Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom "Enslig" og "Skilt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ifm spørreundersøkelser på nett har jeg flere ganger sett at det under "Sivilstand" står alternativene gift, samboer, enslig, skilt, enke/enkemann....osv

Men hva er egentlig forskjellen på enslig og skilt? Jeg er enslig. Og jeg er skilt. Er enslig kun for de som aldri har vært gift/samboer/i forhold? Og hvis du er enslig, men har vært gift eller samboer - er du da pr definisjon skilt?

Eller om man har blitt enke, er man da enslig eller enke....?

Rart hva man kan bli sittende og fundere på.... :)

Endret av Sign
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært gift og skilt deg, er du skilt. Hvor vanskelig skal det være?

• Liker 3
Skrevet

Har du vært samboer og dere går fra hverandre er du enslig...

MEn det jeg har lurt på er jeg er skilt men har fått ny samboer etter det. Er jeg skilt eller samboer?

• Liker 1
Skrevet

Enslig gir vel et inntrykk av at du ennå ikke har vært gift. Hvis du har vært gift og er skilt, så krysser du av på skilt.

Liv: I din problemstilling er riktig svar samboer. Du skal velge det alternativet som passer deg nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært gift og skilt deg, er du skilt. Hvor vanskelig skal det være?

Men man er jo enslig også...? Man man kan jo lure på hvorfor de skiller slik. Svarer enslige som har vært gift/samboer anderledes enn de som er enslig og aldri vært gift/samboer?

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Ifm spørreundersøkelser på nett har jeg flere ganger sett at det under "Sivilstand" står alternativene gift, samboer, enslig, skilt, enke/enkemann....osv

Men hva er egentlig forskjellen på enslig og skilt? Jeg er enslig. Og jeg er skilt. Er enslig kun for de som aldri har vært gift/samboer/i forhold? Og hvis du er enslig, men har vært gift eller samboer - er du da pr definisjon skilt?

Eller om man har blitt enke, er man da enslig eller enke....?

Rart hva man kan bli sittende og fundere på.... :)

Du er enslig fordi du ikke er i et forhold

Enslig kan du jo være selv om du er skilt, for du er jo ikke i forhold lenger da

Skilt er man bare om man har vært gift før. Tidligere samboere er ikke skilte.

Tror de skiller mellom skilt og enslig sånn at man skal se forskjell på om man har vært gift før eller ikke. Ikke at jeg skhønner det må føres opp som sivilstatus. Syns ikke noen skal blande seg borti hvorfor folk er enslige.

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Har du vært samboer og dere går fra hverandre er du enslig...

Men det jeg har lurt på er jeg er skilt men har fått ny samboer etter det. Er jeg skilt eller samboer?

Jeg sidestiller ekteskap og langt samboerskap og mener derfor at man har samme "status" etter brudd.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor spørreundersøkelsene trenger så detaljert info. Enn hvis man først ble gift, så enke, så samboer og så alene.....? :ler: DA blir det krøll!

Skrevet

Mulig du sidestiller det men staten gjør ikke det ;)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg sidestiller ekteskap og langt samboerskap og mener derfor at man har samme "status" etter brudd.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor spørreundersøkelsene trenger så detaljert info. Enn hvis man først ble gift, så enke, så samboer og så alene.....? :ler: DA blir det krøll!

Man kan ikke ha samme status etter samboerskap for det heter bare å være skilt om man har gått igjennom en skillsmisse. Samboere gjør det bare slutt. De har ingen skillsmissepapirer som må signeres

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor mange år er man skilt?? Foreldelses paragrafen, gjelder den her :fnise:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Og hvor mange år er man skilt?? Foreldelses paragrafen, gjelder den her :fnise:

Hmm ja det lurer jeg også på. Men man kan jo endre sivilstatus da. Gå fra skilt til å bli samboer om man får en samboer, men hvis man går resten av livet uten å innlede et nytt seriøst forhold da vet jeg jammen ikke...

Skrevet

Man kan ikke ha samme status etter samboerskap for det heter bare å være skilt om man har gått igjennom en skillsmisse. Samboere gjør det bare slutt. De har ingen skillsmissepapirer som må signeres

Mulig staten ikke sidestiller samboerskap og ekteskap. Men jeg kan love deg at man går gjennom samme prosessen ifm samlivsbrudd enten man er gift eller "bare" samboere. Og man skilles jo ad...?

At man aldri fikk somlet seg til å skrive under et papir hos prest eller sorenskriver gjør ikke at man som samboere "bare gjør det slutt". Jammen er det mange papirer som signeres uansett.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Mulig staten ikke sidestiller samboerskap og ekteskap. Men jeg kan love deg at man går gjennom samme prosessen ifm samlivsbrudd enten man er gift eller "bare" samboere. Og man skilles jo ad...?

At man aldri fikk somlet seg til å skrive under et papir hos prest eller sorenskriver gjør ikke at man som samboere "bare gjør det slutt". Jammen er det mange papirer som signeres uansett.

Jaja selvfølgelig er jeg enig der. Like tøft å bryte et samboerskap. Men jeg snakker rent juridisk her. Tenker man slik er det ikke det samme. Om samboere gjør det slutt så HETER det ikke skillsmisse selv om det kan oppleves likedan som en skillsmisse.

Skrevet

Jaja selvfølgelig er jeg enig der. Like tøft å bryte et samboerskap. Men jeg snakker rent juridisk her. Tenker man slik er det ikke det samme. Om samboere gjør det slutt så HETER det ikke skillsmisse selv om det kan oppleves likedan som en skillsmisse.

Joda, enig med deg. Driver bare litt flisespikkeri :)

Men jeg lurer likevel på hvorfor mange som driver undersøkelser skiller på denne type status. Klart man svarer ulikt avhengig av om man bor alene eller sammmen med noen (i allefall på noen undersøkelser), men jeg klarer ikke å se at en person som har gått gjennom et samlivsbrudd etter ekteskap skal svare noe annerledes enn en person som har gått gjennom et samlivsbrudd etter et samboerskap....

Som sagt, rarthva man kan fundere på :ler:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Men jeg lurer likevel på hvorfor mange som driver undersøkelser skiller på denne type status. Klart man svarer ulikt avhengig av om man bor alene eller sammmen med noen (i allefall på noen undersøkelser), men jeg klarer ikke å se at en person som har gått gjennom et samlivsbrudd etter ekteskap skal svare noe annerledes enn en person som har gått gjennom et samlivsbrudd etter et samboerskap....

Det er vel gjerne de som lager slike undersøkelser som er flisespikkere da.

Skrevet

Kanskje de vil se om det er en forskjell på de som velger å gifte seg og de som velger å la være? :klø:

Skrevet

Dette illustrerer bare hvor sykt samfunnet har blitt.

Før var det enkelt og greit:

Født --> voksen --> gift --> enke(mann) --> død

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Dette illustrerer bare hvor sykt samfunnet har blitt.

Før var det enkelt og greit:

Født --> voksen --> gift --> enke(mann) --> død

Er det sykt å leve sammen uten å være gift??? Hvilken tid kommer du fra? 1950?

Skrevet

Er det sykt å leve sammen uten å være gift??? Hvilken tid kommer du fra? 1950?

Det er sykt å hoppe ifra den ene til den andre slik altfor mange gjør i dag.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er sykt å hoppe ifra den ene til den andre slik altfor mange gjør i dag.

Nei for det gjorde ingen i gamle dager bak ryggen på ektefellen, hmm?

Og er jo bedre at det er lettere å skille seg nå, med tanke på at i gamle dager måtte man bare holde ut med en voldelig ektefelle f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...