Gå til innhold

BSU... Hvordan blir det neste år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt inn 20.000 som er maksbeløp 1.januar i år og jeg har nå 136.000 inne på bsu en min. Vet at maks beløpet er 150.000 men er det også maksbeløpet inkluderer renter. Får ca. fire tusen i renter hvert år og om ett år blir det da 140.000. Kan jeg da neste år 2012 sette inn maks 10.000 da? Eller regnes det ikke med renter? Jeg har nok missforstått mye men er elendig i matte og regning. :skratte:

Og hva skjer i 2013 da når maksbeløpet er 150.000 kroner. Får jeg renter da, men da overskrider jo maksbeløpet 150.000 da. Da blir det jo 154.000 kroner siden jeg får fire tusen i renter hvert år. Men er det lov å ha 154.000 kroner inne på bsu da? Skjønner ikke så mye og jeg missforstår mye veldig lett. :skratte:

På skolen så skjønte jeg aldri helt matte og holdt på å stryke flere ganger, men skjønner bare ikke matte og regning. Så jeg må ha alt inn med teskje her på bsu regninga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spare 150.000,- + renter. Det kan også være greit å vite at påløpte renter etter fylte 34 år fritt kan tas ut og brukes til annet enn boligformål om ønskelig. Renter påløpt før fylte 34 år vil være sperret til boligformål på samme måte som selve innskuddet.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg ta inn maks 10.000 kroner på bsu konto i 2012 da?

Da blir det 150.000 i 2012.

Men 1.januar 2013 så blir det da 154.000 kroner. Og jeg kan da ikke sette inn mere.

Noe av bsu pengene er også renter fordi jeg har ikke satt inn 150.000 kroner selv i løpet av livet mitt.

Eller har jeg missforstått totalt. :skratte:

Skrevet

Kan jeg ta inn maks 10.000 kroner på bsu konto i 2012 da?

Da blir det 150.000 i 2012.

Men 1.januar 2013 så blir det da 154.000 kroner. Og jeg kan da ikke sette inn mere.

Noe av bsu pengene er også renter fordi jeg har ikke satt inn 150.000 kroner selv i løpet av livet mitt.

Eller har jeg missforstått totalt. :skratte:

Du kan spare 150 000 i tillegg til renter.

AnonymBruker
Skrevet

ok. Men jeg kan sette inn maks 10.000 i 2012?

Da blir det 150.000 med renter som dere skrev.

Skrevet (endret)

ok. Men jeg kan sette inn maks 10.000 i 2012?

Da blir det 150.000 med renter som dere skrev.

Hvor mye har du spart til sammen, uten renter?

Ingen har skrevet at du bare kan ha 150 000 på kontoen med renter. Du kan sette inn 150 000, rentene kommer i tillegg.

Endret av Airi
Skrevet (endret)

I nettbanken min står det hvor mye av den totale summen som er innskudd og hva som er renter. At den totale summen overstiger 150 000 er ikke til hinder for å sette inn mer. Det er først når du rent faktisk har satt inn 150 000 at du ikke vil kunne overføre mer til kontoen, uavhengig av om rentene har medført at kontoen inneholder 154 000 (eller 180 000, for den saks skyld).

Edit: skrivefeil

Endret av Violet Hill
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Nå lærte jeg noe nytt fordi trodde jeg maks kunne ha 150.000 kroner på bsu.

Jeg forstod det med den setningen om at jeg kunne også ha 180.000 kroner på bsu.

Så neste år kan jeg da også ta inn 20.000 kroner da?

Hvor ser jeg på nettbanken om hvor mye som er renter og hvor mye jeg har spart?

Men hvis jeg tar for mye på bsu ser vell banken det, tar de det automatisk tilbake til den kontoen jeg tok pengene fra da eller?

Bra jeg spurte dere da for ellers hadde jeg nok bare tatt inn 10.000 neste år og stoppet da.

Skrevet (endret)

Ja, du kan sette inn 20 000 også neste år, så lenge det totale innskuddet ditt hittil er maks 130 000 - som det sikkert er, hvis det står 136 000 kr på kontoen nå. Poenget er at rentene du tjener opp hvert år automatisk blir overført til kontoen, men at disse kan trekkes fra når det gjelder grensa på 150 000. Banken ser hva som er innskudd og hva som er renter, og vil ikke tilbakeføre noe til kontoen du overfører fra. Tipper at hvis du prøver å overføre slik at innskuddet utgjør mer enn 150 000 vil ikke transaksjonen la seg gjennomføre heller.

I min nettbank står det under kontoegenskapene til BSU-kontoen hvor mye som utgjør innskudd og hvor mye som utgjør renter. Hvis du ikke finner det kan du ringe banken din og spørre.

Det er ikke helt lett det her :) husker at jeg strevde litt med det samme da je nærmet meg 100 000-grensa den gangen den gjaldt. Da snakket jeg med banken og de overførte for meg.

Endret av Violet Hill
Skrevet

Jeg klarte lett å finne ut av hvor mye jeg har spart og hvor mye som er renter ved å gå inn på kontohistorien min, men hvis du ikke finner det selv så får du vel årsoppgave fra banken din? Jeg har fått årsoppgave der det står hvor mye jeg har spart på BSU-kontoen de siste 7 årene, og hvor mye jeg har fått i renter de samme 7 årene.

Skrevet

Du kan SPARE 150.000 kr, dvs at du selv kan sette inn 150.000 kr på kontoen din. Rentene dine kommer utenom disse 150.000.

Summer historikken på kontoen din, så finner du ut hvor mye du har satt inn og hvor mye renter du har spart opp. Finner du ut hvor mye du har tjent i renter, så trekker du fra dette på totalsummen som står på konto, og du finner ut hvor mye du har igjen som du kan spare. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...