AnonymBruker Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Leser ofte om disse "trygdesnylterene" og at mange vil dra dem ut i jobb. Men gjør man suksess og tjener bra, da blir man angripet da også. Spesielt om man tjener stort uten å jobbe og slite for det. Ser enkelte steder der folk rakker ned på blant annet bloggere som tjener penger på de gjør, eller andre som er kjent og tjener bra. Har også hørt om barn som blir mobbet fordi foreldrene har penger. Og mange ser jo på de som har penger som blærete og selvskrytendnde også. Hvorfor er denne janteloven så stor her i landet?
Wonders Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 kanskje de skammer seg over sin egen utilstrekklighet og lar det gå utover alle som har det lissom så mye bedre enn seg sjøl... 1
Tråd_starter Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Det handler nok om misunnelse. De fleste må jo jobbe seg oppover, og når de som jobber og jobber ikke tjener halvparten av det en ung jente som blogger om livet sitt gjør, så blir mange av de frustrerte. Det skjønner jeg jo, men jeg syns likevel ikke man har rett til å mobbe andre. De kan jo ikke takke nei til mange tusen bare fordi det føles urettferdig for andre. Derfor bør man heller fokusere på seg selv, og ikke andre mennesker.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tenker at folk som tjener penger og gjør suksess, ikke har kunnet komme dit de er, om det ikke går eller har gått på bekostning av noe eller noen. For jeg tror både barn, slekt og venner ofte må lide for deres suksess på en eller annen måte. Folk med god råd har det alltid travelt, og prioriterer jobben fremfor alt annet. Og så er de ofte veldig matrielle, og eier både et digert hus, hytte, bil og båt. Og dette liker ikke den jevne nordmann, noe som egentlig er veldig forståelig etter min mening. Jeg tror ikke vi alltid skal gå ut i fra at det er misunnelse som ligger bak folks holdninger til slike. Selv om en del av disse pengesterke folkene nok har jobbet seg opp gjennom en rekke år, så går det altså på bekostning av noen.
Cordelia Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tenker at folk som tjener penger og gjør suksess, ikke har kunnet komme dit de er, om det ikke går eller har gått på bekostning av noe eller noen. For jeg tror både barn, slekt og venner ofte må lide for deres suksess på en eller annen måte. Folk med god råd har det alltid travelt, og prioriterer jobben fremfor alt annet. Og så er de ofte veldig matrielle, og eier både et digert hus, hytte, bil og båt. Og dette liker ikke den jevne nordmann, noe som egentlig er veldig forståelig etter min mening. Jeg tror ikke vi alltid skal gå ut i fra at det er misunnelse som ligger bak folks holdninger til slike. Selv om en del av disse pengesterke folkene nok har jobbet seg opp gjennom en rekke år, så går det altså på bekostning av noen. Det kan du da ikke vite. Du kjenner ikke disse menneskene, så du kan da på ingen måte konkludere med dette. Det må da kunne aksepteres at noen gjør suksess like mye som det burde aksepteres at noen sliter mer enn andre. Personlig tror jeg det ofte finnes misunnelse bak sånn uttalelser, selv om jeg blir irritert over når noen store menn her i Norge klager og truer myndighetene med å flytte utenlands, da er min tålmodighet slutt. Jada, det finnes mange som er vel materielle, og da kan en vel ikke annet enn å riste på hodet. Så har du igjen mange med penger som faktisk gjør mye for samfunnet gjennom pengestøtte og fronting av forsjellige saker. Så å sette folk sånn i bås blir veldig feil i mine øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå