theyoungpoet Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Kirkeklokker Blåklokker Den gangen Ville jeg gitt alt For å se deg brenne Se deg hyle Mens flammene slikket seg vei Først gjennom huden Så gjennom negler, hår og tarm Helt inn til margen Se deg lide Kjenne en brøkdel av smerten du gav meg Det ryker fremdeles fra kulehullene Klærne mine stinker av krutt Kirkeklokker Blåklokker Det er lenge siden nå Hvis jeg bare kunne Ville jeg gitt alt For kun et øyeblikk Om bare et sekund Hvor alt kunne være som den gangen Jeg er ingen Messias Og du Du eksisterer ikke Der du ligger under blåklokker Badet i klangen av kirkeklokker. Dette er et dikt jeg har skrevet. Skriver dikt fra tid til annen, men vet ikke om jeg egentlig har noe talent. Hva syns dere om diktet? Jeg blir glad for all tilbakemelding, uavhengig om den er positiv eller negativ!
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Hei! Dette var et fint og spennende dikt! Fikk lyst til å vite historien bak, men ikke sikkert du vil fortelle den. Men det var dypt uten å være for avansert i ordene liksom, om du skjønner Tommel opp! Ha en fin kveld og del gjerne flere dikt
Kosemose Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Tja, jeg likte det jeg! Bortsett fra det siste verset som jeg syns ble litt malplassert og litt skolediktaktig, hvis du skjønner hva jeg mener. De andre versene sa meg noe, og jeg likte dem, som sagt.
FoxyFish Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg er enig med Kosemose. Jeg likte diktet veldig godt, men synes slutten ble litt for tydelig og oppklarende for min smak. Jeg liker å kunne tygge litt på betydningen (eller metaforene) selv, og tolke det i min egen retning. På grunn av det siste avsnittet føler jeg at jeg ikke kan gjøre det i dette tilfellet. Men alt i alt et fint dikt!
Tootikki Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Det var mye drama, i alle fall! Tydelig at du har noe på hjertet. Jeg likte koblingen mellom kirkeklokker og blåklokker. Har du prøvd Diktkammeret på Dagbladets nettsider? Der kan man få tilbakemeldinger på dikt og også gi til andre.
annamaria8 Skrevet 8. januar 2011 #6 Skrevet 8. januar 2011 Det var eit spanande dikt. Eg vart positivt overraska. Særleg likte eg siste strofe som forklarte den ramma du har valt med kyrkjeklokker og blåklokker. Lekker kopling til Messias som sikkert fortel om lengta etter å vekkje opp att personen (?). Første strofe gav meg gys oppover ryggen. Du fekk iallefall med inn ei uhyggeleg stemning. Eg saknar ei tydelegare spenningskurve ettersom diktet minner om eit prosadikt. Midterste strofe er litt slapp. Kanskje pga "enkelt" ordval?
KatteLatte Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Diktet var ganske bra, men er enig i at siste strofe var for enkel, du trenger ikke forklare metaforene dine. Skjønte krikeklokke/blåklokke-metaforen ganske kjapt likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå