg kjenner som har et sært syn på Vindern. Han sier Vindéren. Hvem i alle dager sier det liksom?

Jeg sier Vinderen, Blinderen osv., fordi 'rn' ikke finnes i min dialekt (vestlending). Oslo uttaler jeg 'Oslo'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst på østkanten i Oslo og sier "Oschlo". Jeg forbinder "Oslo" med beste vestkant, om jeg kan si det på den måten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Jeg sier "Oschlo".

Det er vel ingen som sier at de "var i s-låsskamp i helga og s-lo en i ansiktet"? Nei, vi sier at vi "var i schlåsskamp i helga og schlo til en i ansiktet/trynet"

Det er også irriterende når folk på TV sier S-lalom med kjemp tynne l'er! :sur:

På østlandsk så blir S til SJ/SCH når den er foran en L. SÅ enkelt er det!

Endret av Thefainter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at alle her kommer til å ha sterke fordommer mot meg, men jeg sier visst noen ganger Oslo :sjenert: Dette er ikke noe jeg tenker over selv, men har blitt gjort oppmerksom på av andre. Jeg sier ikke Ossslo med veldig trykk på s-en, men heller en slags blanding mellom Oslo og Oschlo (om det gir mening). Hehe, får prøve å venne meg av med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra østkanten og sier Oschlo. Men det ville nok vært ganske rart for en med sørland- eller vestlandsdialekt å si det samme. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som mente at siden "sl" er inne i ett ord så sier man "sl" og ikke "schl". At Oslo er ett ord. Men Oslo består av to ord- os og lo. Samme som forslag, som er en sammensetning av ordene for og slag. Jeg har aldri hørt noen si noen gang- for"sl"ag, men for"schl"ag er derimot det mest hørte for mitt øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spinell

Det var en som mente at siden "sl" er inne i ett ord så sier man "sl" og ikke "schl". At Oslo er ett ord. Men Oslo består av to ord- os og lo. Samme som forslag, som er en sammensetning av ordene for og slag. Jeg har aldri hørt noen si noen gang- for"sl"ag, men for"schl"ag er derimot det mest hørte for mitt øre.

Når ble slag to ord, da? :klø:

Tror ikke du forsto det med todeling av ordet helt, gitt...

Ordet Oslo kan deles i to midt i sl-lyden. Os - lo. Dette blir brukt for å understøtte argumentene om å uttale ordet rett fram.

Ordet forslag deles ikke midt i sl- lyden, men foran; for - slag. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer alltid til å si Oschlo. Nu må vestkantfiffen efter hvert innfinne seg med at de ikke har monopol på riktig sprog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg er oppvokst på østlandet med foreldre og besteforeldre fra oslos østkant. Derfor er det naturlig for meg å si "oschlo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...