Gå til innhold

Blender: når den ikke er ødelagt - bare elendig kvalitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp fra dere som har bedre innsikt i forbrukerrett enn meg. Og dere som har erfaring med å bruke blendere, jeg er litt grønn der også.

Jeg fikk en blender til jul, en Wilfa BL-2. Ikke av de dyreste, og ikke av de aller billigste. Det er ikke noe feil på den såvidt jeg bedømmer, men den gjør rett og slett ikke jobben noe godt. Så langt har jeg bare å lage smoothie i den, men det burde vel være en ganske "representativ" bruk for hva en skal kunne forvente fra en blender? Først og fremst kutter den ikke ting skikkelig. Til morgenen i dag lot jeg den stå på max guffe i nesten 3 min, og det var fortsatt en god del klumper igjen. Nå har jeg som nevnt ikke så mye erfaring med å bruke blender, men 3 min burde da holde i massevis for det som blir rett under 0,5 l smoothie?

I tillegg bråker den noe helt infernalsk, og lokket er vanskelig å få av og på. Ting som ikke har så mye å si i seg selv, men som bidrar til møkkaintrykket.

Bladde opp Forbrukerkjøpsloven.

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Personlig synes jeg dette vraket av en maskin jeg har lett faller inn under definisjonen av mangel, men kommer butikken til å godta det? Kan jeg reklamere med bakgrunn i dette?

Søkte litt rundt på nettet og fant ut at det ikke bare er jeg som er misfornøyd med denne modellen, mulig det kan brukes som støtteargumenter.

Fra Bonytt/klikk.no:

En stilren mikser som dessverre har en svært irriterende arbeidslyd. Lokk og mikserblad er vanskelig å ta av og på; men håndtaket passer godt for store hender. Knivene når ikke ingrediensene ordentlig, noe som gjør miksingen dårligere.

(karakter 3/6)

...hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart at det kan være en reklamasjonssak dersom tingen ikke har den kvalitet som man objektivt må kunne forvente - innenfor et ganske vidt normalområde. Her vil også for eksempel pris og lovnader fra selger eller beskrivelser på pakken/bruksanvisning være relevant. Problemet er gjerne å dokumentere både hva som er normalytelse, og hvor dårlig dette produktet er i forhold. Slik du beskriver det ville jeg imidlertid absolutt gjort et forsøk på å reklamere.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Glitnir - gjør et forsøk på å reklamere! Både butikken som har solgt blederen og Wilfa er interessert i å ha fornøyde kunder, så du skal ikke se bort fra at de finner en løsning.

Hvis du får bytte vil jeg anbefale denne fra Philips http://www.philips.no/c/juicing-og-blending/aluminium-collection-750-w-2-l-glasskanne-med-filter-hr2094_30/prd/ eller den nye fra KitchenAid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være klart og tydelig at varen har en mangel for at du med hjemmel i loven skal få refundert varen. Dette kan f.eks være at tekniske spesifikasjoner i bruksanvisningen ikke stemmer overens med de faktiske egenskapene til produktet, eller at produktet ikke kan brukes til det som er dets formål.

Når man kjøper en blender forventer man at den skal kunne lage en smoothie. At den ikke klarer dette er jo et tegn på mangel, men hva butikken mener kommer nok an på innstillingen deres.

Vær klar over at leverandør/selger har rett på å reparere varen (hvis det er noe feil), gi deg nytt produkt (evt et bedre produkt, mot et mellomlegg) osv før du har krav på pengene tilbake. Pengene tilbake har du vel bare krav på dersom mangelen er vesentlig.

Jeg ville forøvrig klaget rett til produsent istedenfor til butikk. Produsentene har en tendens til å være mer velvillige enn butikkene er.

Skrevet

Nå tar det fort litt tid å lage smoothie i blender. Bruker man en del harde biter / is og for lite vann, vil den neppe være ferdig før etter mer enn tre minutter. At den bråker - ja, mange av de gjør det. Jeg vekker nok halve blokka når jeg kjører i gang blenderen på morgenen. At lokket er vondt å få av og på, er vel mer dårlig design, ikke produktfeil...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være klart og tydelig at varen har en mangel for at du med hjemmel i loven skal få refundert varen. Dette kan f.eks være at tekniske spesifikasjoner i bruksanvisningen ikke stemmer overens med de faktiske egenskapene til produktet, eller at produktet ikke kan brukes til det som er dets formål.

Når man kjøper en blender forventer man at den skal kunne lage en smoothie. At den ikke klarer dette er jo et tegn på mangel, men hva butikken mener kommer nok an på innstillingen deres.

Vær klar over at leverandør/selger har rett på å reparere varen (hvis det er noe feil), gi deg nytt produkt (evt et bedre produkt, mot et mellomlegg) osv før du har krav på pengene tilbake. Pengene tilbake har du vel bare krav på dersom mangelen er vesentlig.

Jeg ville forøvrig klaget rett til produsent istedenfor til butikk. Produsentene har en tendens til å være mer velvillige enn butikkene er.

Jeg har jobbet med "småelektrisk" i snart 10 år og hadde TS kommet til meg med blenderen sin og lagt frem saken som hun gjør her hadde jeg byttet den. Den koster 599,-, altså er den så billig at reparasjon ikke er lønnsomt og dermed får kunden en ny av samme vare eller man kan velge å legge til litt ekstra og få en bedre modell.

Skrevet

Takk for svar og hjelp! Jeg skal høre med de jeg fikk den av om hvor de har kjøpt den. Å kontakte produsenten var jammen ikke et dårlig tips heller.

Rosalie: jeg bruker endel harde biter ja, bl.a. lager jeg grønnsakssmoothie mer rå gulrot. Men det blir klumper også av mykere biter. Hvor lenge pleier du å kjøre blenderen? :)

Skrevet

Men altså....

Det er forskjell på blendere.

Kjøper du en billig blender og forventer at den skal kunne knuse is osv. så har du kjøpt feil blender. Da er det ingen mangel ved selve varen.

Nå har du jo heller ikke vært ute og kjøpt noe, men fått den som gave. Du kan sikkert få bytte. Men ikke fordi blenderen i seg selv har mangler. Hvis den fungerer i henhold til produktspesifikasjon så er det ingen mangler ved produktet. At den har mangler i forhold til andre, bedre og dyrere blendere har ikke noe å si.

Det blir som å si at en liten Mini Cooper har mangler fordi den ikke fungerer som en Landrover ute i terrenget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Start dagen med en smoothies. Med 6 kniver, er blenderen ypperlig til å knuse is til dagens første vitaminbombe. I tillegg har den en 1,25 liters beholder i glass med målestreker. Skulle det være ønskelig med mer påfyll mens blenderen går, er det et egnet hull i det avtagbare lokket i myk plast. Gummiføttene bidrar til at blenderen står støtt selv ved full hastighet. Blenderen er enkel å betjene med pulsefunksjon, samt lav og høy hastighet. Beholderen er enkel å demontere og å rengjøre.

Produktinformasjon klippet herfra: http://wilfa.no/katalog/product.php?productid=16187&cat=268&page=1

Det virker jo ikke som den lever helt opp til det Wilfa reklamerer for?

Skrevet (endret)

Men altså....

Det er forskjell på blendere.

Kjøper du en billig blender og forventer at den skal kunne knuse is osv. så har du kjøpt feil blender. Da er det ingen mangel ved selve varen.

Nå har du jo heller ikke vært ute og kjøpt noe, men fått den som gave. Du kan sikkert få bytte. Men ikke fordi blenderen i seg selv har mangler. Hvis den fungerer i henhold til produktspesifikasjon så er det ingen mangler ved produktet. At den har mangler i forhold til andre, bedre og dyrere blendere har ikke noe å si.

Det blir som å si at en liten Mini Cooper har mangler fordi den ikke fungerer som en Landrover ute i terrenget.

Jeg ser helt klart poenget ditt, men når smoothies står både på pakke og i bruksanvisning som noe den kan brukes til og den ikke helt klarer det, så blir det ikke det samme. Selvfølgelig skal man vurdere ting ut fra pris, produsent og kvalitet! Jeg vil heller ikke ha en lydløs, superrask blender med tusen forskjellige funksjoner og som blender alle med sitt gode design - men jeg vil ha noe som funker. Det er liksom som om jeg har en Mini Cooper som mangler ett hjul.

Eller så ligger problemet hos brukeren, noe jeg definitivt er åpen for. Fikk jo høre over her at mer enn tre minutter kan være nødvendig - så det kan hende jeg har hatt litt urealistiske forventninger (kanskje ikke så rart med tanke på at jeg har brukt blendere ca. fem ganger i mitt liv?). Om jeg får smoothien min etter fem min skal jeg ikke klage! Grunnen til at jeg hang meg litt opp i det med tid er at jeg egentlig ikke synes det var så stor forskjell på mengden klumper etter ett og tre minutter. Håper på at det bare var innbildning. :)

Endret av Pingting
Skrevet

Du må nok opp i en litt annen prisklasse om du skal ha en smoothie uten klumper.

Jeg hadde først en billig sak til ca. 399,- og den lagde kun glatte smoothier om jeg brukte myk frukt. Og da lite om gangen og med væske samtidig. Det er helt normalt et det blir klumper med en billig blender.

Problemet her er vel om du får byttet den når den er brukt.

Når det ikke er noe galt med varen men du bare vil bytte fordi du vil ha en annen og bedre vare så er det mulig at butikken vil stille som forutsetning at du ikke har brukt varen.

Skrevet

Nå egner vel ikke vanlige blendere seg til bad ass-smoothies som smoothies med gulrot. Og noe klumper må du vel påregne uansett.

Selv lager jeg stort sett morgen-smoothie i blenderen. Og pære, grønnkål, evt agurk og vann blir så jevnt og fint i løpet av noen minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt som en historie jeg hørte dette:

En dame hadde fått et smykke i gave til jul av sin samboer.

Skuffet gikk hun til Arts & Craft og klaget på smykket fordi det ikke var ekte sølv. Hun ville ha pengene tilbake hun da..... Og var ikke fornøyd med å kunne få bytte til andre ting i samme verdi som smykket.

Hun burde vel heller ha klaget til samboern som ikke kjøpte ekte smykker istedenfor å klage til butikken. For det var ikke noe galt med smykket og Arts&Craft hadde aldri påstått at det var 100% sølv.

hehe...

Skrevet

Det blir litt som en historie jeg hørte dette:

En dame hadde fått et smykke i gave til jul av sin samboer.

Skuffet gikk hun til Arts & Craft og klaget på smykket fordi det ikke var ekte sølv. Hun ville ha pengene tilbake hun da..... Og var ikke fornøyd med å kunne få bytte til andre ting i samme verdi som smykket.

Hun burde vel heller ha klaget til samboern som ikke kjøpte ekte smykker istedenfor å klage til butikken. For det var ikke noe galt med smykket og Arts&Craft hadde aldri påstått at det var 100% sølv.

hehe...

Den sammenligningen blir jo bare fjern i.o.m. at Wilfa påstander i produktinformasjonen om at den er egnet til både smoothies og isbiter. Du vet - på lik linje som om A&C hadde hatt en påstand om det var sølv...?

Jeg har sølvplett og prøver på ingen måte å klage fordi det ikke er 100% sølv. Jeg forventer ikke at den skal gjøre jobben like bra som en maskin til doble prisen. Jeg forventer at den skal gjøre det den påstår at den kan. Men jeg er usikker på hva som kan og bør forventes av blendere, så jeg spør.

Skrevet

Nå egner vel ikke vanlige blendere seg til bad ass-smoothies som smoothies med gulrot. Og noe klumper må du vel påregne uansett.

Selv lager jeg stort sett morgen-smoothie i blenderen. Og pære, grønnkål, evt agurk og vann blir så jevnt og fint i løpet av noen minutter.

OK, takk for meninger og info. :)

Det merkelige er at de mykere bitene som agurk og eple kommer ut akkurat like klumpete? Men hvis det er vanlig uansett, så er det vel bare noe jeg må leve med. Ikke greit å vite når man er ny på sånt! Blenderen er da uansett hundre ganger bedre enn sambos psykotiske skrangleverket av en stavmikser jeg har brukt så langt! :laugh:

Grønnkål i smoothie!? Hadde jeg aldri tenkt på en gang, nå må jeg prøve det.

Skrevet

Man tager en pære i biter, et par blader grønnkål (uten stengelen), evt noen biter agurk og en liten klunk vann. Kjør til smooth (og myke biter blir ikke klumpete i min bråkete blender!), putt evt i Udo's Choice, kanel og "superpulver" om man bruker slikt. Friskt og godt på morran. :)

Skrevet

Åh, det hørtes knallgodt ut! Takk for tips! :happy:

Skrevet

Men altså: ser ut som om flesteparten av dere mener dette er helt normalt og bare å forvente, og da godtar jeg det helt uten protester.

Neste spørsmål bli da heller: hvordan unngå klumper i smoothien på beste måte?

Ligge unna harde grønnsaker er greit nok. Blende lenge er greit nok (hvor lenge blender DU?) Men er det f.eks. bedre å kutte opp i bittesmå biter? Og har mengden væske noe å si? Er det best å ha i litt og litt av frukten/grønnsakene, eller er det bedre med alt på én gang?

Øs av kunnskapen deres, o' smoothie-guruer!

Skrevet

Jeg har jobbet med "småelektrisk" i snart 10 år og hadde TS kommet til meg med blenderen sin og lagt frem saken som hun gjør her hadde jeg byttet den. Den koster 599,-, altså er den så billig at reparasjon ikke er lønnsomt og dermed får kunden en ny av samme vare eller man kan velge å legge til litt ekstra og få en bedre modell.

Dette er det beste rådet du bør ta til deg i denne tråden, her er det en som vet hva h*n snakker om. En blender som produsenten påstår kan knuse is, bør klare å kjøre epler og agurk til en jevn masse i løpet av 3 minutter. Alt for få folk tør å stå på sine krav i forbrukersammenheng, eller aner ikke hva de har rett til å kreve. Ikke la deg skremme av disse, og følg din første innskytelse om at denne blenderen ikke holder mål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...