Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og en venninne snakker nå om og flytte sammen i nærmeste by.

Vi begge skal være lærlinger og pga økonomiske grunner vil vi flytte sammen da det er veldig dyrt og bo der og som lærling tjener man ikke mye.

Jeg får bostøtte nå og jeg bor i nabokommunen til den kommunen vi vil flytte til.

Det står på husbanken sin nettside "alle som bor i boligen være registrert i folkeregisteret som bosatt. " , og hun er jo registrert i den kommunen hos foreldrene sine hvor hun bor nå, og jeg tviler på at hun kommer til og endre den til akkurat den adressen vi eventuelt kommer til og flyttet til.

Men vil det ha noe og si?

Så har jeg som nevnt lyst til og ta opp lærlingtiden min som jeg måtte avbryte pga sykdom for noen år siden, og da vil jeg jobbe 50% så det blir den mengden jeg greier. Men får jeg da mindre i lærlinglønn? og mindre eventuelt stipend?

Håper noen kan svare på dette :)

Edit: Venninnen min bor i den kommunen hvor den byen ligger, bare på landet. beklager for rotete skrevet :)

Endret av Troilltøva
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og en venninne snakker nå om og flytte sammen i nærmeste by.

Vi begge skal være lærlinger og pga økonomiske grunner vil vi flytte sammen da det er veldig dyrt og bo der og som lærling tjener man ikke mye.

Jeg får bostøtte nå og jeg bor i nabokommunen til den kommunen vi vil flytte til.

Det står på husbanken sin nettside "alle som bor i boligen være registrert i folkeregisteret som bosatt. " , og hun er jo registrert i den kommunen hos foreldrene sine hvor hun bor nå, og jeg tviler på at hun kommer til og endre den til akkurat den adressen vi eventuelt kommer til og flyttet til.

Men vil det ha noe og si?

Så har jeg som nevnt lyst til og ta opp lærlingtiden min som jeg måtte avbryte pga sykdom for noen år siden, og da vil jeg jobbe 50% så det blir den mengden jeg greier. Men får jeg da mindre i lærlinglønn? og mindre eventuelt stipend?

Håper noen kan svare på dette :)

Edit: Venninnen min bor i den kommunen hvor den byen ligger, bare på landet. beklager for rotete skrevet :)

For å få helt riktige opplysninger som gjelder for den kommunen som dere skal flytte til, bør du/dere ta kontakt med kommunens bostøtte kontor før dere flytter. Dersom det i tillegg er snakk om stipend fra lånekassen må dere opplyse dette til kommunen og til lånekassen, slik at dere ikke må betale tilbake noe. Ta kontakt med lånekassen snarest mulig.

Dersom det er ca 39 km fra hjemmet til skolen for din venninne - er litt usikker på de eksakte km - undersøk om din venninne kan få borteboerstipend dersom huset dere skal bo sammen i ligger nærmere skolen.

(Eller andre særskilte årsaker slik som manglende transport o.l.)

Skrevet

Takk for svar :)

skal ta noen telefoner i morgen.

Men er også litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det, skal jeg ta kontakt med opplæringskontoret i den byen jeg vil flytte til? eller den kommunen jeg bor i nå?

og siden jeg vil jobbe 50%, må jeg ha et samarbeid med nav i den andre kommunen og opplæringskontor/evntuell lærlingplass?

eller trenger ikke nav være innblandet?

er veldig usikker på hvordan jeg skal få alt i gang og få "prosessen" startet og hvem jeg skal snakke med først og hvem jeg skal snakke med osv...

Skrevet

Ja, hun må få endret adresse i folkeregistreret for å få bostøtte.

Skrevet

Ja, hun må få endret adresse i folkeregistreret for å få bostøtte.

Så hun må endre sin adresse for at jeg skal få bostøtte...firkantet! ;)

Skrevet

Så hun må endre sin adresse for at jeg skal få bostøtte...firkantet! ;)

Poenget var at man må endre adresse i folkeregisteret for å få det ;)

Skrevet

Hennes inntekt vil også regnes med i din søknad som bostøtte, siden dere danner bofellesskap.

Skrevet

ok, så utrolig teit siden alt vi kommer til og dele er samme tak. men det er vell sånn det er.

hva om leiligheten og husleien står i mitt navn, og hun leier til meg på en måte. det er kanskje ikke helt lov men?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...