Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studert i 2,5 år nå, og har et studielån på ca. 350.000kr. For å få en bachelor må jeg studere 1,5 år til, og da kommer studielånet opp i ca. 500.000. (Da har jeg ikke trekt ifra stipendet for det siste året så det er mulig det blir litt mindre). Det høye lånet bekymrer meg mye, og det siste semesteret har jeg tenkt en del på å avbryte studiet og heller jobbe. Men jeg er så forferdelig usikker, og skulle gjerne hatt noen synspunkter!

Grunnen til den høye summen er at jeg har valgt å studere privat de to første årene. Nå studerer jeg i utlandet. Jeg angrer ikke på at jeg valgte å studere privat i Norge da skolen var svært bra. Jeg har lært mye, fått kontakter i arbeidslivet, fått deltidsjobb innen det jeg studerer, vunnet priser og bygd opp en bra portfolio. (Jeg studerer et kreativt fag - illustrasjon). Ganske sikkert de to mest verdifulle årene av mitt liv så langt.

Etter at de to årene var omme, hadde jeg lyst å se om jeg kunne ta en bachelor innen det samme faget. Desverre kunne ikke Norge gi meg en bachelor, og den eneste muligheten var å studere to år til i utlandet. Men her koster skolepengene alene 80.000kr i året, og etter å ha gått på denne skolen i ett semester så vet jeg sannelig ikke om jeg har lyst til å fullføre graden min.

Skolen er absolutt ikke like bra som skolen jeg gikk på i Norge. Kunnskapsnivået i klassen er elendig, jeg er ikke helt fornøyd med læremetodene, får ikke mye innsikt i landets arbeidsmarked og har heller ikke produsert noe som jeg har lyst til å ha i min portfolio.

Siden jeg begynte her har jeg blitt mindre motivert og mindre kreativ. Jeg drømmer om å starte for meg selv. Begynne å jobbe. Jeg har tenkt mye på å illustrere min egen bok, men arbeidsmengden er så stor på denne skolen at det er umulig å gjøre noe annet enn å jobbe med de utleverte oppgavene. Jeg er lei.

Til tross for alt dette, så vet jeg allikevel at jeg har en del å lære. Jeg er teknisk dyktig, men kunne godt tenkt meg å fått litt mer kunnskap om faget, lært mer om ideutvikling og diverse. Spørsmålet er bare om dette kanskje også kommer etterhvert som jeg begynner å jobbe?

Illustratør er ikke en beskyttet tittel, og det er mange dyktige illustratører der ute som aldri har studert et kreativt fag. Så hvorfor trenger jeg en bachelor?

Dette er kanskje en rar tråd som det er vanskelig å svare på. Men jeg setter pris på noen synspunkter! Burde jeg være bekymret over det høye lånet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Naenia
Skrevet

Sånn jeg ser det og har blitt fortalt at ting fungerer, så er ikke studier uten en grad verdt så mye. Det vil sannsynligvis se bedre ut om du fullfører det 1,5 året du har igjen :)

Om det er lån fra lånekassa, er det forresten noe av det billigste lånet du kan ha.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke mulighet til å bytte studiested i det landet du studerer, eller et annet land som tilbyr noe liknende? Både i UK, Danmark og Canada har de i hvert fall gode illustrasjonsutdanninger, sikkert flere steder også. Men en må nok gjøre litt research for å finne ut om de tilbyr det du trenger. Kan uansett være lettere å få kontakter og kunder i utlandet hvor forholdene er større og ofte betalingen bedre for slike jobber...

Visuell kommunikasjon ved Kunsthøyskolene i Bergen og Oslo har jo også mye illustrasjon og fokus på konsept/ideutvikling, så det KAN hende det kunne vært noe for deg, selv om du kanskje allerede har valgt bort disse skolene. Det er jo ellers en bransje hvor utdanning egentlig ikke er avgjørende, selv om en selvsagt kan ha masse nytte av å lære konsepttenkning, hvordan en jobber ovenfor kundene sine etc (i tillegg til tekniske ting selvsagt). Må innrømme at de aller fleste jeg kjenner som jobber innen illustrasjon, design o.l og gjør det bra også har god utdanning. Så tja...? Men jeg tror ikke det er noen stor fordel å fortsette en dyr utdanning du vurderer som et blindspor nesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...